Trafikolycka

Hippocampus

Trådstartare
Ni som varit med i en olycka med andra fordon och bilen blivit bärgad från platsen. Hur har det gått sen? Hur gick det med försäkringsbolaget? Blev de vållande? Har du varit vållande? Utredde polisen det? Lagades bilen eller skrotades den? Ja..all "hård" fakta är jag nyfiken på då jag sitter mitt uppe i detta nu.
 
Hamnade i mitten när bilen framför skulle göra vänstersväng och ställde sej still(möte) och den bakom inte noterade oss framför. (Trots världens längsta raksträcka och BRA sikt och den bakom låg heller inte särskilt nära..

Vår bil fick bärgas, den skrotades sen och allt gick smidigt med försäkringsbolaget.
Fick uppge något nummer från polisrapporten (syrrans bil) minns jag och det var den som körde på oss som var vållande.

Det var ganska solklart vem som var vållande så det blev ingen vidare utredning av det. Men polisen ville ju ändå ha händelseförlopp av alla inblandade.
 
Singelolycka: Exet väjade för vilt, körde ner i ett djupt dike. Polis , brandkår och ambulans kom. Han fick blåsa (ej påverkad) Bärgare hämtade bilen som sen blev inlöst.

Påkörd av annan bil: Vi gjorde skadeanmälan på plats utan polis. Bilen gick att köra till verkstad men var i för dåligt skick för att lagas. Löstes in. Den andra var vållande då min bil stod parkerad.

I måndags var det dags igen. En förare förde ut från anslutande väg med rådande stopplikt och rammade min bil i vänster sida. Efter lite meck med att få bort skrot som låg på framhjulet gick den att köra. Vi gjorde skadeanmälan på plats. Föräkringsärendet blev klart i Torsdags. Den andra föraren anses vållande och jag väntar nu på att få lämna in min bil på verkstad. Jag hoppas de lagar den och inte löser in den.
 
När bilarna har lösts in, hur gick det då? Marknadsvärde? Tog de hänsyn till inköpspris? Om ni haft lån på bilen, har ni kunnat få tillbaka så lånen kunna betalats?
 
När bilarna har lösts in, hur gick det då? Marknadsvärde? Tog de hänsyn till inköpspris? Om ni haft lån på bilen, har ni kunnat få tillbaka så lånen kunna betalats?

Bil nr ett var inga problem. Det som bolaget ansåg var marknadsvärde var helt rimligt. Det var en Volvo V70 försäkrad i Volvia.

Bil två var värre. En Ford Focus sportmodell. Ovanlig. Försäkringsbolaget gav mig ett skambud baserat på vad en vanlig Focus låg på. De tittade på säljmarknaden och det fanns bara en lika dan bil i Sverige till salu. Den hade gått längre, hade rost och mindre utrustning än min. Jag fick tjaffsa länge för att få upp priset till en skälig summa. Det var nått mindre bolag...minns ej vilket.

Lån och inköpspris har de ej tagit med i beräkningen.
 
@Hippocampus: Visserligen singelolycka men jag "dödade" företagets King Cab för några år sedan (is på fel ställe...). Det var aldrig ens fråga om att reparera, ambulanspersonalen trodde inte jag kört när de såg bilen för de väntade sig att någon skulle sitta fast... och jag stod ju faktiskt bredvid bilen. Polisen gav mig blåstest men det är ju standard vid en olycka.

Inlösensumman var helt rimlig och försäkringen täckte större delen av kostnaden för en hyrbil tills vi hittat en pickup att köpa. Den som köptes in kostade ungefär som inlösensumman.
 
Mitt problem är ju om bilen löses in att marknadsvärdet antagligen är sämre än inköpspris och jag har fullt lån på bilen. Jag vill inte betala för en bil som är förstörd av en annan, så jag funderar på om jag då kan begära ev mellanskillnad av honom eller hans bolag?
Tyvärr har jag ingen hyrbilsförsäkring så jag sitter hemma nu (förvisso lindrigt skadad).
 
Jag blev påkörd bakifrån när jag skulle göra vänstersväng på en sträcka med lång sikt. Stannade eftersom det kom en mötande bil. Den som körde på mig betraktades som vållande och bilen bärgades från platsen. Skrotades sen. Allt gick smidigt och summan som betalades ut kunde betraktas som skälig för det bilen var värd. Inga problem att få bilstolar ersatta heller. Hade trygghansa och har valt att ha kvar där eftersom allt var så smidigt, trots vi nu har en bil med mer förmånlig försäkring i annat bolag.
 
Har haft några försäkringsärenden med fordon genom åren, inget där jag varit vållande, bara ett där bilen lösts in. Den gången, och generellt alltid såvitt jag vet, var det marknadspris för jämförbara (modell, årsmodell, körsträcka) bilar som gällde. Vilket förstås är ett plus för den som har en misskött skrotbil och minus för den som har en välskött finbil.

Är bilen relativt nyköpt och du kan styrka inköpspriset för skadehandläggaren så kan det kanske vägas in.
 
Har haft några försäkringsärenden med fordon genom åren, inget där jag varit vållande, bara ett där bilen lösts in. Den gången, och generellt alltid såvitt jag vet, var det marknadspris för jämförbara (modell, årsmodell, körsträcka) bilar som gällde. Vilket förstås är ett plus för den som har en misskött skrotbil och minus för den som har en välskött finbil.

Är bilen relativt nyköpt och du kan styrka inköpspriset för skadehandläggaren så kan det kanske vägas in.
Jag köpte den för 1 år sen och har kört ca 3000 mil med den. Ska leta upp de pappren. Tack för tips.
 
Ni som varit med i en olycka med andra fordon och bilen blivit bärgad från platsen. Hur har det gått sen? Hur gick det med försäkringsbolaget? Blev de vållande? Har du varit vållande? Utredde polisen det? Lagades bilen eller skrotades den? Ja..all "hård" fakta är jag nyfiken på då jag sitter mitt uppe i detta nu.

Frontalkrock. Mötande förare drogpåverkad och befann sig i fel körfält/ körriktning, dvs körde mot mötande trafik. Båda fordonen plus min hästtransport bärgades från platsen och kördes till den som ursprungligen sålt respektive fordon. Detta upplevde jag som krångligast, nu fick jag ju lämna området i ambulans före bärgarna kom, kanske hade jag fått mer information om jag varit kvar på platsen. Nu visste ingen var fordonen fanns och det tog mig flera veckor och många samtal att lokalisera dem. Bilen hamnade hos bilfirman som sålt den tio år tidigare och transporten hamnade tio mil åt andra hållet hos den som sålt det 18 år tidigare ( jag var inte första ägare så krävdes lite detektivarbete), sedan fick jag ordna med att de skickades vidare till närmsta skrot efter försäkringsbolagen varit ute och tittat på dem. Kan tycka att båda fordonen kunde bärgats till samma ställe/skrot direkt, det var ju mer än väl synligt att det var på en skrot de hörde hemma...
Bilen löstes in av försäkringsbolaget och de gick på vad liknande bilar kostade på säljmarknaden då. Ingen hänsyn till eventuella lån. Också en ovanlig bilmodell, där de två andra bilarna som låg ute i Sverige då var i betydligt sämre skick och fler mil, så fick ungefär hälften vad jag tror min bil i bra skick egentligen kunde varit värd. För hästtransporten fick jag inget alls, då en 18 år gammal transport ansågs för gammal enligt försäkringsbolaget. Förståeligt, men surt då hästtransporten totalrenoverades på alla sätt och vis en månad innan krocken, men det var inget de kunde ta hänsyn till.

Utreddes givetvis av polis, men trots ganska tydliga bevis enligt mig själv då ( jag var ju nykter/drogfri, körde sakta, hade inte bilen full av droger, befann mig i rätt körfält ) så ansågs inte den andra föraren vållande av olyckan vare sig av försäkringsbolag eller åklagaren. Detta får jag nog erkänna var lite bittert! Jag fick betala försäkringens självrisk och fick avslag på skadeståndsanspråk och hosta upp pengar till ny bil och transport.
 
Jag fick ungefär vad den var värd när min löstes in. Lite snålt tyckte han som hade hand om uppställningsplatsen. Fick berättat för mig att olika försäkringsbolag värderar olika mycket, vissa snålare än andra. Valde faktiskt lite efter det när nya bilen skulle försäkras.
Har väldigt svårt att tro att du kan kräva den vållande på det, skulle kunna bli rätt läskiga situationer av sånt om det var möjligt.
 
Jag blev påkörd på motorvägen av en lastbil som bytte fil och inte såg mig. Min bil blev totalt mos men jag klarade mig bra. Polis, ambulans och brandkår tillkallades då vi tog upp två fält. Jag ansåg att han var vållande men han ansåg att jag bytt fil in i honom. Inget gick att bevisa så polisen klassade det som olycka och han fick stå för sin självrisk och jag för min. Jag fick ut pengar för en likvärdig bil (marknadsvärde), ersättning för värk och sveda, läkarbesök och förlorad inkomst då jag inte kunde jobba på några dagar. Verkligen jättenöjd över hur mitt försäkringsbolag hanterade allt mitt i en ganska traumatisk upplevelse.
 
Jag blev påkörd i en korsning av en lastbil. Den kom från höger och mejade mig en lång bit. Bärgad från platsen.

Lastbilen blev vållande och bilen fick vi några tusen mer än vad vi köpt den gör några månader tidigare.
 
Påkörd bakifrån på motorvägen. Motpart vållande men han vägrade ge statement så det tog tre mån reda ut. Bilen blev totalskrot. Löstes in till vettigt marknadsvärde. Hade lite lån som täcktes.

Körde på ett rådjur. Bil skadad. Reparerades, tog 3 veckor.

For av vägen in i ett träd. Bil skrot och löstes in till ett sanslöst lågt värde där de tog noll hänsyn till att motorn bytts.

Blev påbackad på parkering. Andra föraren väntade tills jag kom ut och stod för det. Bil reparerades (tog tre veckor. För att byta stötfångare. Sinnessjukt.)

Polis inblandad i ett och två.

SAMTLIGA bilar var helförsäkrade vilket innebar jag åkt hyrbil tills jag fått tillbaka min. I alt 1 extra skönt för jag kunde då köpa en ny bil direkt bolaget löst in den krockade. Annars hade jag fått vänta i tre jävla månader eller tagit allt ur egen ficka utan hjälp med försäkring.

I alt 1 fick jag ersättning för all förlorad arbetsinkomst, all sjukvård, ersättning för sveda och värk osv osv. Gick helt ekonomiskt skadelös ur det. Betalade totalt 0 kr för rubbet.

Rådjuret hade jag en självrisk på 1000 kr allt annat betalade bolaget.

Trädet självrisk 1000 kr sen betalades allt inkl förlorad inkomst, sjukvård osv.

SKA man skada sig är en bilolycka det ekonomiskt mest fördelaktiga för övrigt, tack vare den lagstadgade trafikförsäkringen.
 
Blev påkörd bakifrån när jag fick tvärnita för en älg förra vintern. Bilen fick småskador fram efter älgen men blev totalkvaddad bak och fick bärgas från platsen och skrotades sedan då bakaxeln var bortom all räddning. Polisen var där och skrev rapport och kom även och förhörde mig sedan på sjukhuset, det var väldigt uppenbart att den andra föraren varit vållande och även försäkringsbolaget godtog det och vi slapp betala självrisk. Fick ut något schablonvärde för bilen, som vi var nöjda med. Jag var gravid i 5e månaden och bilen var en extra pendlarbil som vi ändå funderat på att göra oss av med när jag gick hem på föräldraledighet, men jag tror tyvärr inte att vi hittat en likvärdig för de pengarna om vi behövt ersätta den.

Fick också ut ersättning för sveda och värk, för sjukresan hem efter sjukhuset
samt för att jag aldrig kom till jobbet den dagen.
 
Mitt problem är ju om bilen löses in att marknadsvärdet antagligen är sämre än inköpspris och jag har fullt lån på bilen. Jag vill inte betala för en bil som är förstörd av en annan, så jag funderar på om jag då kan begära ev mellanskillnad av honom eller hans bolag?
Tyvärr har jag ingen hyrbilsförsäkring så jag sitter hemma nu (förvisso lindrigt skadad).

Har fått två bilar inlösta. En singelolycka och en blev typ vandaliserad. Singelolycka bilen var en sportbil med turbo och sånt. Länsförsäkringar ville ge 50 % av billånet. Tjafsade mig till hela lånet + typ 10k till.

Bilen som blev vandaliserad var en hyundai santa fe säkert 10 år gammal iaf. Hade IF på den, de frågade vad jag ville ha för den. 25? Sa jag. Jaha men vill du inte ha mer sa de då 🙈 Så fick det.
 
Påkörd bakifrån i rondell. Var en bil som kastade sig ut framför mig så jag fick kasta mig på bromsen för att inte smälla, varpå bilen bakom mig körde in i mig. Bilen som trängt sig åkte vidare.....

Vi körde bilarna åt sidan och skrev papper där. Vår bil blev sedermera inlöst då det skulle kosta för mycket mot dess värde att laga. Allt gick väldigt okomplicerat.
 
Mitt problem är ju om bilen löses in att marknadsvärdet antagligen är sämre än inköpspris och jag har fullt lån på bilen. Jag vill inte betala för en bil som är förstörd av en annan, så jag funderar på om jag då kan begära ev mellanskillnad av honom eller hans bolag?
Tyvärr har jag ingen hyrbilsförsäkring så jag sitter hemma nu (förvisso lindrigt skadad).

Om försäkringsbolaget bedömer den andra inte är vållande så slösa inte dina pengar med att försöka stämma den andra föraren. Det kommer bara bli ännu dyrare.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 982
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 861
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 555
Senast: Snurrfian
·
Fordon I juli tappade alltså bärgaren våran bil. Den åkte ner för en backe och krockade med ett träd. Bakluckan gick sönder och lite annat...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 254
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp