Tränsproblem!

Skulle det funka att sätta på en typ acavallo nackskydd/padd för att få tränset att inte glida fram? Det är ju gjort i något typ av gummi men vet inte hur ”glidigt” materialet är då jag inte använt den själv.

Inte glidigt alls som torrt. Tvärtom lite klistrigt. Iaf om det är samma material som i bettskivorna och kindkedjeskyddet.
 
Ett islandsträns av äldre modell ( t ex
Ástund Traditionellt Huvudlag

) där nackstycke, sidostycke, pannband och käkrem sitter i en ring har fungerat på hästar som irriterats av nackstycke som trycker mot öronen.
 
Jag förstår inte riktigt vad hästen gillar och inte men har du provat ett en-öras huvudlag? Mitt har bara en smal rem över nacken. ”Örat” går bra att ta bort om man vill det (eller ha två ”öron”). Kan evt bli trixigt utan stångbett men kanske värt att prova? @Blandrastik
 
Det är fel påsatt, sidostyckena är för korta och käkremmarna hamnar fel. Här är en bild (för hårt ådraget enligt mig men bilden visar hur remmarna skall sitta):

05220121_2_medium.jpg
Sidstyckena för korta? De glappar, syns dåligt då hon har bettskivor, men det är rejält med luft om du lyfter ut sidstycket. Sen käkremmen drog jag åt ordentligt. Så njaeee..
 
Ett islandsträns av äldre modell ( t ex
Ástund Traditionellt Huvudlag

) där nackstycke, sidostycke, pannband och käkrem sitter i en ring har fungerat på hästar som irriterats av nackstycke som trycker mot öronen.
Det där stuket har jag funderat på, det var just det där med att "prova sig fram", när man knappast kan köpa, prova och skicka tillbaka.
 
Jag förstår inte riktigt vad hästen gillar och inte men har du provat ett en-öras huvudlag? Mitt har bara en smal rem över nacken. ”Örat” går bra att ta bort om man vill det (eller ha två ”öron”). Kan evt bli trixigt utan stångbett men kanske värt att prova? @Blandrastik
I princip kan du stå vid sidan och hålla bakom örat, där det kupar, alltså där nackstycket ligger emot, då ruskar hon på huvudet.
 
Intressant där med The difference!

Har du haft möjlighet prova att brett nackstycke av den typ som t ex PS har? Åtminstone på min dam ligger det helt stilla. Jag fick dock ta ett nackstycke i x-full för att få utskärningen på öronen rätt (hon har full annars)
Brett nackstycke JA. PS, nej. Jag tror också att många kvalitetsträns ligger mer still. Det var bara det där med att prova sig fram som blir lite svårt.
 
Skulle det funka att sätta på en typ acavallo nackskydd/padd för att få tränset att inte glida fram? Det är ju gjort i något typ av gummi men vet inte hur ”glidigt” materialet är då jag inte använt den själv.
Det har jag funderat på, det mest optimala vore ju om gummit satt på sidorna och inte vid öronen. Klurar..
 
På många körhuvudlag är det utskuret för öronen på nackstycket.
Kan det vara ett alternativ att ta med ett nackstycke du redan har till en sadelmakare och be den skära ut på samma sätt? :)
 
Det har jag funderat på, det mest optimala vore ju om gummit satt på sidorna och inte vid öronen. Klurar..
Kanske går att klippa ut för öronen på något sätt? Bara spånar 😄
Ps säljer ju lösa nackstycken som ska ha bra frihet för öronen, om man inte vill köpa ett helt träns. Men om dom ligger stila på din häst är ju svårt att veta 😒
 
Min häst är väldigt rädd om sina öron, eller egentligen huvudet överlag. Såpass att jag inte kan ha pannband som slår mot pannan på honom (som tydligen många gör).
På hans miklemträns har jag fått byta pannband till ett längre, men det går ju att köra utan också, sen drar jag liksom bak tränset med den övre nosremmen, då hamnar nackstycket längre bak. Eftersom det tränset är utformat som det är så blir det inte hårt åtspänt för det, och den undre remmen har jag löst sittande.
 
I princip kan du stå vid sidan och hålla bakom örat, där det kupar, alltså där nackstycket ligger emot, då ruskar hon på huvudet.

Jag upplever att mitt tunna nackstycke (det är alltså bara en smal men tjock rem, ingen käkrem) ligger väldigt still och bakom öronen på min häst. Det skulle kunna vara värt att låna ett sådant och prova på din häst om det är så att den inte gillar de som är tjockare/bredare.
 
27855

Såhär ligger micklem på min, ligger inte emot öronen och trycker inte i nacken!
// Såg nu att det var dålig bild woops vänta
Bara skämta hade ingen bättre bild men om man zoomar in så ligger det verkligen inte emot och trycker, har en ganska känslig häst runt munnen och nacken och vanligt engelskt träns funkar inte lika bra som Micklemet :D
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp