Träns & bett?

Ajabaja

Trådstartare
Träns & bett?

Jag har börjat fundera på vad jag ska ha för bett & träns när jag kör.

Vad är viktigt att ha på tränset? (nosgrimma, pannband, käkrem & dyl.)

Vilket brukar vara ett bra körbett på en pigg, men känslig ponny & på en mycket het shettis?

Kör nu med tredelat bett på båda hästarna. Alltså har jag det bett + träns som jag har när jag rider.

Tacksam ör svar! :bow:

:bump: :banana: :bow: :rofl:
 
Re: Träns & bett?

JAg har oftast mitt ridträns när jag kör. Varför ha något annat?
Det man bör tänka på är att om något går sönder blir det mkt farligare än om man rider. Alltså ha bra grejer(därför det oftast är bredare remmar på körträns).
//A
 
Re: Träns & bett?

Hej!

Vad jag vet så ska man helst ha träns som är dubbeldytt, alltså kraftigare än de man har till ridning.
Om man ska tävla i körning är det obligatoriskt med nosgrimma. Pannband och käkrem bör ju finnas och gör på de flesta sorter av huvudlag.
Tredelade bett och speciella körbett ska visst användas vid körning med det är lite inviduellt, man får se efter på hästen och vara följsam med handen.
Jag kör min shettis på vanligt tränsbett och hon har inga som helst problem med det och jag använder träns till henne och det går bra, kanske ska investera i ett litet dubbelsytt svart huvudlag om jag hittar något. Kör min fjording på tjockt tvådelat bett och det går också bra. Till fjordingen har jag ett dubbelsytt huvudlag vid körning.


M. v. h. Lisa
 
Re: Träns & bett?

jag har ett vanligtträns när jag kör samt ett tredelatbett som ligger mkt bra i munnen
 
Re: Träns & bett?

Du skall ha ett bett som passar på hästen. Om hästen trivs i ett tredelat tränsbett så skall han ha det, är det liverpolsstång så går det bra...
 
Re: Träns & bett?

Jag brukar ha som regel att använda samma bett vid ridning som vid körning. På min nordis har jag vanligt tränsbett eller tömkör bara i grimma då jag hört att de behåller känsligheten i munnen bättre om man använder grimma så länge som möjligt då de är unga, han är tre år.
På shettisen som är både riden och körd har jag vanligt tvådelat tränsbett och det fungerar jättebra.

Ska du inte tävla så använd det som känns bäst för dig och hästen!

/Hippo
 
Sv: Re: Träns & bett?

Hej!

Vad jag vet så ska man helst ha träns som är dubbeldytt, alltså kraftigare än de man har till ridning.
Om man ska tävla i körning är det obligatoriskt med nosgrimma. Pannband och käkrem bör ju finnas och gör på de flesta sorter av huvudlag.
Tredelade bett och speciella körbett ska visst användas vid körning med det är lite inviduellt, man får se efter på hästen och vara följsam med handen.
Jag kör min shettis på vanligt tränsbett och hon har inga som helst problem med det och jag använder träns till henne och det går bra, kanske ska investera i ett litet dubbelsytt svart huvudlag om jag hittar något. Kör min fjording på tjockt tvådelat bett och det går också bra. Till fjordingen har jag ett dubbelsytt huvudlag vid körning.


M. v. h. Lisa

Reagerade lite här... om det är obligatoriskt med nosgrimma vid körtävlingar... vaför fick jag minuspoäng på en brukskörning för jag hade nosgrimma på min häst?:confused: Är inte brukskörningstävlingar körtävlingar?:confused:
 
Sv: Re: Träns & bett?

En tävling i skolkörning heter ju "Körtävling", en tävling i brukskörning heter "Tävling i brukskörning". Vid körtävling är det obligatoriskt med nosgrimma, vid tävling i brukskörning ska man helst inte ha det.
 
Sv: Re: Träns & bett?

En tävling i skolkörning heter ju "Körtävling", en tävling i brukskörning heter "Tävling i brukskörning". Vid körtävling är det obligatoriskt med nosgrimma, vid tävling i brukskörning ska man helst inte ha det.

Hrmmm... ok, men det är ju knepigt... de småtävlingar jag varit på har det körts både bruks, precission o dressyr osv... samma hästar o samma kuskar så det gäller att plocka av o på utrustning utefter gren för att inte få minuspoäng? *sucka*
 
Sv: Re: Träns & bett?

Det måste vara några små lokala tävlingar eller? Har aldrig varit med om en sådan "riktig" tävling... Är det lokala/klubbtävlingar så går dom ju inte alltid 100% efter TR (speciellt i egenkomponerade tävlingar som du beskriver) så det kanske är olika från tävling till tävling :)
 
Sv: Träns & bett?

Ja, det har varit småtävlingar...:) Jag är inte så tävlingsintresserad så det har aldrig varit nån större tävling... inte än i alla fall...
 
Sv: Träns & bett?

Jag använder grimma på min häst på grund av att han är känslig när man tar i munnen. Nu har vi inte kommit så långt så vi har vagn efter men jag kommer nog fortsätta med grimma då också. :bump:
Han blev som en helt ny häst när jag bytte från träns till grimma.. :rofl:
 
Sv: Träns & bett?

rekommenderar inte det, och vill absolut inte möta dig när du kör i grimma. Det är förenat med fara för allmänheten och dig själv.

varför gillar han inte bettet? tandläkare? vårdslös bettanvändning, pessoa, tvådelat, tjockt, för långt? Man kan nog hitta en lösning på det problemet den dagen du ska köra in honom.
 
Sv: Träns & bett?

Du tog orden ur munnen på mig, jag hade inte heller velat möta någon som var ute och körde i grimma...
 
Sv: Träns & bett?

*kl*

Om jag hade möt dig i grimma när du kör och jag kör med och din häst stirar kanske up sig eller skenar vad gör du då ?

Använder ett ridträns som är lite tjockare än vanligt ridträns men tunnare än körträns.. Vanligt 3 delat ;) som pollen trivs mycket bra med :D

Mvh
Eran Emma
 
Senast ändrad:
Sv: Träns & bett?

Antar att du glömde ett *kl* eller tryckte på fel "snabb-svar knapp" där eller? För mig lär du inte möta körandes i grimma...
 
Senast ändrad:
Sv: Träns & bett?

Vad man har för koll på hästen ska väl inte bero på vad man har för huvudlag? Säger du/ni samma sak om alla bettlösa huvudlag? När det gäller ridning också? Tycker inte man ska behöva stoppa metall i munnen på hästen för att kunna "lita" på den, eller rättare sagt kunna orsaka den smärta så att den stannar...
 
Sv: Träns & bett?

det är stor skillnad på att sitta på en häst och att sitta bakom en häst. det är oxå stor skillnad på en lös häst med sadel, eller en lös häst med en vagn bakom.

Köra utan bett kan man leka med inom inhägnade ridbanor om man vill, men inte bland allmänheten. Du skulle aldrig förlåta dig själv om din häst vilt skenade in i ett villaområde och repade bilar, drog ner postlådor, kanske tom kör över barn och vuxna.
Hästar är flyktdjur, och då kvittar det hur fin kontakt du har med din häst från marken i grimma. Du sitter 4 meter bakom och kan dra tills du blir blå. oftast slutar det med en trasig häst, och trasig vagn.
Ska passa på att påminna om att hjälm är lika viktigt bakom hästen som på hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 887
Senast: Bri
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Freazer
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 838
Senast: Aconite
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 686
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp