träns/bett till fjording??

B

blondie1989

Hej! Jag undrar vad ni använder för träns och bett till era fjordingar?

Jag tänkte införskaffa mig ett nytt till min fjording, men vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Det är en, förhoppningsvis tillfälligt, odisciplinerad och "rusig" fjording.
 
På banan: Tvådelad bridong m fasta ringar
Ute en normal tur: Tvådelat smalt bett m parerstänger (fasta ringar)
Ute med andra hästar (eller om jag är lat :o): Jaktkandar/Kimblewick

mvh :bump:
 
Försök du med tredelat eller tvådelat bett bara. Är det en unghäst så blir den gärna hård i munnen om du börjar med ett hårt bett. Vad ska du då fortsätta med om hästen fortsätter att rusa eller så? Man kan ju inte bara höja och höja ribban i det här fallet till ett jättehårt bett. Någonstans tar det ju stopp. Det är ju mest lydnad i dressyr som din häst behöver tycker jag att det verkar som.
Jag bytte aldrig bett när min häst började rusa och så när hon var unghäst. Vi började ta dressyrlektioner i stället. :rofl:
 
Jag har vanligt tvådelat bett till min fjording o vanligt träns me engelsk nosgrimma. Men ska svaga personer rida får de rida me pessoabett, hon e stark men jag o syrran klarar av de men inte personer som e ovana vid fjordingar ;)
 
Tredelat eggbett, engelsk nosgrimma. Man kan rida henne på vilket bett/nosgrimma som helst, hon är väldigt bra i munnen och fungerar ungefär lika på all utrustning.

Min fjorda!
 
Har alltid ridit fjordning på vanligt tvådelat tjockt tränsbett. Skulle jag få pröva igen skulle jag prova med ett tredelat bridongbett, som är lite rörligare och skarpare, eventuellt med fasta ringar.
 
Till er alla som varit så snälla och svarat på min fråga, vad har ni för storlek på tränset? Full? Och bettet?
 
Storlek full på tränset, jag har en fjording med jättehuvud...och pelhanbett, 14,5 cm...ibland pessoabett.
 
till min fjordkorsning:
Hopp/uteritt-Pullarträns med 3delat bett kula
Dressyr/banan-achen med 3delat bett.
storlek på tränsen är full, små full eller stora cob.
bettstl. är nog 13,5.
 
Full. Egentligen skulle man kunna ha ett cobträns på henne om det inte vore för att pannbanden inte räcker till. Inte nosgrimman heller (runt nosen) alla gånger. Sidostyckena skulle dock vara mer lagoma i stl cob, de blir lite för långa i full, det är alltid sista hålet alt extrahål som gäller.
 
hade min fjordis på ett mullen mouth tränsbett o ett mullen mouth pelham
 
förstår inte riktigt frågan.. men jag ger mig på att svara vad jag tror...

anledningen att jag ställer frågan om träns och bett till personer som har fjordingar är för att jag ska skaffa mig ett nytt träns till min fjording och vet inte riktigt vad jag ska ha. Därav vill jag få lite idéer, tips genom att få veta vad andra använder. Att jag frågar just de som har fjordingar beror mycket på att jag ville veta vad de använder för storlek på tränset (även fast jag missade ställa den frågan från början) med tanke på att jag upplever det som inte självklart vad man ska ha för storlek. En fjordings huvud är ofta brett för strl full men långt för strl cob. Fjordingar verkar ha en tendens att vara rätt starka och därför undrade jag vad andra har för bett o träns på sina fjordingar.
 
Träns/bett till fjording!

Jag köpte ett hackamore till en av mina fjordingar. Hon är ganska het vanligtvis men blev jättelydig och känslig utan bett då hon får fundera på vad jag vill lite extra, så nu funkar ridningen superbra! De andra rider jag med ett tredelat tränsbett, ett med koppar i mitten och det fungerar hittills!
 
jag har haft det mesta på "min" fjording.

vanligt tvådelat,
vanligt tvådelat med fasta ringar,
tvådelat pessoa,
waterford,
tvådelat pelham,
någon variant av något mylerbett,
hackamore,

och även ridit honom i grimma.


för mig fungerar han allra bäst på waterfordet, ägaren trivs bäst med pessoat. men nu har waterfordet börjat nypa honom i ena mungipan (ridit på det i 3 år o NU börjar det nypas? :confused: ) så jag rider också på pessoat.

99% av tiden behövs inga skarpare bett.
för allra allra oftast är han snäll och lydig och hittar inte på bus.
MEN sen kommer han ju med sina egna idéer om hur man livar upp ritten, bland annat genom att bara DRA. och sitter man då där med ett trränsbett, kan det bli svårt att få stopp. så det är därför vi rider med de skarpare betten.

bettstorlekarna har jag ingen koll på.
men tränsen kör vi på full.

(Grimma har han dock oftast x-full)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 576
IT & mobiler Jag blir inte riktigt klok på Teams. Har det både i min Iphone och dator. När jag har datorn igång så ändrar den ju status till...
Svar
11
· Visningar
926
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Empalie
·
Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 045
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp