Trafikolycka på E6 – hästsläp välte

Stackars häst :( Hur kan man annars välta ett släp om inte med icke adekvat körning?
 
Tekniskt fel på släp eller bil kan säkert orsaka att det välter om hela ekipaget börjar vobbla.
Fast kör man i rätt hastighet och har släpet påkopplat rätt så är ju det ganska liten risk att det välter. Tyvärr kör ju alldeles för många för fort med släp tyvärr och då kan det ju hände en hel del om det blir något fel.
 
Börjar hela ekipaget vobbla i 80 km/h så är man nog rätt känslig för asfaltskanter, räcken och annat.
Nja, vobbla så enkelt gör det inte om man håller rätt fart. Och vad jag vet så har inget släp jag hört börjat vobbla pga punka eller liknande heller. Det var ju inte direkt någon småväg eller smal väg dom körde på heller så jag skulle nog gissa på att dom körde för fort helt enkelt och inte lyckades räta upp det.
 
Börjar ekipaget vobbla är det fel lastfördelning eller för hög hastighet, inget annat. Med fel lastfördelning, alltså negativt kultryck (baklass som lyfter bilen) har man vobbling strax under eller vid 70 km/tim, vid retardation förstärks krafterna och sen knyter ekipaget sig. Det kan vara för tunga hästar som trycker sig mot baklämmen eller också är släpet felbyggt.
 
Nja, vobbla så enkelt gör det inte om man håller rätt fart. Och vad jag vet så har inget släp jag hört börjat vobbla pga punka eller liknande heller. Det var ju inte direkt någon småväg eller smal väg dom körde på heller så jag skulle nog gissa på att dom körde för fort helt enkelt och inte lyckades räta upp det.

Riktigt så enkelt är det ju inte. Lika lite som att man aldrig halkar av vägen om man inte kör för fort. För hög hastighet just i situationen, ja, men inte alla situationer går att förutse.
 
Fast kör man i rätt hastighet och har släpet påkopplat rätt så är ju det ganska liten risk att det välter. Tyvärr kör ju alldeles för många för fort med släp tyvärr och då kan det ju hände en hel del om det blir något fel.
Oh ja, i fredags när jag åkte på rv40 från Göteborg mot Borås med långtradaren, blev jag omkörd i en nedförsbacke av en personbil med hästsläp, då hade jag runt 90km/h på mätaren och bromsade för fulla muggar (det puttade på bra) och bilen med hästtransporten körde om som ingenting.... dvs den måste kört bra mycket fortare än 80 km/h för att kunna swischa förbi så lätt.
 
Börjar ekipaget vobbla är det fel lastfördelning eller för hög hastighet, inget annat. Med fel lastfördelning, alltså negativt kultryck (baklass som lyfter bilen) har man vobbling strax under eller vid 70 km/tim, vid retardation förstärks krafterna och sen knyter ekipaget sig. Det kan vara för tunga hästar som trycker sig mot baklämmen eller också är släpet felbyggt.

Så om ena framhjulet på bilen låser sig i 80 så är det inget som påverkar körningen? Intressant, när våra bromsar på bussarna inte tar jämt så ger det en ordentlig rattrörelse åt ena hållet vilket absolut kan ge en vobbeleffekt med ledvagn om man inte är försiktig.
 
Så om ena framhjulet på bilen låser sig i 80 så är det inget som påverkar körningen? Intressant, när våra bromsar på bussarna inte tar jämt så ger det en ordentlig rattrörelse åt ena hållet vilket absolut kan ge en vobbeleffekt med ledvagn om man inte är försiktig.
Min erfarenhet av vad som får hjul att totalt låsa sig är att det har funnits symptom innan som säger att bilen inte är som den ska. Många dock ignorerar missljud osv så visst, det kan ha varit något extremt men jag tvivlar på det.
 
Riktigt så enkelt är det ju inte. Lika lite som att man aldrig halkar av vägen om man inte kör för fort. För hög hastighet just i situationen, ja, men inte alla situationer går att förutse.
Halkar av vägen pga fart? Själv halkar jag knappt av vägen ens när det är isigt. Och som sagt, att en hästtransport ska välta så krävs det ganska mycket, iallafall om allt är korrekt lastat.
 
Halkar av vägen pga fart? Själv halkar jag knappt av vägen ens när det är isigt. Och som sagt, att en hästtransport ska välta så krävs det ganska mycket, iallafall om allt är korrekt lastat.

Ja, jag läser varje vinter att folk påstår att om man glidit av vägen så har man kört för fort. Har du aldrig läst det?
 
Ja, jag läser varje vinter att folk påstår att om man glidit av vägen så har man kört för fort. Har du aldrig läst det?
Åker man av vägen så har det knappast med hastigheten i sej självt att göra, oftast för att man kört med dåliga däck och dålig planering. Jag har faktiskt aldrig för övrigt läst att man glider av vägen pga hastigheten.

Dock om man kör för fort så kan det vara svårare att hinna planera och förebygga saker och ting.
 
Det finns många fler faktorer än vårdslös körning eller fel å bil/däck som gör att man kan åka av vägen eller välta med transport. Annat vore ju naivt att tro.

Den stora faktorn är ju medtrafikanterna, som ju ändå utgör den största riskfaktorn av din körning. Du och din bils tillkortakommande är ju rätt liten procent av alla som är ute och kör.
 
Så om ena framhjulet på bilen låser sig i 80 så är det inget som påverkar körningen? Intressant, när våra bromsar på bussarna inte tar jämt så ger det en ordentlig rattrörelse åt ena hållet vilket absolut kan ge en vobbeleffekt med ledvagn om man inte är försiktig.
Du kan inte jämföra en buss med släp, ledvagn alltså, med en personbil med släpkärra och, nej, även om ena hjulet låser sig så kanar bara bilen och sätter inte igång att vobbla, det är helt emot fysikens lagar för det kan den inte men däremot kan ekipaget knyta ihop sig så det blir stopp.

För att vobbling ska kunna uppstå behövs en kraft och en motkraft som samverkar men byter "sida" och är ett hjul låst finns ingen kraft utan enbart en motkraft som aldrig kan byta sida. Ren elementär fysik.
 
Jag har faktiskt aldrig för övrigt läst att man glider av vägen pga hastigheten.
Nej då måste det till friktionsförsämrande egenskaper i form av grus på asfalt, rullgrussträngar, halka i någon form eller att centrifugalkraften är starkare än friktionen. Det sista är ju ren basic fysik och fysikens lagar kan vi aldrig rucka på, vilket många verkar tro.
 
Det finns många fler faktorer än vårdslös körning eller fel å bil/däck som gör att man kan åka av vägen eller välta med transport. Annat vore ju naivt att tro.

Den stora faktorn är ju medtrafikanterna, som ju ändå utgör den största riskfaktorn av din körning. Du och din bils tillkortakommande är ju rätt liten procent av alla som är ute och kör.
Fast mitt uttalande är då olyckan är (var?) betraktat som en singelolycka. Min personliga åsikt är att det är att jag måste anstränga mig ganska mycket bakom ratten för att få ekipaget att välta, ansträngningar som inte innefattar brukligt körning med hässläp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter E6 i höjd med Landskrona stängdes av i södergående riktning på söndagskvällen. Anledningen var rökutveckling i däcket på en hästtransport.
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästtransport har vält på E6 i Uddevalla. Ingen person eller häst kom till skada.
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under 2023 ökade trafikolyckor som drabbade hästar med 50 procent, jämfört med året innan. Det visar ny statistik från Agria, som gäller...
2
Svar
24
· Visningar
1 784
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Vägen är åter öppen efter att tre fordon varav en hästtransport var inblandade i en trafikolycka på måndagseftermiddagen. En person...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp