Träns med runda spännen?

Aha! Tyckte det stod högre upp i tråden att island = cob typ :eek:
Men då förstår jag! :up:

I grimmor har nog de flesta mindre islänningar cob.
Men islänningar kan liksom vara 160 höga med rejäla huvuden också...
Islänningar har ju generellt sett väldigt enkla träns med mycket snabbhakar för att enkelt byta bett och träns mellan hästarna när de rider längre turer och har samma träns till den lilla islänningen med ponny/cob huvud som till den rejäla islänningen som drar full och ibland tom x-full.
 
I grimmor har nog de flesta mindre islänningar cob.
Men islänningar kan liksom vara 160 höga med rejäla huvuden också...
Islänningar har ju generellt sett väldigt enkla träns med mycket snabbhakar för att enkelt byta bett och träns mellan hästarna när de rider längre turer och har samma träns till den lilla islänningen med ponny/cob huvud som till den rejäla islänningen som drar full och ibland tom x-full.

Say what?! :eek: :eek: :eek: Du menar alltså att det finns islänningar som är nästan lika stora som H.H? :eek:
Att islänningar kunde vara stora D-ponnyer (145-48 cm) det visste jag, och de har jag sett flera av också. Dessa drog normalt cob i grimmor/träns. Men den största islänningen jag träffat på, var 151 cm i mkh, med full i grimma/träns och beskrevs som "helt enorm".
Men väldigt intressant, man lär sig något nytt varje dag! :up:
 
Mitt Frank Baines (på avataren) säljes icke för allt smör i Småland :love:
15-16 år gammalt och fortfarande favoriten och det enda som duger på tävling :D
Har för mig att Hansbo hade en liknande modell med aningen fyrkantigare spännen.
 
Say what?! :eek: :eek: :eek: Du menar alltså att det finns islänningar som är nästan lika stora som H.H? :eek:
Att islänningar kunde vara stora D-ponnyer (145-48 cm) det visste jag, och de har jag sett flera av också. Dessa drog normalt cob i grimmor/träns. Men den största islänningen jag träffat på, var 151 cm i mkh, med full i grimma/träns och beskrevs som "helt enorm".
Men väldigt intressant, man lär sig något nytt varje dag! :up:

Egyptiska arabhästar har ofta rätt långa skallar vilket gör att ett showträns som sitter bra på en polsk arab är typ två storlekar för litet på en egypt. Dvs även inom en ras kan huvudstorleken variera enormt.
 
Min gamla isis-korsning var grov d-ponny av gammal modell sas. Han hade full i träns. Mitt halvblod på 165 har cob och kan ibland ha ponny i tex flugluvor etc.
Så kolla du Islandstränsen om du tycker de är fina. Jag har haft flera islänningar med fullhuvuden som kunder.
 
Min gamla isis-korsning var grov d-ponny av gammal modell sas. Han hade full i träns. Mitt halvblod på 165 har cob och kan ibland ha ponny i tex flugluvor etc.
Så kolla du Islandstränsen om du tycker de är fina. Jag har haft flera islänningar med fullhuvuden som kunder.

Jisses! :eek:
De islänningar jag verkligen "känner" (en dryg handfull) är alla B-ponnyer med ponny i huvudstorlek...
Intressant vilken skillnad det kan vara!
Men då ska jag nog ta med ett måttband och mäta islandstränsen :up:
 
Jisses! :eek:
De islänningar jag verkligen "känner" (en dryg handfull) är alla B-ponnyer med ponny i huvudstorlek...
Intressant vilken skillnad det kan vara!
Men då ska jag nog ta med ett måttband och mäta islandstränsen :up:

Ja, man har ju börjat avla fram mer sportmodell av isis och då fått dem lättare och nättare. Men det finns än idag kvar en modell som är grövre. Och större än d-ponny tom även om de är ovanliga.

Så måttband och kolla just specifikt träns kan nog vara smart.

Tror en elev haft sånt på Tinker modell stoort huvud med.
 
Ja, man har ju börjat avla fram mer sportmodell av isis och då fått dem lättare och nättare. Men det finns än idag kvar en modell som är grövre. Och större än d-ponny tom även om de är ovanliga.

Så måttband och kolla just specifikt träns kan nog vara smart.

Tror en elev haft sånt på Tinker modell stoort huvud med.

Intressant!

Jösses, på en tinker t.om? :eek:
Nej, för islandsträns har ju ofta remontnosgrimma, vilket både jag och H.H gillar, samt att de (tillsynes) även verkar ha de läckra runda spännena :love:
Ska nog ta och bege mig till min lokala hästaffär någon dag och måtta :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp