Träns till het häst?

PiaELundström

Trådstartare
Jag har en travhäst som jag nu skolar om till ridhäst/skogsmulle. Men tävlingsinstinkten sitter djupt inrotad och så fort han hamnar bredvid en annan häst i trav eller galopp så biter han tag i bettet och drar iväg i trav/trav... Han vill då tävla. Funderar nu på om det skulle hjälpa med ett annat träns? Har nu ett vanligt med nosgrimma (har tagit bort nosremmen) och ett 3-delat tränsbett.

Någon annan som haft detta problem och testat att byta till pullar? Har det hjälpt?
 
Det kommer inte att hjälpa. Hästen måste lära sig att tagga ner. Det är inte säkert att den någonsin kommer att lära sig. Jag har ett halvblod med fullblodspappa och travarmormor. Hon har aldrig gått löp men tävlingsinstinkten är djupt rotad. Hon har aldrig kunnat gå bredvid någon i galopp. Samma när man leder. Hon kan inte gå bredvid utan måste gå före. Hon är 27 i år och det går inte att ta ur henne. Det är bara att jobba på att ta det passivt.
 
Min häst kan vara rätt het ibland. Jag märker ingen större skillnad på om jag har engelsk, aachen, pullar, remont eller nån annan variant av nosgrimma (eller ingen alls).
Det jag tror är lösningen för dig är massa massa dressyrbete och undvika att hamna i situationer där hästens tävlingsinstinkt väcks :)
 
Jag håller med föregående talare om att det förmodligen inte spelar någon större roll vilket träns du använder.

En sak man kan tänka på vad gäller f.d. travare är att kuskarna brukar hänga i tömmarna, d.v.s. hästen är van att bli dragen i munnen. Det betyder inte stopp, utan spring. När hästen hänger sig fast i bettet och börjar springa fortare kan man släppa tyglarna istället, då undviker man en dragkamp som inte leder till annat än ömsesidig frustration. Sedan kan man ta tyglarna igen, och släppa osv.

Det som har funkat bäst på mina kallblodstravare har varit bettlöst, både sidepull, repgrimma och vanlig grimma. Man får prova sig fram. Och aldrig rida i bredd. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: mily
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 468
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 027
Senast: Bri
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp