Tränsproblem!

Jag jämför med bilden och jag fattar inte.
På din bild är nackstycket framdraget så att käkremmen hamnar rakt över ganaschen men på bilden jag visade så ser du hur käkremmen ligger bakom ganaschen och därför håller nackstycket på plats. För att få det att ligga rätt tror jag att du också behöver lossa sidostyckena, åtminstone det till nosgrimman. Jag hade provat att börja med nackstycket på rätt plats, sedan spänt käkremmarna och nosgrimman och sist kortat in båda sidostycken till lagom längd. Som @Buck skrev måste nog käkremmarna sitta ganska tight för att inte nackstycket skall glida fram.

Såg nu att @lil-sis redan svarat.
 
Visa bifogad fil 27855
Såhär ligger micklem på min, ligger inte emot öronen och trycker inte i nacken!
// Såg nu att det var dålig bild woops vänta
Bara skämta hade ingen bättre bild men om man zoomar in så ligger det verkligen inte emot och trycker, har en ganska känslig häst runt munnen och nacken och vanligt engelskt träns funkar inte lika bra som Micklemet :D
Jag förstår, även om jag kanske inte ser. Men det hjälper inte, ett Micklem sitter inte på samma sätt på min. Allting bara halkar fram.
 
På din bild är nackstycket framdraget så att käkremmen hamnar rakt över ganaschen men på bilden jag visade så ser du hur käkremmen ligger bakom ganaschen och därför håller nackstycket på plats. För att få det att ligga rätt tror jag att du också behöver lossa sidostyckena, åtminstone det till nosgrimman. Jag hade provat att börja med nackstycket på rätt plats, sedan spänt käkremmarna och nosgrimman och sist kortat in båda sidostycken till lagom längd. Som @Buck skrev måste nog käkremmarna sitta ganska tight för att inte nackstycket skall glida fram.

Såg nu att @lil-sis redan svarat.
Fattar. Kände ändå att hur jag än drog i nackstycket, utan att ha dragit åt någon annan rem, så ville hela arrangemanget åka fram. Möjligen att jag skulle kunna få det att sitta bättre, men känns tveksamt med krysset under ganaschen. Även lite märkligt att de där jag hyrt tränsen inte sa nåt. Skickade bilden till dem.
 
Vanlig och vanlig :) Hon är veterinär och tandläkare, tämligen erkänd. Gjordes på klinik med munstege, lampa och hela kitet.
Har varken provat ridkapson eller att kolla underkäken. Undkäken är ju en lätt sak, problemet är att kunna få tillgång till att prova alla ideer, man bajsar ju inte pengar.

Jag var nyfiken på om det var en svenskutbildad hästtandläkare alltså odontolog eller om personen hade annan utbildning?
Som man arbetar i Sverige gör man ju inte direkt i så många andra länder. Här arbetar man enligt devisen att man tar 1 år från hästens livslängd om man arbetar på tuggytor. Vilket är galet iom att det finns gott om tandisar som arbetat med att se till att hästar har ett biomekaniskt fungerande bett längre än vad normala hästar lever. Och inte fått någon förkortad livstid på dessa djur.
Däremot kan man hjälpa de hästar som pga obalans i bettytorna får smärtproblematik i både mun, käkleder, nacke etc.
Käken måste kunna röra sig fritt för att de ska kunna mala maten korrekt. Och för att de ska kunna ställa i nacken tex då vi rider. Då måste de kunna lägga ut underkäken åt motsatt håll.
Och nej, sånt vet inte många veterinärer eller tränare iom att det i Sverige jobbas på annat vis och lärs ut på annat vis.
I DK tex använder deras största försäkringsbolag tandisar som arbetar enligt 5-åriga utbildningen i USA där man balanserar om felaktiga bett. De använder dem bla för att slippa ta bort hästar med diverse problematik som de nu insett kan bero på tandjobben.
Min egen häst har hela livet fått tänder fixade av duktig vet med tandutbildning, bra utrustning etc. Men man missade iaf hans bettproblematik. Ett besök hos tandis enligt ovan så slapp han äntligen ha ont. Och hans beteenden han haft sen han var unghäst hos andra och hos mig kunde förklaras.

Det är ju inte riktigt en respons jag fått från någon häst utan smärta, att reagera så på att ngt glider fram lite mot öronen.
Jag har en häst som likt din inte riktigt har bra tränsläge sas. Det får absolut inte plats något brett och det mesta åker fram något trots att jag varken har hårt dragna sidostycken eller rider med mkt kontakt.
När han hade behövt ha grimma i hagen någon sväng och började få antydan till skav köpte jag lite impulsivt fårskinnsludd till tränset med. Det var en omöjlig ekvation visade det sig när hela tränset höll på att åka av över öronen. Så det användes aldrig.
Jag har ju tränat fler hästar med samma exteriöra problem. Och ingen av dem har reagerat så.

Vissa hästar har ju sån exteriör helt enkelt. Men att behöva reagera så som din gör brukar ju inte ske.
Så jag hade funderat kring om den har full rörlighet i käken och ev nacken som alltid blir påverkad vid felbalanserade bett.
 
Aha! Nä du har helt rätt. Det är precis där det här nackstycket är bredast, i kurvan liksom mot örat, som det inte får vara något. Skulle ha haft ett sånt där den smala remmen är längre och stel.

Stirra dej inte blind på fotot, det är tyvärr inte speciellt likt verkligheten...

Remmen ska vara kortare så öronen är i utskärningen...

Jag köpte först ett i storlek cob men det vart för kort pannband på det plus att hästen var lika sur på det som på PS...
Bytte till ett i storlek full och kortade av nackremmen så öronen verkligen var i utskurningen och nu är det ett av favorit tränsen...
Dom andra favoriterna är Charismas Shape, Miklem har 1a generationen där nackdelen ska ha den utskurna delen vänd framåt enligt pilarna och nästan alla gamla träns från 60 talet med smala nackstycken.

Har ett Difference som tyvärr inte passar honom utan det åker fram och han slutar inte ruska på huvudet förräns jag tar av det...
Däremot passade det på araben och kwpnen...
 
Min häst har en nerv bakom vänster öra som kan komma ikläm, inte så ofta men ändå.
Man behöver inte ha pannband. Jag rider med acavallo gelpad. Jag lägger nackremmen lite längre bak. Verkar som om alla anatomiska träns är väldigt klumpiga över nacken. Såna kan jag inte använda, dom får inte plats med all man som är i vägen.
 
Tänkte bara uppdatera hur blev. :D
Jag lät specialtillverka ett sidepull där pannbandet är längre än x-full, nosremmen kortare än cob, längre än ponny. Nackstycket är smalt och tillsammans med en käkrem som inte är lös, som sitter bakom ganaschen plus en extra rem undertill så sitter huvudlaget som en handske och rör sig inte. Och huvudskakningarna har slutat.
29220
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp