Träns till dressyrsadel - rundsytt eller inte?

KAROLIJNAH

Trådstartare
Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med tillhörande träns till hästen - men det är i brunt. Blanda olika färger på utrustning är nog bland det värsta jag vet och därför letar jag efter ett svart dressyrträns.

Jag har kollat runt på olika träns och har svårt att bestämma mig. Jag har bestämt mig för att jag vill ha ett träns med lite bredare och lackad nosgrimma utan vitt foder (snyggt, men en mardröm att hålla rent och fint).

Nu återstår den viktiga frågan - rundsytt träns eller inte. Jag kan inte bestämma mig för vad som är snyggast eller vad fördelen med ett rundsytt träns är. Möjligen att det kanske kan enkelt göras om till ett kandar? Vet inte om det ens kommer bli aktuellt för nuvarande häst att gå på kandar.

Jag väljer mellan olika modeller från SD Design och just nu lutar det åt ett Mystery med svart glitterlack på nosgrimman. Nu måste jag bara bestämma mig för om det ska bli ett rundsytt eller inte och jag behöver lite input från er andra om vad jag borde välja. Jag är öppen för andra modeller och märken, men budget är ca 2200-2500kr.
 
Jag hade ett schockemöhle rundsytt som jag älskade först, svindyrt men jättefint. Men liksom tröttnade på det..? Och var lite bökigt med alla spännen i nacken.

Sen slutar det alltid med att jag återgår till remont av nån anledning, och har faktiskt ett rundsytt som jag precis köpt, men det är bara ”på sidorna”, inte med spännena i nacken. Tycker hästarna får nätta fina huvuden av rundsydda träns. Om du gillar det så köp det 👌🏻 Mystery är jättefina men min ponny kan inte ha så bred nosgrimma utan att det ser konstigt ut 🙈

Här är schockemöhlet 🥰
99207EE3-A525-40F5-ACED-058DBA012B95.png
 
Jag kör på dessa vanligtvis, ett ”vanligt” från SD Design (ihopsatt av lösa delar - jag ville ha det nackstycket) och ett rundsytt med spännena i nacken och lackad nosgrimma från Hööks, köpt beg för typ 250kr.
D9527392-BF69-4C2A-86D9-6AC9C7DEFF64.png


Jag hade ett rundsytt Mystery (superfint) förut, men hade nog köpt det o-rundsydda om jag hade köpt ett nytt.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det beror mycket på hur hästens ser ut, vilket som är finast. Om de har ett stort, lite grövre huvud så ser rundsytt gärna lite "fjuttigt" ut, tycker jag. 😅
 
Fint rundsytt är dyrt (och värt det). Jag har ett Dyon och det är inte så fint för det är limmat. Det har vitt på nosgrimman men det är tydligen inte möjligt att göra det (den vita infärgningen) ekologiskt om man bryr sig om detta.

Har ett Utzone nu, och jag gillar att det är platt, men det är dyrt. Köpte mitt för två år sen och det var innan de blev galet dyra men det är värt varenda krona pga lädret som jag tänker kommer hålla typ för evigt om jag tar hand om det. Min tränare (som jag står uppstallad hos) är sponsrad av SD och jag tycker de tränsen som hänger i vår sadelkammare ser fina ut. Har inte känt på dem så mkt.

Mitt tips: kolla vad som finns begagnat om du kan vänta, annars är nog SD ett helt ok alternativ, men känn på dem i butik!
 
Tack för alla svaren! Det blev i slutändan inget träns från SD Design. Jag surfade av en slump in hos Crystal Crown, såg att de hade rea och klickade hem det här fina tränset, fast i svart:
BF177922-F354-407F-A6B2-E3F98C08A8F8.jpeg

Rundsytt träns med knäppen uppe vid nacken får vänta. Jag kanske hittar ett begagnat från SD Design i framtiden :D
 
Tack för alla svaren! Det blev i slutändan inget träns från SD Design. Jag surfade av en slump in hos Crystal Crown, såg att de hade rea och klickade hem det här fina tränset, fast i svart:
Visa bifogad fil 95134
Rundsytt träns med knäppen uppe vid nacken får vänta. Jag kanske hittar ett begagnat från SD Design i framtiden :D
Hoppas du fått hem det.
Jag väntar fortfarande efter över 2 år...
 
Hoppas du fått hem det.
Jag väntar fortfarande efter över 2 år...
Jag har, efter mycket tjatande, blivit lovad att få hem tränset i denna vecka - annars skulle jag få en återbetalning.

Ägaren till företaget har ju haft det ganska tufft och det var något som jag inte kände till när jag beställde. Jag förutsätter att om ett företags hemsida är uppe och tar emot beställningar, så är det ok att beställa. Men detta är en annan diskussion.
 
Svarar mig själv angående Crystal Crown.

Jag fick idag återbetalat hela beloppet och min beställning är makulerad. Lite trist eftersom jag har väntat i lite mer än två månader och sett fram emot att få hem tränset :( jag får beställa ett annat träns och gå vidare med livet.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Letar efter mitt dröm träns men har inte hittat vad jag söker. Då vänder man sig till buke såklart! Det jag vill ha: Bred...
Svar
2
· Visningar
736
Senast: Equilina
·
Utrustning Letar efter ett träns med remontnosgrimma som finns i x-full till vår nordsvensk. Enda kraven är egentligen att det ska finnas i svart...
Svar
16
· Visningar
1 642
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag letar efter ett rundsytt träns med rundsydd nosgrimma + aachenrem. Min kompis har ett sådan träns, men hon fick med det till sin...
Svar
5
· Visningar
1 563
Senast: bejkonfis
·
Utrustning jag letar efter både träns och kandar men hittar ingenting jag verkligen vill ha, jag har ingen lust att lägga flera tusen på både träns...
2
Svar
27
· Visningar
5 537
Senast: Hedwig02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp