Träns i syntet?

kotten0.0

Trådstartare
Finns det nån stans man kan få tag på träns i syntetläder och isåfall är det bra kvalité och passform?

Jag tycker det känns lite synd att köpa allt i läder då det är både synd om djuren och sämre för miljön. Just nu har jag ingen egen häst så det funkar att köpa nästan allt i syntet, det enda jag köpt som brukar va i läder är chaps men dock så är skorna i läder. Men nästa år kommer vi köpa en egen häst och då tänker jag att sadel, sadelgjord, tyglar och stigläder går att köpa i syntet men jag har bara hittat träns som är färgglada.
 
Globus har ett ”Tekna”. Ingen aning om passform dock
 
Finns det nån stans man kan få tag på träns i syntetläder och isåfall är det bra kvalité och passform?

Jag tycker det känns lite synd att köpa allt i läder då det är både synd om djuren och sämre för miljön. Just nu har jag ingen egen häst så det funkar att köpa nästan allt i syntet, det enda jag köpt som brukar va i läder är chaps men dock så är skorna i läder. Men nästa år kommer vi köpa en egen häst och då tänker jag att sadel, sadelgjord, tyglar och stigläder går att köpa i syntet men jag har bara hittat träns som är färgglada.
Nyfiken, varför är ett läderträns sämre för miljön än ett syntetiskt? :)
 
Mycket handlar det om att man använder krom vid garvningen. Om då inte avloppsvattnet renas efter ordning så blir det rejäla utsläpp.
Det är bara billig skit som kromgarvas.

Ts: Jag tycker att detta är ett intressant ämne. Visst är uppfödning av boskap en påverkan på miljön men syntetmaterial dyker inte precis upp ur tomma luften, de gör också ett avtryck.

Till exempel hysterin runt plastpåsar i mataffären. Har någon läst siffran för antalet gånger du behöver använda en "miljövänlig" flergångskasse innan den har tjänat sitt syfte som miljövänlig...
 
Finns det nån stans man kan få tag på träns i syntetläder och isåfall är det bra kvalité och passform?

Jag tycker det känns lite synd att köpa allt i läder då det är både synd om djuren och sämre för miljön. Just nu har jag ingen egen häst så det funkar att köpa nästan allt i syntet, det enda jag köpt som brukar va i läder är chaps men dock så är skorna i läder. Men nästa år kommer vi köpa en egen häst och då tänker jag att sadel, sadelgjord, tyglar och stigläder går att köpa i syntet men jag har bara hittat träns som är färgglada.
Syntetiska material härstammar från fossila bränslen, dvs ännu värre är nötdjuren.
 
Jag själv är verkligen inte insatt i det här ämnet men om det är en restprodukt så känns det ju ändå lite bättre att köpa med tanke på att det ändå dödas så mycket djur för köttet så då slängs ju annars bara skinnet antar jag. Men eftersom jag inte köper läder i vanliga fall så vill jag ju inte att det ska dödas bara för skinnet och att jag bidrar till det (är vegetarian)
 
Jag själv är verkligen inte insatt i det här ämnet men om det är en restprodukt så känns det ju ändå lite bättre att köpa med tanke på att det ändå dödas så mycket djur för köttet så då slängs ju annars bara skinnet antar jag. Men eftersom jag inte köper läder i vanliga fall så vill jag ju inte att det ska dödas bara för skinnet och att jag bidrar till det (är vegetarian)
Det bästa du kan göra för miljön är att låta bli att ha häst och på så sätt minska konsumtionen. Om du ändå vill ha häst så är det näst bästa att ha en bra ekonomi och köpa saker som är tillverkade i Sverige och framförallt från ett företag som bryr sig. Och då blir det inte bara lite dyrare, det blir vad många skulle kalla svindyrt.

Tärnsjös produkter är exempel på miljövänliga prylar. Allt som är billigare än så har fuskat någonstans på vägen, oftast med miljötänk och arbetsvillkor.
 
Det bästa du kan göra för miljön är att låta bli att ha häst och på så sätt minska konsumtionen. Om du ändå vill ha häst så är det näst bästa att ha en bra ekonomi och köpa saker som är tillverkade i Sverige och framförallt från ett företag som bryr sig. Och då blir det inte bara lite dyrare, det blir vad många skulle kalla svindyrt.

Tärnsjös produkter är exempel på miljövänliga prylar. Allt som är billigare än så har fuskat någonstans på vägen, oftast med miljötänk och arbetsvillkor.
Fortsätter lite på inlägget ovanför - begagnat är också något man kan satsa på om man inte har råd att köpa nytt. Det tar kanske lite tid att hitta rätt sak men man återanvänder o andra sidan något som en annan inte längre använder.
 
Skulle också rösta för begagnat i det fallet. Det går att hitta riktiga kvalitetsgrejer till bra priser på FB, både i säljgrupper (kan vara både lokala grupper och för hela Sverige) och Marketplace. Finns ju även mycket på Hästnet. I min hemstad finns det en väldigt aktiv säljgrupp och jag hittade mycket där när jag hade häst, köpte sadel via Hästnet osv. :)
 
Det absolut bästa för miljön är, som andra redan nämnt, att köpa begagnat! Man kan hitta väldigt bra grejer för en liten peng. Är det något särskilt man är ute efter brukar det gå att fråga i t ex någon säljgrupp på FB, det finns nästan alltid någon som vill bli av med just det man själv vill ha :) Och hästloppisar är hur kul som helst :D
 
Finns träns i Biothane, som även finns i brunt samt svart. Annars som tidigare nämnt finns det Kentucky Horsewear.
 
Jag själv är verkligen inte insatt i det här ämnet men om det är en restprodukt så känns det ju ändå lite bättre att köpa med tanke på att det ändå dödas så mycket djur för köttet så då slängs ju annars bara skinnet antar jag. Men eftersom jag inte köper läder i vanliga fall så vill jag ju inte att det ska dödas bara för skinnet och att jag bidrar till det (är vegetarian)

Ja precis, skinnet slängs nog bara om vi inte använder det. Jag har aldrig nånsin hört om uppfödning av kor enbart för läderproduktion.

Vet inte vad du tycker moraliskt ang. indiskt läder, där får man ju inte döda kor så vad jag hört är deras läder gjort av djur som självdött.... (Iofs usel kvalitè, men fullt andvänbart om man sköter det bra)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 264
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Hej! Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här. Jag har då...
Svar
5
· Visningar
1 742
Senast: Yrja
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp