Tränstips?

Miljon

Trådstartare
Jag hoppas jag lägger den här tråden rätt... Visste inte om jag skulle lägga den här eller under "Hästutrustning", men eftersom det handlar om islandshästträns (utan käkrem) så hoppas jag att det blir rätt här :)

Jag letar efter ett träns, men jag vet inte riktigt vad jag vill ha, så tänkte därför be om tips. Det jag vet är att jag vill ha:
* Engelsk nosgrimma, eller ännu hellre aachen som går att ta av "flärpen" och få en engelsk (alltså inte bara ta bort aachenremmen och ha "flärpen" kvar, utan där allt går att ta bort)
* V- eller U-format pannband
* Läder, inte biothane eller liknande
* Ingen käkrem
* Relativt rymligt i storleken, hästen som ska ha det drar Cob-Full och har ganska långt huvud med bred panna, många träns blir för korta runt nacken
* Svart med silverspännen
* BLING! :love: Vita/klara stenar, eventuellt kan även svarta stenar fungera (men inte bara svarta). Jag vill inte ha flera rader med små stenar, utan hellre då lite större (men inte jättestenar heller...) och inte bara några stenar mitt på nosgrimman, utan det ska vara längs hela nosgrimman. Pannbandet spelar mindre roll om det är några stenar på mitten, eller längs hela.

Jag behöver inte ha ett helt träns i samma modell, utan kan köpa olika huvudlag och nosgrimma bara jag får det perfekta tränset... Har letat, men hittar inte riktigt "rätt" ändå, så hoppas att ni kan tipsa om träns som stämmer in och som ni gillar, så kanske jag hittar det jag vill ha :) Och hoppas att tråden är okej!
 
Jag hoppas jag lägger den här tråden rätt... Visste inte om jag skulle lägga den här eller under "Hästutrustning", men eftersom det handlar om islandshästträns (utan käkrem) så hoppas jag att det blir rätt här :)

Jag letar efter ett träns, men jag vet inte riktigt vad jag vill ha, så tänkte därför be om tips. Det jag vet är att jag vill ha:
* Engelsk nosgrimma, eller ännu hellre aachen som går att ta av "flärpen" och få en engelsk (alltså inte bara ta bort aachenremmen och ha "flärpen" kvar, utan där allt går att ta bort)
* V- eller U-format pannband
* Läder, inte biothane eller liknande
* Ingen käkrem
* Relativt rymligt i storleken, hästen som ska ha det drar Cob-Full och har ganska långt huvud med bred panna, många träns blir för korta runt nacken
* Svart med silverspännen
* BLING! :love: Vita/klara stenar, eventuellt kan även svarta stenar fungera (men inte bara svarta). Jag vill inte ha flera rader med små stenar, utan hellre då lite större (men inte jättestenar heller...) och inte bara några stenar mitt på nosgrimman, utan det ska vara längs hela nosgrimman. Pannbandet spelar mindre roll om det är några stenar på mitten, eller längs hela.

Jag behöver inte ha ett helt träns i samma modell, utan kan köpa olika huvudlag och nosgrimma bara jag får det perfekta tränset... Har letat, men hittar inte riktigt "rätt" ändå, så hoppas att ni kan tipsa om träns som stämmer in och som ni gillar, så kanske jag hittar det jag vill ha :) Och hoppas att tråden är okej!


Equitec tränsen kan du variera rätt mycket, alltifrån bling till icke bling, olika nackstycken, massor av pannband mm. De har även aachen nosgrimman med avtagbar nosrem helt och hållet.
 
Har du tittat på Equitecs träns? De är väl relativt nya och man kan kombinera olika nackstycken, nosgrimmor och pannband som det verkar. Verkar vara fin läderkvalitet också. Vet inte hur de är med storlekarna dock. Är sugen på att kombinera ihop ett tjusigt träns därifrån. Har själv en islandshäst med stort huvud och de flesta islandsträns eller nosgrimmor för islandshäst jag provat har varit för små.
 
Hahahahaha!!!
Har själv träns därifrån som jag är störtnöjd med, klämt på dom länge innan jag kände att jag skulle ha ett sånt apsnyggt och man kan kombinera det hur som, bästa är att man kan flytta pannbanden till vilka träns som helst då de flesta av dom har snabbknäppena.
Min ena häst har stort huvud så det passar på honom. :)
 
Hahahahaha!!!
Har själv träns därifrån som jag är störtnöjd med, klämt på dom länge innan jag kände att jag skulle ha ett sånt apsnyggt och man kan kombinera det hur som, bästa är att man kan flytta pannbanden till vilka träns som helst då de flesta av dom har snabbknäppena.
Du var snabbare än jag och hade postat medan jag skrev mitt inlägg ;).
Jag har dreglat över dom ett tag men inte beställt något...är supernöjd med mitt Micklem som vi alltid använder..samtidigt skulle jag vilja ha ett fint med remontnosgrimma samt en hög nosgrimma att variera med..men hur ska man kunna bestämma sig!! :D

Vet du hur storlekarna är? Kommer inte ihåg nu om nosgrimmorna finns i olika storlekar? får väl mäta helt enkelt. Min pojk har full på sitt Micklem och det är nästan på yttersta hålen :banghead::D
 
Du var snabbare än jag och hade postat medan jag skrev mitt inlägg ;).
Jag har dreglat över dom ett tag men inte beställt något...är supernöjd med mitt Micklem som vi alltid använder..samtidigt skulle jag vilja ha ett fint med remontnosgrimma samt en hög nosgrimma att variera med..men hur ska man kunna bestämma sig!! :D

Vet du hur storlekarna är? Kommer inte ihåg nu om nosgrimmorna finns i olika storlekar? får väl mäta helt enkelt. Min pojk har full på sitt Micklem och det är nästan på yttersta hålen :banghead::D

Nu har jag inget micklem träns, men min ena häst har väldigt stort huvud och kan dra full i grimmor oså, och det fanns fortfarande hål kvar på honom med detta :)
 
blogger-image-1019618458.jpg


Detta är mitt favoritträns - från Eques. Denna uppsättning pannband och nosgrimma är så stilrena och snygga tycker jag, med en smal, lackad läderfläta som dekoration! Har även en helt neutral nosgrimma samt ett antal pannband med snabbknäppen att variera med.

blogger-image--1916216595.jpg

Så här t ex!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Castellini
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 343
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp