Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Anser du att alla bör ha träns vid all hantering av islandshästar vid tävlingar?


  • Antal omröstningsdeltagare
    38

Lobelia

Trådstartare
Tycker du att det ska vara obligatoriskt med träns eller motsvarande på tävlingsplatsen vid urlastning, hantering veterinärkontroll etc? Motivera gärna.
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

JA absolut! Man har bättre kontroll med träns, även den lugnaste hästen kan reagera på något du inte hade en aning om, och då har du mer kontroll än med grimma.

Så tycker iallafall jag :)
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Nej!

Jag tycker inte det ska vara nödvändigt att ha träns på hästen vid en tävlingsplats.
Jag tycker personligen att en väl uppfostrad häst med en god ledare inte skall göra något "oväntat". Det borde vara lite som på en hundtävling; de hundar som visar aggressivitet, obekvämhet på något vis eller liknande bli diskad.
Jag menar inte att ekipaket skall bli diskat, men jag tycker det är viktigt att man tar djuren på allvar och genom att se hur hästen beter sig på en tävlingplats kan det vara ett bra tillfälle.

Så tycker jag, just nu. Vore intressant att höra andras åsikter, kanske ändrar jag mig :)


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Nej det tycker jag absolut inte.
Man har absolut inte bättre kontroll på hästen i träns. Om du inte har full kontroll över din häst skall du inte ta med den till en tävling.

Jag vill absolut inte ha en tävlingsplats där folk som inte har koll på sina hästar springer runt och rycker sina hästar i munnen för att få bättre kontroll. Ryser av bara tanken :crazy:

Med repgimma får du den allra bästa kontrollen - inte träns.
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Bangsi skrev:
Nej det tycker jag absolut inte.
Man har absolut inte bättre kontroll på hästen i träns. Om du inte har full kontroll över din häst skall du inte ta med den till en tävling.

Jag vill absolut inte ha en tävlingsplats där folk som inte har koll på sina hästar springer runt och rycker sina hästar i munnen för att få bättre kontroll. Ryser av bara tanken :crazy:

Med repgimma får du den allra bästa kontrollen - inte träns.

:bow: :bow: :bow:


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

O så sant :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Nej, definitivt inte. Min häst blir mest jobbigare med träns när man står på marken hon förväntar sig att något ska hända då. Med vanlig grimma eller repgrimma är hon helt lugn.

/Linda
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Nej.

Håller med Juvelflickan och nedanstående! Har man ingen koll på sin häst i grimma lär man inte ha det i träns heller-det blir bara en maktkamp.
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Nej jag tycker inte det skll vara obligatoriskt. Vet man däremot med sig att ens häst är stökig på tävlingsplatsen bör man tränsa den för allas säkerhet. Men man bör känna sin häst så väl att man vet hur den är på nya ställen när man tävlar. Om man inte vet hur hästen kommer att reagera kan det vara bra att ha träns i alla fall vid veterinärbesiktningen (vilket många veterinärer kräver).

/Malin
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Ja, varför inte? Det skulle antagligen hjälpa mer än stjälpa.

Det skulle aldrig falla mig in att gå till en veterinärbesiktning med bara grimma på hästen! I kön till veterinärbesiktningen står många och surrar med varandra, en del håller i yttersta änden på grimskaftet medan hästen står och betar. Andra står en decimeter bakom hästen som står före i kön och tänker inte på att denna kanske inte uppskattar det. Om min häst stod i den sortens kö och (mot all förmodan) skulle stressa upp sig eller bli rädd för någonting så vill inte jag stå försvarslös i grimma och grimskaft. Man har större chans att hålla hästen i träns än i grimma, utan att på något sätt behöva rycka dem i munnen som någon skrev. Och de som verkligen rycker i sin häst, spelar det någon roll om de då rycker i munnen eller på nosryggen? Det är lika illa i vilket fall som helst tycker jag!
Jag tar ansvar för att min häst sköter sig och får lov att hoppas på att alla andra tar sitt ansvar. Sedan är det inte mer med det..
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Nej inget tränstvång. Jag gillar just det där avslappade inställningen som vi oftast har till våra hästar på tävling. Att vi sätter upp ett enkelt staket i en ruta och har hästen där mellan klasserna - att vi strosar runt pratar ohc låter hästen beta - att djuren får vara med på ett trivsamt sätt. Det är ju halva grejjen med tävling (i allafall för mig som tävlar öppen klass på klubbnivå). Tänk om vi var tvungna att ha hästarna i träns hela tiden - vore inte trevligt alls varken för hästar eller folk. Dessutom skulle det bli krav på boxplatser mm vilket försvårar för arrangörer och fördyrar tävlandet (som redan är dyrt som det är).

kotte
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Ja det står då i TR iallafall va jag minns
å Hingstar får inte ledas av dom under 15 eller 16 år minns inte riktigt

men det är för säkerhets skull ifall de skulle hända nått så är det lättare att hålla dom i träns...


men travarna för ledas hur som hälst i grimma (innan travlopp å så)
vilket är väldigt underligt dom är väll nästan mer taggade än ridhästar!
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Egentligen har jag ingen åsikt i detta, det har jag också röstat på. För själv skulle jag inte behöva träns för att klara av mina hästar, men tyvärr kanske det inte gäller alla om man säger så. :angel:
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

General_beseiged skrev:
Ja det står då i TR iallafall va jag minns
å Hingstar får inte ledas av dom under 15 eller 16 år minns inte riktigt

Islandshästförbundet har sitt eget TR, som heter FIPO och i det är det inte krav på träns på tävlingplats.

/Malin
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Ja det tycker jag. Det är en säkerhetsfråga, och en sån grej som träns eller inte tycker inte jag spelar nån roll. Det är säkrare med träns, så go for it.
Ett alternativ vore att barn under en viss ålder (eller ja, deras hästar) ska ha träns, för speciellt vi som inte är så himla stora och har tiotals års vana ;) kan ju ha svårt att kontrollera en uppspelt häst.
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Nej det tycker jag absolut inte! Man har inte bättre kontroll med träns, isåfall kan man använda en repgrimma. Och om hästen nu är så "bångstyrig" så ligger det ju oftast något problem bakom...
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Det bör vara upp till var och en att använda sitt sunda förnuft i denna frågan. Vet man att man bäst kontrollerar sin häst i träns, så ska man tränsa. Vet man att det går minst lika bra, eller bättre, i grimma/repgrimma så räcker väl det!
Själv skulle jag aldrig ha min pålla i träns på vare sig träningskurs eller tävling. För jag rider inte med träns. Jag rider med antingen repgrimma eller hackamor. PÅllan blir SUR av bett, trixar med huvudet och är allmänt på dåligt humör och känner sig obekväm.

Tur för mig att jag inte tävlar, elelr hur...?*ler* :crazy: :confused: :angel:

Snusmumrik :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Jag tycker det är en självklarhet, iaf på min nivå.
Alla hästar har inte bra temperament, och så tänker jag på mina egna hästars säkerhet.
Det är väl inte så svårt att tränsa hästen, eller?
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Jag vill helst ha hästen i repgrimma, för då så har jag bäst kontroll.
Så jag vill ju inte ha en tränsregel då.
Men jag kan väl ha tränset under repgrimman i värsta fall.
Det blir bara litet pilligt och inte vinner jag något alls på det i säkerhet.
 
Sv: Träns vid hantering på tävlingsplatsen

Juvelflickan skrev:
Nej!

Jag tycker inte det ska vara nödvändigt att ha träns på hästen vid en tävlingsplats.
Jag tycker personligen att en väl uppfostrad häst med en god ledare inte skall göra något "oväntat". Det borde vara lite som på en hundtävling; de hundar som visar aggressivitet, obekvämhet på något vis eller liknande bli diskad.
Jag menar inte att ekipaket skall bli diskat, men jag tycker det är viktigt att man tar djuren på allvar och genom att se hur hästen beter sig på en tävlingplats kan det vara ett bra tillfälle.

Så tycker jag, just nu. Vore intressant att höra andras åsikter, kanske ändrar jag mig :)

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

:bow: Det var ett bra svar fast jag tycker faktiskt att om en häst visar tydligt dåligt temperament och är tydligt svårkontrollerad, då skall inte den hästen få tävla! Det ger signal om att lynnet skall vara basen i aveln och att vi inte vill se vare sig hästar med dåligtt nedärvt lynne eller dåligt hanterade och tränade hästar på vare sig tävlingsplatsen eller avelsvisningar! Det skapar bara irritation, utgör stora risker och förstör stämningen på tävlingsplatsen när folk inte har kontroll på sina djur!

Visst kan sedan oförutsedda saker inträffa och dem måste man föebygga. Jag hanterar mina unghästar eller andra hästar som jag misstänker kan bli skrämda eller upphetsade över något med grimma och sk hingstkedja som löper över nosen samt minst 10 m rep. Hingstkedjan både tar bättre och ökar min kontroll samtidigt som den inte riskerar ge skador i munnen som ett träns. Det långa repet ger mig möjlighet att lugnt stå still själv och ta spjärn och stoppa hästen. Dock skall man minnas att man måste ha en vinkel till hästen, helst 90 grader. Står du rakt framför eller bakom, då är hästen definitivt starkare men drar du i 90 graders vinkel mot huvudet och tvingar häsen böja halsen, då har du kontroll.

Så som svar på frågan: Nej, inte träns! Det kan skada hästen i munnen och tillsammans med tyglar kan en häst som blivit skrämd och kommit lös, skada sig allvarligt. Däremot är det var och ens skyldighet att så långt det går förebygga att hästar kommer lösa, att hästarna är ordentligt hanterade och fostrade samt att arbeta för att få bort hästar med otrevligt lynne från både tävlingar och avelsvisningar!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 523
Senast: Acto
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp