Tränsproblem!

Blandrastik

Trådstartare
Har en sexåring som jag har svårt att få att gå stilla i sin form, hon liksom söker sig nedåt, sen är det nästan som nåt hugger till i henne, hon kastar upp huvudet ruskar och går sen ner i låg form igen. Och så håller hon på mer eller mindre passet igenom.
Jag misstänkte tänder och åkte till tandis. Inga större fel hittades, rakt bett typ Beris rekommenderades. Jag köpte ett och åkte hem och red. Men skakningarna slutade inte.
Var på en utbildning där Anders Eriksson visade tömkörning på min häst. Efter femtio meter typ, konstaterar han att det är tränset som åker fram mot öronbasen på henne, så slänger hon upp huvudet och ruskar.
Han sa att nackstycket måste vara smalare och längre bak. Då hade jag ett pärskans dyrt Dyon med ergonomiskt nackstycke. Så mycket för den ergonomin.
Sen har jag letat, det som funkar bäst är: Gammalt träns med hederliga smala remmar, där jag förlänger pannbandet fem centimeter, (detta med eltejp, riktigt tjusigt) förlänger sidstyckena, drar alltihopa bakåt i nackstycket och flätar fast i bak i nacken. Inte världens smidigaste.
Jag har hyrt ett "The Difference" det åkte fram. Jag har provat ett "Carisma" funkade inte heller.
Jag har provat bettlöst, men hon gillar inte korset under ganaschen. Däremot så tror jag att hon skulle funka generellt på ett side-pull, men där jag kan få nackstycket att sitta längre bak.

Ja....tips?
 
Hur ser det ergonomiska nackstycket ut? Mitt sto är känslig och ruskar på huvudet vid smala nackstycken, det kan gå om man trär fårludd på nackstycket. annars är det just ett anatomiskt, ganska brett nackstycke hon funkar bäst med. Jag köpte mitt på Hööks, Fenton.

Följer tråden om det finns fler tips. Fenton funkar på min men kanske finns bättre?
 
Det finns träns med vanliga smala nackstycken som är lite bakåtvinklade, kan det vara något? Kommer tyvärr inte på något modellnamn just nu.

Har du provat Micklem som är brett på nacken men smalt förbi öronen?

Tjockt fårskinnsfluff?
 
Har en sexåring som jag har svårt att få att gå stilla i sin form, hon liksom söker sig nedåt, sen är det nästan som nåt hugger till i henne, hon kastar upp huvudet ruskar och går sen ner i låg form igen. Och så håller hon på mer eller mindre passet igenom.
Jag misstänkte tänder och åkte till tandis. Inga större fel hittades, rakt bett typ Beris rekommenderades. Jag köpte ett och åkte hem och red. Men skakningarna slutade inte.
Var på en utbildning där Anders Eriksson visade tömkörning på min häst. Efter femtio meter typ, konstaterar han att det är tränset som åker fram mot öronbasen på henne, så slänger hon upp huvudet och ruskar.
Han sa att nackstycket måste vara smalare och längre bak. Då hade jag ett pärskans dyrt Dyon med ergonomiskt nackstycke. Så mycket för den ergonomin.
Sen har jag letat, det som funkar bäst är: Gammalt träns med hederliga smala remmar, där jag förlänger pannbandet fem centimeter, (detta med eltejp, riktigt tjusigt) förlänger sidstyckena, drar alltihopa bakåt i nackstycket och flätar fast i bak i nacken. Inte världens smidigaste.
Jag har hyrt ett "The Difference" det åkte fram. Jag har provat ett "Carisma" funkade inte heller.
Jag har provat bettlöst, men hon gillar inte korset under ganaschen. Däremot så tror jag att hon skulle funka generellt på ett side-pull, men där jag kan få nackstycket att sitta längre bak.

Ja....tips?

Jag hade funderat över varför hästen är så himla känslig för om ngt åker fram ngt.

Var det en vanlig veterinär/odontolog som kikade på truten?
Om du står framför hästen med en hand om nosryggen och den andra om underkäken: kan du då liksidigt och utan någon som helst friktion röra underkäken i sidled ca 4 cm? Det ska glida lika lätt som ett curlingklot på is.

Ska jag rida bettlöst av ngt skäl väljer jag en stadig ridkapson med brett och platt nosjärn. De ligger still och trycker inte ihop käkarna vid tygeltag, trycker inte på nacke etc. Jag har en väldigt bra från Marjoman som förvisso är urful. Men den är bra för dressyrarbete när man vill rida i kontakt. Det tycker inte jag några andra bettlösa är så bra till.
 
@Blandrastik är hästen kollad i nacken?

Tråkig fråga, men i min erf om man har sådana reaktioner trots lättvikt/ergonomiskt nackstycke osv så kan det vara sånt bakomliggande .

Har en sexåring som jag har svårt att få att gå stilla i sin form, hon liksom söker sig nedåt, sen är det nästan som nåt hugger till i henne, hon kastar upp huvudet ruskar och går sen ner i låg form igen. Och så håller hon på mer eller mindre passet igenom. ]
 
Det finns träns med vanliga smala nackstycken som är lite bakåtvinklade, kan det vara något? Kommer tyvärr inte på något modellnamn just nu.

Har du provat Micklem som är brett på nacken men smalt förbi öronen?

Tjockt fårskinnsfluff?
Det glömde jag skriva, ludd har jag provat och tre modeller på bredd på tjocklek på nackstycke. Micklem har liksom kurvan på fel ställe, slår emot öronen på henne i alla fall.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag hade funderat över varför hästen är så himla känslig för om ngt åker fram ngt.

Var det en vanlig veterinär/odontolog som kikade på truten?
Om du står framför hästen med en hand om nosryggen och den andra om underkäken: kan du då liksidigt och utan någon som helst friktion röra underkäken i sidled ca 4 cm? Det ska glida lika lätt som ett curlingklot på is.

Ska jag rida bettlöst av ngt skäl väljer jag en stadig ridkapson med brett och platt nosjärn. De ligger still och trycker inte ihop käkarna vid tygeltag, trycker inte på nacke etc. Jag har en väldigt bra från Marjoman som förvisso är urful. Men den är bra för dressyrarbete när man vill rida i kontakt. Det tycker inte jag några andra bettlösa är så bra till.
Vanlig och vanlig :) Hon är veterinär och tandläkare, tämligen erkänd. Gjordes på klinik med munstege, lampa och hela kitet.
Har varken provat ridkapson eller att kolla underkäken. Undkäken är ju en lätt sak, problemet är att kunna få tillgång till att prova alla ideer, man bajsar ju inte pengar.
 
@Blandrastik är hästen kollad i nacken?

Tråkig fråga, men i min erf om man har sådana reaktioner trots lättvikt/ergonomiskt nackstycke osv så kan det vara sånt bakomliggande .
Nej, hon är inte kollad i nacken. Men jag tycker att veterinären eller Anders (veterinären är den som jag regelbundet använder) borde ha nån sorts tanke åt det hållet. Men visst, får ta upp frågan med henne igen.
 
Har du tittat på Stübben freedom? De påstår att öronen är ”fria” i det tränset. Tyvärr inte helt billigt.
 
Har du tittat på Stübben freedom? De påstår att öronen är ”fria” i det tränset. Tyvärr inte helt billigt.

Det är nacken som är fri. Så tror inte det löser TS problem

stubbentrans-freedom-ridersport.jpg
 
TS - jag tror bara the difference lämnar öronen helt fria. Men kanske störs hästen av att tränset åker fram och tillbaka men skulle acceptera ett nackstycke som ligger nära/emot öronbasen men ligger still och är vadderat?

Jag märkte - trots att jag vet helt säker på att jag inte skulle det - stor skillnad på min med nackstycket på PS träns. Helt otippat.
 
Har du tittat på Stübben freedom? De påstår att öronen är ”fria” i det tränset. Tyvärr inte helt billigt.
Japp, har stirrat och stirrat. Har även försökt hyra ett, på den där ridshopen där man kan det. Vågar inte köpa ett för 3000:- som inte passar.
 
TS - jag tror bara the difference lämnar öronen helt fria. Men kanske störs hästen av att tränset åker fram och tillbaka men skulle acceptera ett nackstycke som ligger nära/emot öronbasen men ligger still och är vadderat?

Jag märkte - trots att jag vet helt säker på att jag inte skulle det - stor skillnad på min med nackstycket på PS träns. Helt otippat.
Ja, hon accepterar om det ligger helt still, behöver inte ens vara vadderat. Funderar mer åt nån typ gummering så det verkligen ligger där man lagt det.
 
Intressant där med The difference!

Har du haft möjlighet prova att brett nackstycke av den typ som t ex PS har? Åtminstone på min dam ligger det helt stilla. Jag fick dock ta ett nackstycke i x-full för att få utskärningen på öronen rätt (hon har full annars)
 
Det är fel påsatt, sidostyckena är för korta och käkremmarna hamnar fel. Här är en bild (för hårt ådraget enligt mig men bilden visar hur remmarna skall sitta):

05220121_2_medium.jpg
Ja käkremmen på difference ska vara ganska tajt och ligga runt ganaschen för att nackstycket ska ligga kvar, själva nosremmen kan vara normalt spänd :).
 
Skulle det funka att sätta på en typ acavallo nackskydd/padd för att få tränset att inte glida fram? Det är ju gjort i något typ av gummi men vet inte hur ”glidigt” materialet är då jag inte använt den själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp