Trafikträning

J

_jossan__

skulle gärna vilja veta hur NI gör när ni ska trafikträna en häst.
 
Sv: Trafikträning

Ingenting särskilt.
Eller snarare allting...

Jag menar att det för min del ingår i den stora bilden av hantering, så att hästen får självförtroende och inte överreagerar på något, trafik inkluderat.

LIA
 
Sv: Trafikträning

Ut och gå i trafiken, det är väl det enda sättet? småvägar med inte så mkt trafik, så hästen vänjer sej vid fordonen. stannan när en bil kommer så hästen hinner uppmärksamma den och låt den titta, stå å prata lugnt. dte borde inte ta lång tid innan du kan ut och rida i trafiken. du känner ju av om hästen börjar bli nervös, då kan du ju bara sitta av och gå brevid.
 
Sv: Trafikträning

Finns det möjlighet, så är det första jag gör med den unga hästen att sätta den i en hage närmast en trafikerad väg, tillsammans med hästar som är trafikvana. Den blir van vid ljudet och synen av trafik, och den borde haja att det inte är något att bli rädd för om de andra hästarna inte reagerar. Alla maskiner som går att använda i närheten av ett stall kan man med fördel dra igång då och då för att vänja unghästen vid plötsliga, höga ljud. Sen är det väl bara en sak kvar, att gå ut i trafiken. Idealet är väl att ha med sig en rutinerad häst, men går inte det får man väl bedöma från fall till fall om hästen är redo att ridas/ledas ut ensam på vägen. Jag tycker att man bör börja med sånt redan på fölstadiet, men dessvärre finns det rätt många föl som växer upp till 3- och 4-åringar utan att ens ha sett en trafikerad väg...
 
Sv: Trafikträning

Efter en trafikolycka var min häst fullständigt panisk vid åsynen av fordon.
Började med att träna med min sambo som körde bilen, sen eftersom byggde vi på med fler nära och kära som fick köra bil inför våran trafikträning. Tillslut kunde vi vara(med sällskap)på mindre trafikerade vägar för att idag kunna vistas var som helst. Däremot kan jag ibland känna av att hästen spänner sig vid mötande trafik som kör fort. Han blev nämligen påkörd framifrån i mörker så han tycker mötande lysen är lite skumt fortfarande.
 
Sv: Trafikträning

Faasiqah skrev:
Ut och gå i trafiken, det är väl det enda sättet? småvägar med inte så mkt trafik, så hästen vänjer sej vid fordonen. stannan när en bil kommer så hästen hinner uppmärksamma den och låt den titta, stå å prata lugnt. dte borde inte ta lång tid innan du kan ut och rida i trafiken. du känner ju av om hästen börjar bli nervös, då kan du ju bara sitta av och gå brevid.


så skulle jag aldrig göra, om du stannar hästen och börjar prata lugnt kommer hästen göra en stor grej av att det kommer en bil, det är ju INTE det man vill. Jag vill att hästarna knappt skall bry sig att det kommer en bil, numera skakar jag bara lite i grimskaftet för att uppmärksamma hästen när det kommer en bil, men annars ignorerar jag trafiken så gått det går. Om jag inte bryr mig gör inte hästarna det heller och detta uppnår man endast med mycket träning kring ALL hantering. Som LIA sa, för att få en säker häst hänger det på att hästen har självförtroende och förtroende för DEJ.
Jag har jobbat med mina hästars självförtroende i ett år och de bryr sig inte ett dugg om trafiken när vi är ute och går, men när någon annan leder som gör en big deal av att det kommer en bil så blir ju hästarna såklart uppstressade. Om ledaren bryr sig gör flocken det med.
däremot om hästen faktiskt blir rädd får man ju försöka behålla lugnet och bara prata lugnt och få hästen att förstå att det inte finns något att vara rädd för. I vissa fall är enda sättet att lugna ner en häst att bara stå rakt upp och ner, lugn och vänta på att hästen inser att här är det minsann ingen annan som är rädd. Det beror som sagt på vad det är för häst, men man ska dadda så lite som möjligt med hästarna när det är skumma grejer runt omrking, bara GÅ.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trafikträning

Vi brukade stanna till en början när vi var ute i trafiken. En äldre erfarnare häst fick följa med så den yngre såg att det inte var nått som var farligt. Brukar även stanna hästen idag för att visa att det kommer en bil så att hästen inte blir överraskad av den (speciellt när de kommer bakifrån). Tycker även att det visar bilisterna att jag har kontroll över hästen och att jag har hört dom.
 
Sv: Trafikträning

Vår gårdsplan gränsar mot en "vanlig" byväg där bilar, lastbilar och traktorer färdas. När unghästen ännu var rätt fjantig av sig och hade lätt för att ta ett skutt stod jag endast uppe vid vägen och kollade in fordonen... Eller rättare sagt ignorerade jag fordonen (även hästen om den blev rädd, stod bara lungt själv som om inget passerat eller hänt). Det tog inte länge förrän hästen förstod att fordonen inte var mycket att bry sig i. Om hästen blev skraj och började dansa var jag noga med att placera den tillbaka på sin plats, dvs att den skulle stå stilla där jag ville!

Ännu är jag vaksam med trafiken iom att det är en unghäst jag hanterar. Därför saktar jag in fordonen (sätter lungt upp handen, inget hysteriskt viftande), så att varken bil eller häst och matte skall komma till skada!!:crazy:
 
Sv: Trafikträning

Hagen går längs byvägen, mycket traktorer i byn, så den 'grundläggande' trafikträningen fås redan i hagen.

Sen blir det postbilsträning :devil: Jag promenixar hästen på byvägen när jag vet posten ska komma. Första gångerna står vi bredvid vägen och tittar, senare så går vi längs vägen så vi möter och blir omkörda av posten (vår postis är jättebra!).

Sen är det promenader på mer trafikerade vägar, och handhäst på trafikerade vägar och till sist ridning. Börjar på lite trafikerade vägar och trappar upp. Brukar se till att pricka in när bussen/mjölkbilen/liknande passerar på landsvägen med, och först stå vid sidan, och sen gå längs vägen etc.
 
Sv: Trafikträning

Behövde inte göra något.. killen gick två somrar (som 1 o 2 åring) i sommarhage mellan motorväg och järnväg och nära ett flygfält = avklarat :D !
 
Sv: Trafikträning

Så fick jag göra med min också efter en olycka. Han blev dock aldrig lika säker som innan.

Jag undviker helst att rida på trafikkerade vägar då min häst är den sorten som plötsligt kan flyga i luften eller hoppa till för något, och om det då finns en bil i närheten så kommer det gå som det gjorde med gammlingen... Folk fattar inte att hästar kan röra sig sidvägs och kör alldeles för nära så hästen blir trängd och rädd.

Jag håller mig på skogsvägar, men visst händer det att vi möter bilar även där. Finns det plats så går jag av vägen och väntar tills bilen har passerat. Då kan hästen vänja sig utan fara för att hamna framför bilen.. Ser jag en traktor så vänder jag helst, han är livrädd för dom trots att han står på en gård med massa traktorkörning så vänjer han sig inte, flyger lika mkt omkring i hagen varenda gång.. :crazy:

Man ska tänka på att gränsen mellan att vänja och skrämma upp är väldigt tunn om det rör sig om en känslig häst med mkt nerv.
 
Sv: Trafikträning

Jag gör ingen grej av det utan bestämmer bara att det ska fungera. Jag är inte rädd och därför slappnar hästarna av. Det enda sättet att vänja dem är att utsätta de för saker upprepade gånger. Är man ute mycket så är det inga problem, men om man alltid sitter i ridhuset så är det klart att man får en studsig häst. Sen kan man ju alltid passa på hemma på gården i lugn och ro att ta fram traktor, bilar och släp. Så klart är det ju viktigt att man har hästens förtroende och att den lyssnar på en både från marken och ryggen.
Har ridit in flera hästar och det har jag alltid gjort ute i skogen, så det har aldrig varit något problem för mig, alla hästarna har varit väldigt säkra och duktiga.
 
Sv: Trafikträning

Faasiqah skrev:
Ut och gå i trafiken, det är väl det enda sättet? småvägar med inte så mkt trafik, så hästen vänjer sej vid fordonen. stannan när en bil kommer så hästen hinner uppmärksamma den och låt den titta, stå å prata lugnt. dte borde inte ta lång tid innan du kan ut och rida i trafiken. du känner ju av om hästen börjar bli nervös, då kan du ju bara sitta av och gå brevid.


Jag skulle nog föreslå att låta bli att rida i trafiken förren hästen är totalt trafiksäker. Om du hoppar av när det kommer en bil tror ju hästen att det är något farligt och blir nervös och rädd. Att bara gå lugnt bredvid och inte lägga för stor uppmärksamhet på bilarna är nog det bästa. Jag fick hålla på med att gå på småvägar ett bra tag när jag precis hade fått min travare, han hade ju bara gått på banan och aldrig sett en vanlig väg förut..:crazy: Men nu efter nåt år kan jag rida vid motorvägar och i byar under semesterrusningen. Sen är det ju en fråga vad man skall utsätta hästen för. En olycka händer ju så lätt och det behöver inte alltid bero på att hästen inte är trafiksäker.. Så att rida vid en stor väg bara för att hästen är trafiksäker är ju inget att rekomendera, förresten är det ju så mkt härligare att rida på såm grusvägar i solskenet :D
 
Sv: Trafikträning

Det var längesedan det var aktuellt att träna trafik med min häst, men när han var liten gjorde jag det mkt. Har haft han sedan föl så så fort han kom hem från mamsen började vi gå på vår grusväg ut till stora vägen. Vi stod där och kollade på bilar, bussar etc. När tiden var mogen gick vi ut på vägen, men det dröjde ett tag eftersom det är en 90 väg utan vägren...lite trångt alltså.:angel:
 
Sv: Trafikträning

Led den på en bred väg där det finns gott om plats att gå ner om hästen får panik. Jag trodde att min häst va helt trafiksäker men när vi var ute en dag så kom det en bil körandes (som tur var långsamt) När den va undefär vid min hästs huvud så svängde han helt plötsligt ut med baken mitt framför bilen. Lyckligtvis hann bilen stanna innan den träffade men det va väldigt nära att min häst fick en rejäl smäll.
 
Sv: Trafikträning

*KL*

Tycker att du har fått ganska många bra alternativ på hur du ska träna i trafiken. En sak jag är noga med då jag rider/kör på trafikerad väg är att alltid se till att hästen ser den bakomvarande bilen som kommer med vänster öga. Om hästen blir rädd så kastar han sig ut i diket från bilen. Ser hästen bilen med höger öga och blir rädd så är det stor risk att hästen kastar sig in på vägen och i värsta fall hamnar framför bilen.
 
Sv: Trafikträning

I nudvarande stallet är det mycket trafik runt omkring anläggningens alla håll i princip. Och i somras när dom skulle till sommarhagen, eller därifrån för delen, så var vi tvungen att gå på en stor 50-70 väg.
Men jag har börjat med att följa med någon annan ut så att hon fått vänja sig med trafiken så att det har blivit natruligt till sist. Jag skulle inte kalla henne trafiksäker ännu, men t.ex. att passera vägarna när man ska rida ut är inga problem - det kommer bilar, långtradare, motorcyklister etc. men hon är stabil ändå.

Men däremot vill jag inte gå för mycket Längs med vägen själv, då vill vi ha med ett tryggt och trafiksäkert sällskap med oss ut som hon kan lunka efter.
 
Sv: Trafikträning

Myzan87 skrev:
Vi brukade stanna till en början när vi var ute i trafiken. En äldre erfarnare häst fick följa med så den yngre såg att det inte var nått som var farligt. Brukar även stanna hästen idag för att visa att det kommer en bil så att hästen inte blir överraskad av den (speciellt när de kommer bakifrån). Tycker även att det visar bilisterna att jag har kontroll över hästen och att jag har hört dom.

Ganska ofta har nog hästen hört bilen långt innan du uppmärksammar den. Tycket dock det är en bra ide att visa bilisten att man sett dem och att man kan kontrollera hästen.
 

Liknande trådar

Tjatter Saker vi vill göra innan vi dör! Jag skulle gärna vilja åka hundspann i snön och bo någon natt på ishotellet i Jukkasjärvi 😃
2 3
Svar
48
· Visningar
2 087
Senast: hastflicka
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 536
Senast: gammalek
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp