Träns kallblod/x-full

Oknytt

Trådstartare
Ni som äger större/grövre kallblod - har ni några bra tips på träns/pannband i större storlekar än full?

Min unghäst med mkt bruksnordis längre bak i stamtavlan har vuxit på sig en del och idag märkte jag att pannbandet lämnat avtryck på pannan, och hon har börjat gå och slänga en del med huvudet (sannolikt därför antar jag) och så kan vi såklart inte ha det!

Tips på fina träns uppskattas 🤗
 
Jag körde PS-pannband på min som behövde stor full/X-full. OS, vanliga från Hööks mfl i "vanlig full" blev för små, men full i PS funkade. De har som sagt även X-full om man behöver ännu större. Smidiga att byta också!
 
Till min älg hittade jag ett X-full som passade på Hööks. Sen gick jag omkring och mätte pannband, generellt var de svängda rymligare än de raka.
 
Jag körde PS-pannband på min som behövde stor full/X-full. OS, vanliga från Hööks mfl i "vanlig full" blev för små, men full i PS funkade. De har som sagt även X-full om man behöver ännu större. Smidiga att byta också!

Hmm...kanske ska slå till på ett sånt då 😁 Funkar de på andra träns, eller måste man ruinera sig på ett PS träns också?

Ska bara bestämma mig ang vilken färg. Finns så många fina! 🙈
 
Hmm...kanske ska slå till på ett sånt då 😁 Funkar de på andra träns, eller måste man ruinera sig på ett PS träns också?

Ska bara bestämma mig ang vilken färg. Finns så många fina! 🙈

De funkar på alla träns som inte är för breda, alltså de flesta träns funkar undantaget vissa med extremt breda nackstycken.
 
Jag hade pannband från PS till min stora kille som behövde x-full i allt. Hade det på kandaret. Sedan hade jag två träns i x-full från hööks som jag varvade mellan. Pannbanden som följde med tränsen passade bra, upplevde dem nästan än mer rymliga än PS.
Crystal Crown har fina pannband och träns i x-full. Vet inte om SD design har x-full? Det finns ju även en del som tillverkar fina pannband på beställning, då kan man beställa den längd och färg man önskar. Hade ett sånt specialbeställt första tiden till min jätte då jag inte hittade något tillräckligt långt i butik då (2013). Kan skicka DM om du vill ha tips på några som gör fina pannband på beställning.
 
Lägger in bilder på mina pannband. De två översta är hööksträns med tillhörande pannband. Det ena lite rymligare än det andra. Längst ner är PS pannbandet. Till vänster sitter det på samma häst som på bilderna ovan, han som hade x-full på allt och på den till höger är det samma PS pannband men på en häst som har Cob på tränset från PS samt på grimmorna.

F29BDE71-3184-4DDC-8D3B-C1AFC9C1A75F.jpeg
 
Jag hade pannband från PS till min stora kille som behövde x-full i allt. Hade det på kandaret. Sedan hade jag två träns i x-full från hööks som jag varvade mellan. Pannbanden som följde med tränsen passade bra, upplevde dem nästan än mer rymliga än PS.
Crystal Crown har fina pannband och träns i x-full. Vet inte om SD design har x-full? Det finns ju även en del som tillverkar fina pannband på beställning, då kan man beställa den längd och färg man önskar. Hade ett sånt specialbeställt första tiden till min jätte då jag inte hittade något tillräckligt långt i butik då (2013). Kan skicka DM om du vill ha tips på några som gör fina pannband på beställning.

Gärna! 🤗

Fina bilder! Har kikat på Hööks och sett att tränset hon använder mest nu även finns i x full. Tänker att man kan ju köra ett hopplock av pannband och nackstycke i x full och sidostycken och nosgrimma i full 🤔 Hon har så mystisk ansiktsform 😔😅
 
Jag har det här i strl xfull på mitt kallblod. Bra kvalitet till bra pris, rymligt pannband och bra med remontgrimma när man har skäggig häst. 😂

https://www.horze.se/engelska-traen...8_Ih7FMtmm7MocIy3q7X0TcaAmJoEALw_wcB#color=BL

Fin! Jag hittade ett pannband i x-full på Hööks idag! Fick också lov att införskaffa grimmor i x-full 🤭😒 Helt galet att en sån liten häst kan ha så gigantiskt huvud.

Älskar remont, håller med om att det är bra vid skägg! 😁Tyvärr gör inte min häst det...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 457
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Letar efter ett nytt träns till min grabb, och börjar bli lite frustrerad. Det som följde med honom är ett gammalt körträns, av helt...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 183
Senast: Sanibel
·
Utrustning Jag ska köpa ett RAMBO MICKLEM MULTIBRIDLE till min unghäst. Hon fyller 3 år i maj iår så hon är inte helt färdigväxt. Hennes mor som...
Svar
9
· Visningar
6 539
Senast: iafia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Secret Easterbunny 2024
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp