Träns i transport?!

L

Lookis

Läste i en annan tråd tidigare där "Snorpan" undrade bl a vad folk har på sina hästar i transporten, och började fundera.... Vi har alltid träns, utan tyglar, under lädergrimma när vi kör, fäster alltså transportgrimskaftet i grimman. Men många om inte säga alla som svarade sa att de har träns när de lastar, tar av tränset och tränsar igen innan urlastning. Jag bara blir nyfiken, vad finns det för anledning att man inte ska köra med träns?? :confused: Vill gärna veta! Alltid lär man sig något!!
 
Jag har själv träns å grimma på dom två stora,men ponnyn åker i bara grimma.
Anledningen till att dom stora har träns är för att jag tycker det är bökigt att tränsa i släpet.
Ponnyn är så liten att det inte spelar någon roll om han tränsas i släpet eller inte.

Jag har aldrig råkat ut för att hästen fasnat med tränset eller liknande,men hört en del som haft det som argument.
Tycker det är upp till var och en hur man vill göra.
Kan ju förstå dom som åker långt med hästen...tex. till tävlingar runt om i landet å så.
HAr man en något stressig häst så kanske det inte är det lättaste att tränsa i släpet direkt.



//Becky :bump:
 
Har också läst den länken och jag var också en av dom som svara. Jag brukar lasta i grimma (hemma) och har även bara grimma på i transporten. När jag lastar ur har jag på tränset. När jag lastar på borta så har jag grimman ovanpå tränset och tar sedan av tränset i transporten. (vill inte tränsa av utanför pga att hon kan slita sig) Varför jag inte har träns i transporten är att jag tycker det blir så "knöggligt" under grimman och att jag är rädd att hon ska fastna någon stans med tränset och skada sig i munnen.. Sen kan dom ju faktiskt fippla över tungan över bettet.. och skulle dom då råka svälja tungan.. :crazy: Nu kanske detta aldrig häner. Men man vet ju aldrig! Det är därför jag inte har på tränset i transpoten.. Hoppas jag hjälpte dig lite i alla fall :) kram
 
Jag gör även jag oftast så att jag lastar i grimma hemma, låter pållan åka i grimma och tränsar innan jag lastar ur på "allmän" plats. anledningen till att JAG inte vill låta pållan åka i träns är helt enkelt det att jag nästan alltid har hönät i transporten och inte vill att hon äter med bettet...

//LIlla jag :banana:
 
Jag vill helst inte att min häst ska åka med träns i transporten utav två.. eller tre anledningar.
1. Om hon skulle fastna så blir det mer obehagligt än om hon bara skulle ha grimma.
2. Tränset tillhör inte hennes favoriter. Hon tuggar och har sig och blir jätteglad då jag tar av det. ;) Jag vill att resan ska vara så behaglig som möjligt för henne. Som någon skrev i "min" tråd: skulle du vilja åka i bilen i ridstövlar och hjälm?
3. Hon måste kunna få äta ifall jag har hönät. Åker jag så långt så att jag har hönät så åker hon dock alltid i bara grimma.

Min pålla är väldigt lättlastad så jag behöver inte ha träns på henne för att få in henne, däremot så vill jag ogärna stå på plats med en väldigt nyfiken och stirrig lite dam och försöka tränsa. Därför åker hon med tränset under grimman till t ex träning och hem åker hon endast i grimma! :D

Detta är min syn på det hela och detta är så jag gör. :)

/Snorpan
 
på många transporter finns det saker de kan fastna i, inne i tranposrten. Jag skulle inte våga ha bett på min häst i transporten!
 
Sv: Träns i transport?!

*puttar upp RIKTIGT gammal tråd* (har inget att göra på jobbet, sitter och gluttar på gamla trådar :p )

Min häst har alltid grimma (i läder) när vi transporterar henne någonstans. Inbillar mig alltid att hon ska fastna om hon har ett träns på sig, kanske slita upp munnen i panik eller så *ryser*

Det värsta jag sett var en som transporterade sin 4 åring med full mundering på sig. Träns, sadel, you name it.... Det tyckte jag såg lite otrevligt och potentiellt farligt ut...
 
Sv: Träns i transport?!

Jag kör min häst i bara grimma. Av enda anledningen att det för mig och min häst är mer praktiskt.

Pålle slipper bettet i munnen de ggr transporten är över ngt mål mat och han ska äta. Jag har aldrig förut sett en häst vara så kass på att äta med bett som min häst! :D

Tränsa hästen ska jag ju ändå, om jag gör det innan jag tar ut/precis när jag tagit in honom ur/i kärran är ju samma sak som om jag gör det i stallet innan lastning.

Utan träns = mindre antal "tåtar" som riskerar att gå sönder om pålle ska klia huvudet eller ngt i kärran när vi åker.

Jag måste säga jag är förvånad över att ngn kör med träns "som standard" i kärran?!
Jag tycker absolut inte det är fel på ngt sätt, men jag har aldrig varken sett eller hört talas om ngn som gör det!
De enda jag sett haft träns på i kärran är de som bara har sisådär 5 minuters väg till ridhuset och har gjort hästen helt klar hemma med träns, sadel och skydd, och bara tar ur den ur kärran och kliver upp.
Så nu har jag lärt mig att det finns denna variant också! :D
 
Sv: Träns i transport?!

Mina blir lastade, transporterade och urlastade i grimma..
Är uppvuxen med travare och dessa lastades, transporterades och lastades ur i "bara" grimma ..Alltid

Vad är nyttan med att ha tränset på i transporten?? :confused:
 
Sv: Träns i transport?!

Jag lastar,transporterar och lastar av i enbart grimma. Nu har jag ju en helt underbar häst som "lastar sig själv på och av" Men vid tävling är det ju obligatoriskt att lasta av med träns på, eller har jag fel? Hm, har aldrig varit iväg på tävling men jag har hört/läst ngt dylikt.

Skulle det vara så att jag har en svårlastad häst så lastar jag gärna hästen med träns på, de blir som "lydigare" då. Men har även bara lastat i grimma vid sådana tillfällen oxå. Jag är envisare än hästen. Jag lurar och trixar och väntar ut. Slår aldrig hästen med spön eller dylikt. Kan ibland daska till hästen med grimskaftet då han bara totalt dummar sig.
 
Sv: Re: Träns i transport?!

Lydia skrev:
på många transporter finns det saker de kan fastna i, inne i tranposrten. Jag skulle inte våga ha bett på min häst i transporten!

nej det skulle verkligen inte jag heller det är mkt. mindre risk att dom fastnar med grimman och dom skadar sig inte lika mkt. då.
 
Sv: Re: Träns i transport?!

lastar gör jag förresten alltid i repgrimma för det funkar bäst på min ponny som kan vara rätt svår lastad men på tävlingar har jag såklart träns under och tar av reprgimman och tränset i transporten och byter till lädergrimma.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Sootie
·
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 061
Senast: Thera
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 791
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 740
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp