Djurjouren

Trådstartare
Har lite tränsfunderingar och vill ha andra islandsmännikors åsikt.
De flesta islandshästar verkar ha remontnosgrimma vad jag sett.
Är det nån speciell anledning till det?
Jag själv var på en tand och anatomikurs och efter det så känns pullarnosgrimma som enda snälla alternativet men det ser ju för jäkligt ut rent ut sagt, även om pållan verkar gilla den mer än remonten. Engelska nosgrimman avskyr hon.
Det perfekta tränset, hur är det? Färg, längd på nosgrimmans övre del, respektive de två underdelarna? Tyglarna? Materail, krokar på tränset eller läderknäppe? Är synteträns ett alternativ?
Allt ni kommer på lir jag jätteglad för.
 
Sv: Träns

Min häst trivs med remontnosgrimma även om de enda andra jag testat är engelsk och aachen. Men har inte TL faktiskt rekommenderat just remontgrimman som relativt mild?!

Det perfekta tränset tycker jag just nu att Ástund gör (förutom möjligen priset ;) ). Där köper man huvudlag och nosgrimma var för sig och på nosgrimman kan du välja längd på nosgrimmans övre del. Har för mig att "standard" är 18-22 cm. Ett plus är också den lilla läderbiten mellan nosgrimma och nackrem som behåller vinkeln så inte nosgrimman åker ner. Bild på det jag menar finns på:
http://www.astund.is/index.php?id=24&activemenu=24&prod_cat=84&catalog_item=1030
(Finns under Drop Noseband). Vill ha vanliga spännen på mitt, inte snabbknäppen.

Syntet är jag lite skeptisk till, ett bra läder känns alla gånger bättre.
Tyglar vill jag köpa löst till, även om jag inser att mitt nuvarande träns är ett hopplock av fungerande delar ... Ástunds är dock snyggt, enkelt och stilrent.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träns

Tror remont är en mode grej mest , men jag har remont på min för att hon gapar mkt.(kollat tänder mm såklart).

Jag tror oxå pullar grimma är bra men på många hästar kan man inte ha det för att den trycker mot ett kindben.Jag tycker det i sin tur ser ut att göra ont :eek:
 
Sv: Träns

Det perfekta tränset tycker jag är bara ett huvudlag och utan nosgrimma. Mitt mål är att kunna rida min häst utan nosgrimma i nuläget kan jag inte det :( Jag tycker att det ska vara krokar för jag har fått för mig att det är mycket lättare att få loss hästen om det skulle hända något.

Anggående remontgrimman tror jag precis som chrysler att det är en modegrej. Jag har både remont och aachen, men jag vet inte varför jag köpte en remont... Hängde bara med i tränset.

Ang Jag kan inte förstå hur en remontnosgrimma kan vara mild :confused: . När du har spänt den så du får in två fingrar sitter den ju stenhårt (enligt mig). Vill hästkraken gäspa eller något finns det ju inte en chance, eller?
 
Sv: Träns

Förtydligande: relativt mild i jämförelse med andra nosgrimmor. Självklart är det mildare utan en massa remmar runt skallen ...
 
Sv: Träns

Det här kanske inte hör till saken, men hur vanligt är det egentligen att hästar gapar ? Jag rör mig i min lilla begränsade värld och har aldrig stött på det. Är det vanligt? *låter jättekorkad*

Djurjouren: varför var remontgrimman så dålig ur tand och anatomi synpunkt? Jag har remontgrimma, men jag trodde att den skulle vara relativt mild. Pullar är ju snyggare :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träns

Jag tror det är ganska vanligt, tyvärr. Oftast beror det nog på att ryttaren är hård i handen eller hästen har ont eller något sådant.
 
Sv: Träns

Läs mer här

Sen är remont inte en modegrej, utan den mest vanliga nosgrimman i islandhästkretsar om en sådan används. Jo TL rekommenderar den starkt, därför att den är snäll mot hästens mun. Den tillåter hästen att gapa, även rörelser är tillåtna i nosgrimman utan att hästen gör illa sig. Engelsk, Aschen samt pullar låser käken. Detta kan tyvärr medföra att hästen biter sig själv i kinden, vilket inte är positivt.

Men all utrustning skall naturligtvis användas på rätt sätt, därför bör man fundera på vad man monterar på hästen med en viss eftertanke än bara att det är snyggt.
 
Sv: Träns

Använde fel uttryck, är så förvirrad idag :o
Naturligtvis ska det inte vara mode utan traditionellt!
 
Sv: Träns

Det perfekta tränset är enligt mig ett träns med löst spänd pullar, engelsk eller utan någon nosgrimma alls. Eller som bettlöst alternativ - hackamore.
Jag har provat remont på Ofsi och jag hatar verkligen den! Nosremmen är alldeles för lång på de flesta och då hamnar ringarna på bettet, jag har provat ställbar nosgrimma med resultatet att nosremmen satt bra men då blev remmarna där under alldeles för korta! Aachen nöp ihop skinnet mellan remmarna och då bet han sig på insidan av munnen.
 
Sv: Träns

Jag rider helst med bara nackrem, vill jag att det av någon anledning ska vara en nosgrimma på så väljer jag engelsk som är mycket löst spänd.
Nosgrimma har jag då bara för utseendets skull, tycker det känns så fel att dra ihop munnen på hästen. :(
För egen del är jag förtjust i krokar, det går snabbt och lätt att byta ev. bett osv. Kan vara lite spännande om man sitter på en häst som vill klia sig emot benet :crazy: men är nåt jag fastnat för.
 
Sv: Träns

All felanpassad utrustning blir obehaglig för hästen, så självklar hatar han en nosgrimma som sitter på det viset. Nu finns det ju turligt nog sådana att köpa i rätt storlek, och som inte klämmer in bettet inne i munnen. Den bild du visar här av en remont, är inte snällt mot hästen så man ser vikten av rätt inpassad utrustning.
 
Sv: Träns

Vi har bara remontnosgrimman eftersom den är så snygg... :o fast helt löst spänd förståss, vill pålle gapa så måste han få göra det... Och vill han gapa så vill jag veta det...så jag kan göra något åt det...

Det perfekta tränset.... Helt utan, i fullaste frihet under full kontroll... *drömmer* ;)
 
Sv: Träns

Jag skrev inte att HAN hatar remont - utan att jag själv gör det. Bilden är tagen när jag nyss hade köpt honom och bara använde det som följde med i köpet. Insåg ju snabbt att den inte alls satt som den skulle.
 
Sv: Träns

Jag föredrar träns i läder, med inåtvända spännen (plain and simple), samma spännen på tyglarna. Rider oftast min häst utan nosgrimma, jag äger dock en remont som så många andra.
Han tycker inte om engelsk, möjligen att en pullar skulle fungera, men jag har inte funnit det tillräckligt motiverande att köpa en ännu.
Hästen går som sagt bra utan nosgrimma öht.
 
Sv: Träns

Min pålla har tjorvat en del när jag haft remont. Har ridit utan nosrimma i ett par månader nu och om det är därför eller ej vet jag ej; men hon har börjat "tjorva" mindre. Jag upplever att jag är något stum på handen emellanåt. Kanske det är jag som börjat tänka efter mer nu när vi inte har nosgrimma? Har även bytt till "rakt bett" under halva "nosgrimmeslösa" perioden. Då har det gått än bättre!
 
Sv: Träns

Jag tycker pullarnosgrimman verkar va bäst. Provade achen en gång och då gnisslade hon tänder. Tänder är kollade och ingen anmärkning där..
 
Sv: Träns

Men remontnosgrimmor verkar inte vara gjorda för hans mule. :(
 
Sv: Träns

Boj skrev:
Läs mer här

TL rekommenderar den starkt, därför att den är snäll mot hästens mun. Den tillåter hästen att gapa, även rörelser är tillåtna i nosgrimman utan att hästen gör illa sig. Engelsk, Aschen samt pullar låser käken. Detta kan tyvärr medföra att hästen biter sig själv i kinden, vilket inte är positivt.

Men då kom jag bara på en sak.. Varför får man inte rida på det isländska stånget och ha en remontnosgrimma? Ska man ha en nosgrimma brukar det ju vara engelsk då? Nu gjorde du mig helt förvirrad ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Ska köpa nytt träns på Eurohorse och kommer givetvis kolla utbudet där men vill ändå ha lite tips och förslag på vilket jag ska satsa...
Svar
14
· Visningar
1 091
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp