Träns till häst med aterom?

phie

Trådstartare
Jag behöver tips på träns till min 3½-åriga welsh cob som har ett aterom som inte rekommenderas att opereras bort, placerat ca. 5 centimeter över ena näsborren. På grund av ateromet kan han inte ha andra nosgrimmor än just engelska, då eventuella snokremmar, remontnosgrimmor och dylikt ligger an mot hans lilla knul.

Det finns ju självklart snygga aachenträns, men jag är allergisk mot snokremsflärpen som ofta är fastsydd i själva nosgrimman. Jag önskar med andra ord ett träns där flärpen går att ta av, eller eventuellt ett träns som har engelsk nosgrimma som standardutförande.

Letar efter ett nätt (ingen megabred nosgrimma m.a.o), svart träns med bra läder! Det får gärna kosta lite mer, som högst runt tvåtusen. Har du något tips på ett kvalitetsträns som fyller ovan nämnda krav så tas det varmt emot :heart
 
de flesta acchen fästen jag sett är enkla att ta bort. antingen så skär man av dem nära sömmen eller så sprätter man upp och syr igen. vissa syns det inget på och andra så är det en liten grop i fodret där flärpen låg emot.

förstår inte varför man ska ha acchen, totalt värdelöst och 99% av tiden så sitter de helt fel.
 
Jag behöver tips på träns till min 3½-åriga welsh cob som har ett aterom som inte rekommenderas att opereras bort, placerat ca. 5 centimeter över ena näsborren. På grund av ateromet kan han inte ha andra nosgrimmor än just engelska, då eventuella snokremmar, remontnosgrimmor och dylikt ligger an mot hans lilla knul.

Det finns ju självklart snygga aachenträns, men jag är allergisk mot snokremsflärpen som ofta är fastsydd i själva nosgrimman. Jag önskar med andra ord ett träns där flärpen går att ta av, eller eventuellt ett träns som har engelsk nosgrimma som standardutförande.

Letar efter ett nätt (ingen megabred nosgrimma m.a.o), svart träns med bra läder! Det får gärna kosta lite mer, som högst runt tvåtusen. Har du något tips på ett kvalitetsträns som fyller ovan nämnda krav så tas det varmt emot :heart

Nu har jag tyvärr inga jättebra bilder att bjuda på, men jag har en del träns utan/med avtagbart aachenfäste. Tex detta från Dyon:
2B8A47C9-2C15-4215-8E66-CC5723EC6436_zpsomqajx7c.jpg

Jag använder det bara utan aachenrem (och med annat pannband):
87745DD3-103A-486F-B5F1-AE6760E9CC65_zpsk0b3i3tj.jpg


Vill man ha lite mer dressyrigt kan man köpa ett kandar och ta bort den extra käkremmen, det har jag gjort på detta från Premiera (bytt till Swarovski-pannband från XHM):
94A8A120-6F6C-46F6-8722-CE6D7B487C08_zpsmpppadde.jpg

803E1173-D876-473E-BAAF-0BC98E57C472_zpstko2jarb.jpg


Jag har fler men på dem har jag tagit av aachenfästet själv.
 
@Buck Jag är totalt ohändig så jag vill helst inte vara tvungen att skära eller sy i lädret :o Av erfarenhet är det ett recept för misslyckande :p

@Equilina Är du nöjd med läderkvalitén på dina träns? Har kikat på Dyón ett par gånger men är inte hundra säker på att jag gillar utförandet/looken alla gånger.
 
Hittar du ett träns som känns "helt perfekt" förutom aachenfästet, så kostar det inga jättesummor att ta det till sadelmakaren och få det bortplockat. Att sprätta sömmen just där, lirka ut läderöglan och sy ihop tar inte lång stund. Kan ju vara värt det om du verkligen stör dig på det och du hittar ett träns i god kvalité.
 
@Buck Jag är totalt ohändig så jag vill helst inte vara tvungen att skära eller sy i lädret :o Av erfarenhet är det ett recept för misslyckande :p

@Equilina Är du nöjd med läderkvalitén på dina träns? Har kikat på Dyón ett par gånger men är inte hundra säker på att jag gillar utförandet/looken alla gånger.

Ja det är jag. Jag har ett till Premiera-träns (rundsytt) och det har sämre läder än kandaret. Tycker jag fått vad jag betalt för!
 
Det blev ett träns av märket Sabre :d Brittiskt märke med engelsk nosgrimma som standard, och en läderkvalitet som är mycket, mycket trevlig!
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag hoppas jag lägger den här tråden rätt... Visste inte om jag skulle lägga den här eller under "Hästutrustning", men eftersom det...
Svar
8
· Visningar
2 333
Senast: Minett
·
Utrustning Hej! Är på jakt efter ett träns med engelsk nosgrimma. Ska vara svart, ha smala remmar och vara godkänt för tävling i dressyr...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Jen84
·
Utrustning Jag tänkte köpa ett nytt träns till min bamse-häst men det var visst svårare än vad jag trodde att hitta fina träns i x-full och...
Svar
5
· Visningar
2 495
Senast: Lydia
·
Utrustning Ska köpa nytt träns på Eurohorse och kommer givetvis kolla utbudet där men vill ändå ha lite tips och förslag på vilket jag ska satsa...
Svar
14
· Visningar
1 099
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp