Trästaket i hage

kvandi

Trådstartare
Kan man göra ett hållbart trästaket utan att sätta plint för varje stolpe? Dvs bara slå ner stolpen i jorden?

Man borde väl kunna sätta vanliga impregnerade ekestolp och spika slanor på likväl som man kan sätta eltråd?

Hur är era trästaket uppbyggda?
 
Sv: Trästaket i hage

Ek är ju inte så nyttigt om de börjar gnaga på stolparna så jag hade valt ett annat träslag.

Om det fungerar med trästaket beror på hästarna, jag har trästaket med två eltrådar eftersom jag inte litar på att de inte hade börjat gnaga på trä´t om det hade varit helt utan tråd.

Jag har bara stolparna nedslaget i jorden och det fungerar bra men om man inte ska ha eltråd alls så behöver det vara betydligt starkare eftersom hästarna lär tynga på det när de försöker nå gräset utanför hagen. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan ;)

Det beror också på vad för mark man har, jag som har lergjord får slå ned stolpen varje år för de åker upp mer och mer och utan el hade nog hästarna kunnat riva staketet.
Jag har plankor enbart för att jag tycker att det är snyggt och tråd för att hålla hästarna inne.
 
Sv: Trästaket i hage

Jag hade tänkt ha el oxå mellan slanorna :) Trästaketet är bara för extra säkerhet mot en väg. (hålla hästar inne o oönskat folk ute...)
 
Sv: Trästaket i hage

Varför är ek inte nyttigt om de börjar gnaga på det? Är det giftigt?
 
Sv: Trästaket i hage

Läste att 'levande' ek, främst ekollonen, är giftiga, men gäller det även ekstolp?
 
Sv: Trästaket i hage

Jag fick förklarat för mej i en annan tråd att det är giftigt även om koncentrationen gift är högre i ekollon.
 
Sv: Trästaket i hage

Jag hade tänkt ha el oxå mellan slanorna :) Trästaketet är bara för extra säkerhet mot en väg. (hålla hästar inne o oönskat folk ute...)

Ja men då är det ju en annan sak :) Jag har satt isolatorerna på toppen av stolparna eftersom jag hade en krubbitare här när staketet gjordes.
Det gör att folk inte gärna klättrar heller :devil:
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 470
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
3 747
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 557
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp