Sv: Träns

Tja när jag tog ut första tand-människan fick jag reda på att min häst hade stora problem, vi hade inga problem innan det... Så då började jag rida utan nosgrimma, jag körde med en lös rem som löper i mellanrummet på sidstyckena för att hålla bettet på plats bara. Sedan hade jag ut en riktig tandläkare som förklarade lite bättre vad som var fel. Fortsatte med den lösa remmen istället för nosgrimma. Efter det red jag kurs för den instruktör jag litar allra mest på som sa att jag absolut skulle ha remontgrimma igen för min häst höll på att lägga sig till med ovanan att ta tungan över bettet... Sedan menade han också att om jag slutade ha dragkamp med hästen så försvinner tryckskadorna och därmed även behovet av att inte ha nosgrimma. Så om jag lär mig rida rätt så kan jag rida med vilken nosgrimma som helst! :o :D
 
Sv: Träns

Därför att stången har en kedja under som gör hästen illa med en remont, sen är inte ett stångbett vilket bett som helst.
 
Sv: Träns

Jag har inget alls. På ungvalacken har jag en rem bakom hakan som sitter i bettringarna.

Jag kan lika gärna rida i grimma på mina hästar.

För det mesta blir det hackamoren på äldre valacken och rakt (munformat) globusbett på ungvalacken o stoet, med rem bakom hakan så det inte åker på sniskan utifall.
 
Sv: Träns

Jag har krokar på ett träns, men eftersom jag har olika bett på olika träns är det onödigt med krokar. Det sägs även ge störningar i hästens mun, liksom krokar på tyglarna. Hur sant det är vet jag inte - jag har inte märkt någon skillnad på krokar på träns o på huvudlaget.

Jag har ett enkelt Hectorträns och Ástundträns, huvudlag samt tyglar till, Ástund med krokar på tyglarna men inte huvudlaget, och Hector med vanligt spänne. Båda känns lika. Ett huvudlag med krokar. Men rider för det mesta nu med hackamore och Hector.

Hur långa de är vet jag inte, bettet ska liggga i komfortläge i hästens mun. Inte för långt ner mot "beten" och inte för långt upp heller. Hästen ska hålla kvar bettet självmant när jag trär in bettet utan huvudlag, så anpassar jag huvudlaget efter det. Alltid i läder, försöker få tag i kromfritt läder dessutom.

Färg?? Jag gillar naturläder (ofärgat) eller brunt.
 
Sv: Träns

Tur du finns MODERATOR, för det verkar rent skrämmande vilken okunskap som råder!
Stackars hästar!!! Är ni minsta osäker, köp/låna filmen om bett/anatomi mm. av Anders Eriksson som rekommenderades. Där medverkar bla hästtandläkare Torbjörn Lundström.
 
Sv: Träns

Boj skrev:
Därför att stången har en kedja under som gör hästen illa med en remont, sen är inte ett stångbett vilket bett som helst.

:idea: Vad bra att det finns lite smartare människor än jag :o ! Keja finns det på ett stång ja :D Men då är jag med dig varför det inte funkar... Måste bara fråga en sak iaf :o Om man har tex ett pessoa bett eller ett halvstång. Dom har ju inte kedja, varför ska man inte rida på remontnosgrimma då?
 
Sv: Träns

Därför att remontnosgrimman är till för att stabilisera bettet, vilket gör att tex ett pessoa som skall glida i sina huvudlagsringar fastnar i uppspänt läge och kniper hästen i nacken samt trycker bettet mot hästens gom.
 
Sv: Träns

Min häst gillar pullarnosgrimma bäst (förutom att vara utan nosgrimma). Jag rider utan nosgrimma när jag rider på banan, oftast. När jag rider ut vill jag ha "säkerheten" som jag tycker att jag får av nosgrimma (känns så iaf..), och då gillar hon pullarnosgrimma bäst
 
Sv: Träns

För några år sedan, då jag fortfarande red stora bruna brukade vi (ett tjejgäng) fara på ridläger till Vimmerby flera gånger per år. Kvinnan som hade lägret sa alltid att en häst som gapar inte trivs med sitt bett/alternativt handen som håller i tyglarna. Sen menade hon att istället för att lyssna på hästen så snörper vi åt så att den inte kan visa oss hur den känner.

Det här tyckte jag lät rimligt så det tänket har följt med nu när jag har egen häst. Jag rider alltid min häst utan nosgrimma av något slag. Det fungerar fint. Ibland rider vi med kapson, det kan man ju i och för sig kanske räkna som en nosgrimma.


Vi har två huvudlag. Ett "vanligt" som inte är för islandshäst, det är i den vi fäst kapsonen. Rider på stång med det tränset. Släta lädertyglar utan stopp, dem gillar jag allra mest.
Sedan har vi ett alldeles vanligt huvudlag med krokar, ett från Ann-Marie Østby, i det sitter ett vanligt tredelat bett. Flätade lädertyglar som jag byter mot tyglar med lite gummi i ifall det hällregnar, då blir de flätade totalt såphala.

OA
 
Sv: Träns

Jag använder aldrig nosgrimma. Bara nackstycket och tredelat tränsbett. Rider hästen företrädesvis genom ryggen. Min häst kämpar aldrig emot bettet utom om något helt annat är jättefel, och då tar jag itu med det. Just nu har vi ett uppehåll i ridningen, men i höstas gick hon i form med endast tygelns vikt i händerna. Mycket trevlig upplevelse. En lätt kramning i ena handen går igenom hela sidan hos hästen ner till bakhoven.

Varför använder man nosgrimma. Jo, för att hästen gapar, får man höra. Men nästa naturliga fråga är då - varför gapar hästen? Konflikter/spänningar mellan häst och ryttare, bett som inte ligger rätt och behov av besök hos en riktig hästtandläkare (alltså inte bara raspning) med bettutprovning. Testa olika huvudlag och träna in en bättre ridning/samarbete.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träns

Boj skrev:
Ja det det svaret får man från en som är okunnig av nosgrimman.

*Uppriktigt vetgirig*: är det något här jag missat? Jag trodde faktiskt att enda skälet till att man använder nosgrimma är för att hindra den från att gapa. Finns det någon annan nyttigare funktion vill jag faktiskt få veta det! Kanske behöver jag den kunskapen någon gång i framtiden. :) Hoppas att någon här vill svara!

Kanske kan vi reda ut om det finns någon nytta/skada med käkremmen på samma gång? Den ska förstås inte sitta för hårt, men vad gör den för nytta?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träns

Remontnosgrimman t ex har funktionen att fixera bettet på rätt ställe, för det krävs att nosgrimman är rätt spänd i höjdläge och nosremmen inte tar emot bettringarna samt att nosremmen är lagon spänd. Med lagom spänd menas att man skall få in 2 fingrar mitt uppepå nosväggen, mellan rem och nosvägg.

Denna nosgrimma brukar rekommenderas till unga hästar under inridning, orsaken är att de ofta fibblar runt med tungan och risken för att de lägger tungan över bettet är ganska stor. Detta behöver inte betyda att ryttarens hand är hård, vissa hästar gör detta i ren koncentration och kan på så sätt utveckla en olat som kan bli svår att få bort. (Janne Schaffer ni vet)

Islandshästen har korta mungipor, de har även låga gommar och därför kan det vara bra för en del att ha just remontnosgrimma. Fördelen med denna nosgrimma är att hästen trots dessa remmar ändå har en bra frihet i sin mun och kan även gapa om den vill/behöver när nosgrimman är rätt spänd. Den fixerar bettet på rätt plats utan tvång, och hästen kan iofs peta ner bettet men den kommer ändå tillbaka på rätt plats igen.

När det gäller käkremmen så handlar det väl mer om att huvudlaget inte skall kunna åka av så lättvindigt, det finns ju hästar som älskar att gnida fejan överallt och då kan huvudlaget åka av. Dock tycker jag att detta är en uppfostringsfråga, mina hästar får gärna gnida huvudet mot t ex bommen, men inte så länge huvudlaget är på. De får vara så snälla att vänta tills jag tagit av huvudlaget och därefter får de klia skallen så mycket de vill, när de är klart får de grimman på.
 
Sv: Träns

Jag niger och tackar! Ska lägga det på minnet! Men exakt hur hjälper nosgrimman till att hålla bettet på plats, det förstår jag inte riktigt. Är det det att nosgrimman hindrar hela tränset från att snurra runt (som en klocka) så att bettet hade blivit lågt i ena sidan och högt i andra? Eller hur då "peta ner bettet"? Man kan ju tycka att bettet inte kan halka längre ner än sidstycket tillåter. Vill gärna få klarhet i detta med! Jag vill gärna veta varför jag gör saker och ting!

Gör nosgrimman någon annan nytta än att hindra hästen från att utveckla olater och hålla bettet på plats?

Kanske har du också en generell uppfattning om du tycker att gummiringar i bettet eller nosgrimma är bäst. Allt ridet med känslighet, förstås.
 

Liknande trådar

Utrustning Ska köpa nytt träns på Eurohorse och kommer givetvis kolla utbudet där men vill ändå ha lite tips och förslag på vilket jag ska satsa...
Svar
14
· Visningar
1 099
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp