Tränstråd!

Jag har en hel skur med träns, men de är ganska gamla och bara ett har märke (ett Chetak från 90-talet). Gemensamt för alla tränsen är att nosgrimmorna är avtagna och på en del även pannremmen. Less is more.
Mitt äldre sto har ett enörasträns, som jag fick av en gammal stallkompis. Det är köpt i USA och av superkvalitet.
Så har jag två nackstycken som är specialtillverkade av en sadelmakare.
Och så har jag två Jacsonkandar som aldrig används eftersom tyglarna är för korta...
 
Mina vanliga vardagsträns. Glengordon med lite olika pannband.
1459763_10201828899796084_704063667_n.jpg


Barb i pärlor:
10369698_10203002805142984_7262176084628184609_n.jpg


Och Juno i sitt nya eftersom han trivs bättre i engels nosgrimma. Snoken är avplockad. Det är beställt ett klinkerpannband från GG till tränset, men det kommer ju aldrig...
10409545_10203205558091681_7947955815460726861_n.jpg


Och Barb i GG-kandaret som aldrig används. Med nya TR-ändringarna lär det heller aldrig göras det.
374468_10200981018959593_1780470995_n.jpg
 
Och Barb i GG-kandaret som aldrig används. Med nya TR-ändringarna lär det heller aldrig göras det.
Halvt off topic, men vad är det för TR-ändring du syftar på? (För en som inte hängt med)

Juno var jättefin i det bruna Aachentränset, tycker att de något smalare remmarna och bruna ton i ton framhäver Hästen bättre än de mer volyminösa breeda nosgrimmorna som är så populära på dressyrträns/kandar gör, speciellt om hästen är nätt och feminin.
 
@caballus Det är på förslag att kandar kommer att bli valfritt från MsvB, och fortsatt valfritt hela vägen upp i GP. Behöver jag inte rida på kandar kommer jag inte göra det heller troligen:).
 
Mina träns är ihopplock det mesta. Jag brukar variera med bett beroende på vad vi ska hitta på och ibland byts ett pannband ut osv.







 
detta är mina träns som jag har just nu till 1 häst, den andra är inte inriden än...
TdeT:

Egendesignat från Xtremehorsemakeover, använder det dock ytterst sällan, mest kul att ha typ;)

HG, här med en annan nosgrimma dock

mitt senaste från Colbert brothers,

CWD

Silver Crown

Charlies egna träningsträns

Dyon snake style
 
Här kommer mina träns igen då bilderna försvunnit

Glen Gordon (dressyrträns)


Schockemöhle Kentucky (dressyrträns)


Omärkt


Omärkt tömkörnings/longerings/promenad träns
 
Va fina träns alla har :love: själv har jag ett mörkt gyllenbrunt hubertus dressyrträns med ca 5 cm bred nosgrimma och har bytt ut pannbandet mot ett smalt guldigt klinkerpannband från mountain horse! :bump: köpte allt i falsterbo i år och är supernöjd! :banana:
En fråga: hur länge har ni era träns? Har ni dom tills att de går sönder, blir skabbiga, så mycket använda tills att de inte går att putsa upp så det blir "blankt" eller just för att ni tröttnar på dom? Och hur länge brukar tiden va? :) jag vet, luddig konstig fråga men är nyfiken hur andra tänker :grin:
 
Här är min pålles tränsgarderob för närvarande (har några till, men de är inte med då de inte ska bli kvar).

Distansträns
(här med matchande reflex över nosen, pga årstiden då bilden togs)
Märke: Running Bear. Modell: endurance. Material: biothane.
dsc_0007_527fa9b2ddf2b35723c56396.jpg


Körhuvudlag
Tillverkat av mig under utbildningen. Ljusbrunt Tärnsjö-läder.
dsc_0015_537795f32a6b22bd89c5fe63.jpg


"Akademiskt" huvudlag (verkar tyvärr inte ha någon bild till häst :o )
Tillverkat av mig under utbildningen. Handsytt. Brunt Tärnsjö-läder.
dsc_0011_517abe4fddf2b372de085eac.jpg


Semihuvudlag m fläta (används sporadiskt)
Tillverkat av mig i början av utbildningen. Brunt Tärnsjö-läder med fläta i natur.
dsc_0009_504586019606ee038d004674.jpg


Dressyrträns (används inte för närvarande pga ingen svart sadel)
Tillverkat av mig under utbildningen (mitt första kompletta träns). Svart Tärnsjö-läder.
dsc_0005_50abe3f9ddf2b36058000ba1.jpg


Dressyrträns
Märke: Stübben. Modell: Diana. Mörkbrunt med naturfärgad fodring.
dscn0018_187027277.jpg
 
Va fina träns alla har :love: själv har jag ett mörkt gyllenbrunt hubertus dressyrträns med ca 5 cm bred nosgrimma och har bytt ut pannbandet mot ett smalt guldigt klinkerpannband från mountain horse! :bump: köpte allt i falsterbo i år och är supernöjd! :banana:
En fråga: hur länge har ni era träns? Har ni dom tills att de går sönder, blir skabbiga, så mycket använda tills att de inte går att putsa upp så det blir "blankt" eller just för att ni tröttnar på dom? Och hur länge brukar tiden va? :) jag vet, luddig konstig fråga men är nyfiken hur andra tänker :grin:

Jag har haft Schockemöhle tränset i ca 3,5 år nu. Har dock hängt undan gömt i 1,5 år ca. Används nu igen.
Glen Gordon tränset köptes nr hästen köptes för ett år sedan.
Det med rosa fodring och tömkörningstränset är begagnade.
 
Kul med tränstråd! Hoppas den vaknar till liv igen.

Ena hästen har ett träns som heter Lingus. Sitter väldigt bra på henne och hon trivs. Används med söt fly veil just nu :D tyglar utan stolpar och så ett tredelat eggbett i munnen. Varvar det med ett pullarträns jag ej har bild på.
IMG_20190802_203516.jpg
 
Andra pållisen gillar också tredelat eggbett. Har ett vanligt micklem och ett pullar som jag växlar mellan på henne. Tyglar med gummiväv utan stolpar. Pannband från finntack
IMG_20190803_121849.jpg
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har sökt men bara hittat väldigt gamla trådar så jag startar en ny och hoppas på lite kloka tips och förslag :) Efter att ha hållit på...
Svar
13
· Visningar
1 798
Senast: pajaztar
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp