Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Anser du att alla bör ha träns vid all hantering av islandshästar vid tävlingar?


  • Antal omröstningsdeltagare
    38
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Bangsi skrev:
Nej det tycker jag absolut inte.
Man har absolut inte bättre kontroll på hästen i träns. Om du inte har full kontroll över din häst skall du inte ta med den till en tävling.

Jag vill absolut inte ha en tävlingsplats där folk som inte har koll på sina hästar springer runt och rycker sina hästar i munnen för att få bättre kontroll. Ryser av bara tanken :crazy:

Med repgimma får du den allra bästa kontrollen - inte träns.

:bow: Håller med!
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

General_beseiged skrev:
Ja det står då i TR iallafall va jag minns
å Hingstar får inte ledas av dom under 15 eller 16 år minns inte riktigt

men det är för säkerhets skull ifall de skulle hända nått så är det lättare att hålla dom i träns...


men travarna för ledas hur som hälst i grimma (innan travlopp å så)
vilket är väldigt underligt dom är väll nästan mer taggade än ridhästar!

Men oftast väldigt välhanterade och fostrade med rejäl respekt för människan! Skulle aldrig funka att köra trav med sulkies som kan trassla in sig i varandra om de inte lydde minsta vink! Samma gäller fullbloden. De måste lyssna snabbt och omedelbart på en hjälp i 65-70 km i timmen, annars blir de inte långlivade på tävlingsbanan! På trav och galopp har man disciplin på sina hästar! Det förutsätter också ett i grunden bra lynne. De som inte har det hamnar som... just det ...ridhästar! Eller slaktas.

Man kan säga att trav- och galoppsporten har ett brukskriterie på sin avel vad gäller lynnet. Det gäller inte bara lydigheten utan också temperamentet. En häst som stressar väldigt mycket kan ta ut sig före start så den inte har krafter kvar på tävlingen. Så framgångsrika travare och galoppörer har ofta ett mycket bra lynne och teperament. De tänder när de ska och är mycket väldresserade. Så borde det vara inom alla hästsporter!

Anette
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Tävlar själv inte islandshäst men har varit med på några tävlingar med en kompis och tyckte det var trevligt och mera gemytligt än många andra typer av hästtävlingar.
Man satt i gräset och fikade med hästen betandes bredvid och stämningen var bra.
Jag har inte upplevt något tumult på de gångerna jag varit med, bara en och annan som var bångstyrig under ryttare och hoppade
sönder det lilla staketet som omgärdar banan.
Så jag kan inte se varför träns skulle behövas.
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Men jag kan inte riktigt hålla med om att travare och galoppörer "lyder minsta vink".
Det har jag nog aldrig upplevt. och visst finns det travare som stökar på tävlingsplatsen och folk som hänger i grimman efter dem men området kring en travbana är inhägnat och det ska vara stängt runt, men det har hänt olyckor med hästar som tagit sig lösa därifrån. Både med och utan sulky.
Jag antar att man vill ha träns på ridhästtävlingar för att det ofta inte finns uppstallning som på trav och galopp, och det innebär att man står i det fria hela tiden och håller i hästen.
Men ska man ha träns, så tycker jag man ska ha det på hingstar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

provider skrev:
Jag tycker det är en självklarhet, iaf på min nivå.
Alla hästar har inte bra temperament, och så tänker jag på mina egna hästars säkerhet.
Det är väl inte så svårt att tränsa hästen, eller?

Det handlar väl inte om hur svårt det är :smirk:
Det är ju inte svårt att leda, visa och springa med sin häst i grimma heller? Det är en självklarhet för att kunna vara med hästarna... :cool:


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

burton skrev:
Men jag kan inte riktigt hålla med om att travare och galoppörer "lyder minsta vink".
Det har jag nog aldrig upplevt. och visst finns det travare som stökar på tävlingsplatsen och folk som hänger i grimman efter dem men området kring en travbana är inhägnat och det ska vara stängt runt, men det har hänt olyckor med hästar som tagit sig lösa därifrån. Både med och utan sulky.
Jag antar att man vill ha träns på ridhästtävlingar för att det ofta inte finns uppstallning som på trav och galopp, och det innebär att man står i det fria hela tiden och håller i hästen.
Men ska man ha träns, så tycker jag man ska ha det på hingstar.

Beror kanske på vilken nivå av travare man tittar på. På lokal nivå finns det säkert travare och även galoppörer som inte håller måttet, vare sig psykiskt eller träningsmässigt, och då tänker jag på kontroll av hästen, men de hästarna kommer inte så långt, det var det jag menade. Det gäller väl för övrigt alla framgångsrika hästar inom alla sporter att man kan inte nå toppen om man inte har en lydig och väldresserad häst, oavsedd vilket temperament den är född med!

Jag håller med om att det ofta är en trevlig stämning med trevliga och okomplicerade islandshästar även på mindre tävlingar. Men det räcker med en mindre ttrevig individ för att förstöra stämningen och jag har set det ske några ggr. Det är trist. Det är inte alltid det beror på okunskap och brist på fostran. Ibland blir hästar upprörda av saker som man inte visste att just den hästen skulle reagera på. Och då kan olyckan hända. Därför tycker jag att repgrimma och långt grimskaft, alternativt grimma med hingstkedja över nosen ger en extra säkerhet. Träns däremot kan ge otäcka skador och har man bara korta tyglar till så är det ändå inte mycket till säkerhet utan hästen kan lätt slita sig. Har personligen råkat ut för det ett par ggr i vardagen, på ridskola och på lånad kurshäst som ingen annan vågade rida...

Anette
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 454
Senast: Krumben
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 187
Senast: Lobelia
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 161
Senast: Acto
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
843
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp