Trästolp som ska ner i backen...

C

cabetty

Ska sätta ner nya trästolp runt vinterhagen. det är stolp av kärnfuru och ca 7 cm i diameter och 180 cm höga. Jag kommer att sätta brädor i två rader samt minst två järntrådar för att skydda brädorna samt ha ström i hagen.

Men hur gör jag på bästa sätt när jag ska slå ner stolpen? Eftersom det är en hage som ska stå i många år, samt att hästarna går på lösdrift så vill jag ha en stabil och hållbar hage. Har provat med spett, men det är svårt att få ner stolpen tillräckligt långt och få dem att sitta stabilt. Kan man använda en jordborr? Eller nån maskin man kan hyra? Anv traktorskopan för att trycka ner dem?

Tar tacksamt emot ideér!
 
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

Det går att använda spett och slägga, traktorskopa eller jordborr.

Vilket som funkar bäst beror på omständigheterna.

Vid grova stolpar är jordborr bra, men 7 cm är ju ganska smalt.

Vid mjuk backe är traktorskopa bra, är det tillräckligt mjukt kan man tom strunta i att spetta och bara trycka ner stolpen men det funkar bara på åker eller likvärdig mark.

Annars är det spett och slägga som gäller, med rätt teknik är det dessutom det i särklass snabbaste sättet att få ner stolp - i synnerhet om man är ensam.
 
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

Du har redan fått bra råd, men jag vill bara tillägga att om jorden är SÅ mjuk att du kan slå ner stolpen utan spett, då vill du nog inte ha hästarna i den hagen :p

Vi har en gammal åker med mycket sand i jorden - det funkade väl iofs att få ner stolparna utan spett, men det var många som trasades sönder :crazy: så jag tror att det måste till mjuuk lera för att få hela stolpar!

Sedan finns det en maskin man kan hyra som är som en "tryckluftsborr" eller vad det heter, du vet en sån som man ser i filmer som hoppar och låter, som man kan sätta stolpen i och som puttar ner stolpen... hoppas du fattar, vi funderade på att hyra en, men det blev spett ändå...

Är det inte för många stolp så är nog slägga och spett smidigast - och tänk på alla vackra muskler maken fått när ni är klara :laugh: Men hade vi haft skopa på traktorn så hade vi (maken) definitivt försökt med det - tänk bara på att stolpen måste hållas helt rak och håll undan händerna OM skopan slinter av stolpen!

Ååh - såg nu att Tacitus menade att man kunde låta bli att spetta när man använde traktorskopa - jo, DET kan jag tänka mig, men min lata gubbe försökte med slägga utan spett och det var väl inte helt lyckat ;D
 
Senast ändrad:
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

KL

Jag slår ner mina med lastmaskinen... trär ett skyddsrör över toppen på dem (finns att köpa för ändamålet) och sedan dunka ner dem med skopan. Snabbt, smidigt och kräver inte mycket muskelkraft :P Ett tips är att inte göra det en dag när det är snustorrt, för då blir det svårt ändå. Det bästa är när marken är en aning mjuk, då får du lättare ner dem och de sitter bättre sedan. För någon sommar sedan slog vi ner en hage en riktigt torr dag. När det regnat en dag eller två stod alla och vobblade, och vi dunkade ner dem 3-4 dm till...

Har dock problem med en av hagarna, precis utanför stallet... där är det stensatt under (troligtvis någon form av kullersten) några dm ner (var säkert uppe vid ytan en gång i tiden). Säkert funktionellt när det var kossor där för 100 år sedan, men nu... nja... man kommer ner en bit och tänker att man är på den säkra sidan, och sedan tar det tvärstopp... inte kul... där är det bättre med spett och slägga, för annars knäcker man stolparna med skopan.
 
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

Var hittar man dessa skyddsrör??? Vi får äta massor med konservad frukt efter vi satt stolpar här hemma ;) Burksoppa är också ett alternativ ;) Hade velat ha ngt hållbarare :)

Förresten- jag har läst att det ska vara jättefarligt att använda skopan. Vi gjorde det själva hos en bekant för några år sen men nu har jag blivit nojjig... Har TYVÄRR ingen skopa till min traktor men letar för fullt emellanåt...
 
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

men blir inte staketet väldigt lågt om stolpen bara är 180 cm höga? man bör väl ha staketet på 130 cm höjd och bara 50 cm ner i marken är ju inte mycket..
det finns väl stolp som är längre?

vill du ha en riktigt stabil hage så sätt en grövre och längre stolp(djupare ner imarken) som var trejde/fjärde stolpe, då stabiliseras de mindre stolparna emellan upp av dessa och en lång raksträcka kan inte börja vicka och dra med sig resten.. det är även bra att sätta i hörn och där man eventuellt ska kunna dela av hagen med plaststolp..

lycka till! :idea:

edit: i vintras kom det kanske lite extra mycket snö, men i ett stall häromkring kunde man inte ploga i hagarna utan hästarna trampade ner snön, på en del ställen var staketet 50 cm högt :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

Vi har nedslagningsrör med två handtag som väger massor och trär den på stolpen och "hammrar" ner i marken. Funkar supert och går snabbt och smidigt och man får ner stolparna mycket längre ner än med spett och slägga. Vårat rör är dock hemma tillverkat.
 
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

men blir inte staketet väldigt lågt om stolpen bara är 180 cm höga? man bör väl ha staketet på 130 cm höjd och bara 50 cm ner i marken är ju inte mycket..
det finns väl stolp som är längre?

1.30 är typ staket för hingstar, det är superhögt, och blir bökigt när man har mindre hästar, då avståndet för den lägre tråden måste upp det med, med resultat att det blir väldigt högt från lägstsa tråden och till backen. Vi har fullstora hästar och tycker 1.30 är aldeles för högt, vi har lagt oss på 1.20 istället i höjd.

så 1.80 stoplar bör räcka gott och väl.

KL

vi kör spett och slägga,med stål lock över toppen på stoplen så att den inte spricker när man slår. funkar bra, men ska man slå ner en hel hage blir det förstås rätt tungt utan andra medel än spett. Vi har klarat oss då vi har hagar i bra skick och det sällan är mer än en ny hage här och där, som ska spettas. i övrigt är det mest ngn stolp här eller där som ska bytas ut, och då går det bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

Rören finns hos de flesta (postorder-)butiker som även säljer stolp... så det är inte alls svårt att hitta.

Varför skulle det vara farligt att slå ner med skopan? Jag brukar sätta på pallgafflarna... man ser bättre och man riskerar inte att hamna under den när man håller i stolpen (förutsatt att man siktar som man ska naturligtvis). Under ska man såklart aldrig stå, och man måste alltid vara tydlig med vad man gör, både traktorförare och den som styr stolpen.

Trycker man ner den lite försiktigt så är det sällan några problem med att stolpen går av eller reagerar konstigt. Om marken är så hård att man måste slå/dunka med skopan (inte bara trycka) då kommer stolpen antagligen gå av ändå, så det rekommenderar jag inte.
 
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

1.30 är typ staket för hingstar, det är superhögt, och blir bökigt när man har mindre hästar, då avståndet för den lägre tråden måste upp det med, med resultat att det blir väldigt högt från lägstsa tråden och till backen. Vi har fullstora hästar och tycker 1.30 är aldeles för högt, vi har lagt oss på 1.20 istället i höjd.

så 1.80 stoplar bör räcka gott och väl.

Ehhhhh ??????

Inte sjutton har man ett hingststaket som bara är 130 högt till stor häst. 1.30 är ju den standardhöjd "normal" staket (tex A-staketet) har till "vanliga" hästar. 120 går ju bara till bringan på en 170 häst, vi har ett par bitar i en vinterhage med gamla stolp som just bara är ungefär 120 och där får bara gamlingarna gå som man vet har respekt för staketet.

140 har vi som standardhöjd på de vanliga staketen, hingststaketen ligger på ca 180cm vilket är det vanligaste måttet om man bygger hingsstaket. Ett hingststaket skall vara i den höjden att hästen inte enkelt kan stå med huvudet över staketet då det gör det mkt mer inbjudande att gå igenom staketet därför måste de upp i de höjderna. Sen är det naturligtvis individuellt våra hingststaket är byggda före nuvarande hingst kom hit och han har inte alls behov av så höga staket och går också ofta i de vanliga hagarna med 140 staket inpå de andra hästarna något dock andra hingshållare i området alltid är lika förvånade över att det funkar. En gång har han faktiskt hoppat dock inte med "vilje" hittade honom i fel hage (tom) och där var långa bromsspår in mot staketet så han har antagligen inte kunnat stoppa utan insett att han skulle hamna i staketet och valt att hoppa istället för in i eltråden vill han inte för någonting i världen ;)

Nu påverkar det naturligtvis även vad man har för hästar men med hopphästar där majoriteten går eller har gått stora klasser så är ett 120 staket bara ett litet framhoppningsskutt :cool:
 
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

Haha, trodde 1.30 var minimihöjden för att hålla hingst?

iallafall så är det så att vi har dubbelstaket i våra hagar, dvs stolp med "gren" ut, som två trådar löper i på vardera sidan av stolpen, så att bredden är ca 1.20-1.30 mellan dessa övertrådar. Det är alltså för att separera hagarna så att hästarna inte kan nosa på varandra.
med ett sånt upplägg blir 1.30 för högt. det blir så att hästarna då istället blir benägna att sticka huvudena UNDER denna dubbeltråd. så vi har 1.20, vilket då hamnar strax över boghöjd på de stora hästarna, och de kan inte nosa över staketet pga dubbeltråden.

högre än 1.20 skapar även ytterligare problem för de av våra hästar som INTE är 1.70 då dessa i princip isåfall kommer under dubbelstaketet, som då förlorar sin funktion.

så därav min bedömning ang. höjden på staketet, i vårt fall. Kanske blev missvisande eftersom jag inte förklarade vilken typ av staket vi har.

Höjden rent hoppmässigt, 1.30 är ju ingen match i sig för ngn storhäst,jag tror dock inte det har så mycket med själva höjden, då de trots allt inte gärna, rent generellt hoppar eltråd. det är lite annorlunda än bommar. Men visst,har du en häst som gärna hoppar elstaket så självklart, dock hör det ju inte till vanligheterna,särskilt inte med dubbelstaket.
 
Senast ändrad:
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

Vi använder spett och sedan slägga -funkar jätte bra! fixade senast i våras till våran unghingst hage / lösdrift.
 
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

Det var för att stolpen kunde splittras... Jag kommer inte ihåg var jag läste det bara...
JAg har tyvärr inte någon frontgrej till den gamla traktorn- annars hade jag inte tvekat en sekund ändå :)
 
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

Usch ja, dessa stolpar. Satt ett ganska stort antal i mina dagar. I hård mark så känns det som att jorborr (hyrt) i samma dimension eller 1cm mindre än själva stolpen och sen trycka ner dom med lastaren har gått klart fortast. I mjukare mark så bara trycka ner dom och som någon skrivit se gärna till att gör det när det är iaf lite fuktigt ute, går bra mkt lättare då.

När man trycker med lastaren så förspråkar jag att man trycker med själva lastaggregatet, både ur säkerhetssynpunkt, men också för att det funkat smidigast (för mig iaf). Mitt på något av de rör som håller ihop lastarmarna fram brukar fungera bra. Man får bra sikt, lätt att styra lite framåt/bakåt och ingen skopa/gafflar i vägen för personer som håller i stolpen.

Är man bara försiktig och ser till så man inte glider iväg lite med traktorn/lastaren så går det att lägga rejält med tyngd på stolparna innan de knäcks, faktisk lyft framändan på vår rejält stora lastare på en 8cm stolpe och den gick inte av.

Är det inte så många stolpar så överlever man ju med spett och slägga, och försök få tag på en "studsfri" slägga (t.ex. blyhagefylld nylonslägga), det underlättar rejält. Alternativt borra och slå ner dom, gjort det med ett större antal och det gick också fint, trots att de skulle ner 90cm för att sitta ordentligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

1.30 superhögt? Hingststaket? Där måste jag anmäla avvikande åsikt. Vi har hingststaket på 1.65-1.70 och en av de avelshingstar som gick där förr hoppade faktiskt ut (på högsta punkten också - smartskallen!) och fick finna sig i utevistelse under uppsikt.

Vi har tryckt ner våra trästolpar med lastaren, det är inte det bästa sättet och kan vara rätt riskabelt för den som står bredvid (iaktta säkerhetsavstånd!), men efter regn när marken är mjuk går det.

Hade gärna haft det verktyg Sweep beskriver, har sett det till försäljning men kan för mitt liv inte komma på var.
 
Sv: Trästolp som ska ner i backen...

du får läsa mitt inlägg igen med förklaring varför 1.30 blir högt hos oss när vi har dubbelstaket.....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skall nu sätta upp permanenta hästhagar och funderar över stängselstolp. Jag kommer att använda mig av rund eltråd och funderar nu...
2
Svar
29
· Visningar
4 140
Anläggning Är i färd med att beställa stolpar till ny sommarhage. Har hittills haft 10 cm diameter på allt men funderar på att gå ner till 8 cm. 6...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: Wilfa
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 391
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp