Trafikfrågor

Philosophia

Trådstartare
Jag har två trafikfrågor av praktisk art som jag har funderat länge över.

Den ena frågan är var jag förväntas stanna om polisen kör in bakom mig med blåljus när jag kör på motorvägen. Ska jag köra ut vid närmsta avfart och stanna där eller förväntas jag stanna i vägrenen trots att det egentligen är förbjudet?

Den andra frågan är vad som händer om det blir broöppning när jag sitter i bilkö precis på själva bron. På väg till mitt jobb är alltid köer med stillastående bilar på bron under morgonrusningen och jag har många gånger tänkt på hur man förväntas agera vid broöppning om man sitter i kö mitt på bron.
 
Jag har två trafikfrågor av praktisk art som jag har funderat länge över.

Den ena frågan är var jag förväntas stanna om polisen kör in bakom mig med blåljus när jag kör på motorvägen. Ska jag köra ut vid närmsta avfart och stanna där eller förväntas jag stanna i vägrenen trots att det egentligen är förbjudet?

Den andra frågan är vad som händer om det blir broöppning när jag sitter i bilkö precis på själva bron. På väg till mitt jobb är alltid köer med stillastående bilar på bron under morgonrusningen och jag har många gånger tänkt på hur man förväntas agera vid broöppning om man sitter i kö mitt på bron.
Jag har sett polisen stanna bilar på motorvägen flera gånger. Jag antar att polisen gör en bedömning kring om det är säkert att stanna på sidan av vägen. Jag tänker mig att om de anser att det inte är säkert kommer de att följa efter dig till en säker plats och ge signal då. Så jag hade svängt in till kanten omedelbart om en polisbil gett signal om att jag ska stanna. Men det finns kanske en regel man ska följa?

Det går ju inte att öppna bron om det står bilar på den. Så då får väl bro-operatören vänta på att det blir tomt? På Götaälvbron fungerade som så att den som skötte bron satte igång lampor och fällde sen bommen. När det sedan blev tomt på bron så kunde bron öppnas. När det kom stora båtar med begränsad möjlighet att stanna och manövrera så öppnade dem bron med mycket lång framförhållning.
 
Igentligen ska man väl inte köra ut på bro eller järnvägsöverfart förens det är plats att köra av på andra sidan. Vill minnas att vi fick träna på detta, men hur många bryr sig. Järnvägsövergångar möjligtvis, men broar och övergångställ skiter de flästa fullständigt i.
 
Jag har sett polisen stanna bilar på motorvägen flera gånger. Jag antar att polisen gör en bedömning kring om det är säkert att stanna på sidan av vägen. Jag tänker mig att om de anser att det inte är säkert kommer de att följa efter dig till en säker plats och ge signal då. Så jag hade svängt in till kanten omedelbart om en polisbil gett signal om att jag ska stanna. Men det finns kanske en regel man ska följa?

Det går ju inte att öppna bron om det står bilar på den. Så då får väl bro-operatören vänta på att det blir tomt? På Götaälvbron fungerade som så att den som skötte bron satte igång lampor och fällde sen bommen. När det sedan blev tomt på bron så kunde bron öppnas. När det kom stora båtar med begränsad möjlighet att stanna och manövrera så öppnade dem bron med mycket lång framförhållning.

Jag är mycket nyfiken på om det finns en regel. Jag har också sett polisen stanna bilar på motorvägen, men har funderat på om det ibland är lämpligt.

När det gäller broar så är väl(?) en del automatiska? Eller det är vad jag trodde, men kanske de är fjärrövervakade.
 
Igentligen ska man väl inte köra ut på bro eller järnvägsöverfart förens det är plats att köra av på andra sidan. Vill minnas att vi fick träna på detta, men hur många bryr sig. Järnvägsövergångar möjligtvis, men broar och övergångställ skiter de flästa fullständigt i.

Järnvägsövergångar håller jag stenhårt på! :nailbiting:

Edit: övergångsställen försöker jag också vara noggrann med, broat har vi inte här på det viset.
 
Igentligen ska man väl inte köra ut på bro eller järnvägsöverfart förens det är plats att köra av på andra sidan. Vill minnas att vi fick träna på detta, men hur många bryr sig. Järnvägsövergångar möjligtvis, men broar och övergångställ skiter de flästa fullständigt i.

Gäller det även om det inte finns markeringar på vägen (alltså vid broar) som indikerar att man inte får stanna? För det har jag sett att det finns ibland och det brukar ju respekteras.
Järnvägsövergångar känns dock rätt uppenbart att man inte stannar på. :nailbiting:
 
Gäller det även om det inte finns markeringar på vägen (alltså vid broar) som indikerar att man inte får stanna? För det har jag sett att det finns ibland och det brukar ju respekteras.
Järnvägsövergångar känns dock rätt uppenbart att man inte stannar på. :nailbiting:
I Mariestad är det först järnväg och sen trafikljus. Har sett flera tillfällen när folk fått snedda upp på trotoaren för att bommarn är på väg ner och de stått på spåret. Reoe dock de har bättre samordning med numer mellan systemen, men inget jag vet något om.
 
I Mariestad är det först järnväg och sen trafikljus. Har sett flera tillfällen när folk fått snedda upp på trotoaren för att bommarn är på väg ner och de stått på spåret. Reoe dock de har bättre samordning med numer mellan systemen, men inget jag vet något om.
Aldrig aldrig aldrig nånsin stanna på spårområde, var vad jag fick lära mig.
 
I Mariestad är det först järnväg och sen trafikljus. Har sett flera tillfällen när folk fått snedda upp på trotoaren för att bommarn är på väg ner och de stått på spåret. Reoe dock de har bättre samordning med numer mellan systemen, men inget jag vet något om.
Jag tycker dom är duktiga i Mariestad, mycket sällan jag ser någon klant stå på spåret.
Här i Töreboda har vi ju massor med broar, den stora bron är bemannad så dom tänder varningslampan först för att vi ska stanna ,fäller sen bommarna o öppnar bron, dom fjärrövervakade har pling pling funktion o sen ner med bommar
 
Här har jag sett polisen stanna bilar på avfarterna på motorvägen. Aldrig sett en polisbil vid kanten om det inte är något ovanligt som hänt. Å andra sidan är det nära mellan avfarterna här så kan bero på det.
 
Jag har blivit stoppad på motorväg, det blev uppenbart att de ville att jag skulle stanna där eftersom jag först inte fattade att blåljusen handlade om mig 🙈. Och det var inget superakut liksom, alla lampor på hästtransporten hade slocknat men i övrigt allt lagligt och det var dagsljus.
 

Polisen stoppar fordon i vägtrafikmiljön​


Om polisen har signalerat att ett fordon ska stanna, är föraren enligt trafikförordningen skyldig att stanna. Om föraren fortsätter att köra, kan polisen göra ett så kallat förföljande.

Källa: https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/regler-for-polisen-i-trafiken/


Och att blockera för korsande trafik är som sagt olagligt, oavsett vilket trafikslag det gäller: bilar, båtar, tåg, cyklar eller gående.
 

Polisen stoppar fordon i vägtrafikmiljön​


Om polisen har signalerat att ett fordon ska stanna, är föraren enligt trafikförordningen skyldig att stanna. Om föraren fortsätter att köra, kan polisen göra ett så kallat förföljande.

Källa: https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/regler-for-polisen-i-trafiken/


Och att blockera för korsande trafik är som sagt olagligt, oavsett vilket trafikslag det gäller: bilar, båtar, tåg, cyklar eller gående.

I länken står det att man måste stanna (och det är ju självklart), men inte om det ska ske bums på platsen eller vid närmsta avfart. Det finns ju bättre eller betydligt sämre platser att stanna på.
 
I länken står det att man måste stanna (och det är ju självklart), men inte om det ska ske bums på platsen eller vid närmsta avfart. Det finns ju bättre eller betydligt sämre platser att stanna på.
Screenshot_20220607-165756_Chrome.jpg
 
Jag har två trafikfrågor av praktisk art som jag har funderat länge över.

Den ena frågan är var jag förväntas stanna om polisen kör in bakom mig med blåljus när jag kör på motorvägen. Ska jag köra ut vid närmsta avfart och stanna där eller förväntas jag stanna i vägrenen trots att det egentligen är förbjudet?

Den andra frågan är vad som händer om det blir broöppning när jag sitter i bilkö precis på själva bron. På väg till mitt jobb är alltid köer med stillastående bilar på bron under morgonrusningen och jag har många gånger tänkt på hur man förväntas agera vid broöppning om man sitter i kö mitt på bron.
Polisfrågan kan jag svara på då jag läst på just om det häromdagen!
Vill polisen att man ska stanna vid närmsta avfart eller själva bestämma en plats etc så kommer de att se till att köra in framför dig med signal (antar att de vinkar eller så) eller skylt utanför sitt fönster, vilket betyder att du ska följa efter dem tills de stannar.

Om de istället är bakom dig med blåljus så ska du stanna så snart du kan, även på motorvägen (så säkert som möjligt förstås).

Så polisen bestämmer om ni ska stanna genast eller svänga av till en bättre plats.
Polisens signaler är högst prioriterade när det gäller trafikljus, vägskyltar och regler (i den ordningen), så det gäller även på motorvägen.
 
Senast ändrad:
Polisfrågan kan jag svara på då jag läst på just om det häromdagen!
Vill polisen att man ska stanna vid närmsta avfart eller själva bestämma en plats etc så kommer de att se till att köra in framför dig med signal (antar att de vinkar eller så) eller skylt utanför sitt fönster, vilket betyder att du ska följa efter dem tills de stannar.

Om de istället är bakom dig med blåljus så ska du stanna så snart du kan, även på motorvägen (så säkert som möjligt förstås).

Så polisen bestämmer om ni ska stanna genast eller svänga av till en bättre plats.
Polisens signaler är högst prioriterade när det gäller trafikljus, vägskyltar och regler (i den ordningen), så det gäller även på motorvägen.

Stort tack!
 
Jag tycker dom är duktiga i Mariestad, mycket sällan jag ser någon klant stå på spåret.
Här i Töreboda har vi ju massor med broar, den stora bron är bemannad så dom tänder varningslampan först för att vi ska stanna ,fäller sen bommarna o öppnar bron, dom fjärrövervakade har pling pling funktion o sen ner med bommar
Men vi har aldrig kö på det sättet - utom när bron har fastnat, igen. Men då är det ju inte kö på bron.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 563
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 151
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp