Trafikvett

Atle

Trådstartare
Det körd hej vilt i trafiken tycker jag. Ingen hänsyn till heldragen linje, spärrområde, fartgränser, medtrafikanter osv. Vad beror det på?

Min teori är att det beror på laga skifte men det kanske är långsökt. Vad tror du?
 
tvärtom.

Där jag kör är trafiken betydligt bättre och mindre risktagande än bara för tio år sedan.

De som levde vid laga skiftet är döda sedan länge. Jag fattar inte skämtet.
 
Det körd hej vilt i trafiken tycker jag. Ingen hänsyn till heldragen linje, spärrområde, fartgränser, medtrafikanter osv. Vad beror det på?

Min teori är att det beror på laga skifte men det kanske är långsökt. Vad tror du?

Laga skifte? Var det ett skämt?

Min erfarenhet från där jag bor är att det är killar i 18-årsåldern som kör värst. På andra plats kommer män 50-60 årsåldern som gör vansinniga omkörningar precis framför en kurva.

Igår började jag prata med två 18-åriga killar som jag nyss sett köra åt fel håll i rondellen, köra mot enkelriktat samt köra ca 80 på 30- väg. De garvade och tyckte jag var rolig. Men hajade nog till när jag frågade om de kunde leva med sig själva om de orsakar allvarlig olycka.

Jag har på allvar funderat om man borde höja körkortsåldern? Ser så många 18-åringar som inte verkar förstå.
 
Jag säger stressen, tidspressen, egoism. En stressad människa i trafiken gör mindre bra omdömen och ofta är det dom som gör tokiga omkörningar, kanske är de även lite egoistiska som "jag ska fram först" och kör ut framför osv. De kan vara stressade för att de har dålig planering att vara ute i god tid och måste då stressa.

Ser dagligen, folk som inte har så bra omdöme i trafiken, då det är min arbetsplats.
 
Jag har funderat mycket över varför vissa tycker att de behöver komma fram före alla andra.
Som att de är så mycket viktigare.
Det sitter ju människor i de andra bilarna som också vill komma fram så fort som möjligt.
De sitter ju inte där och proppar igen för att de vill vara i vägen för dem som har bråttom.
 
Jag har funderat mycket över varför vissa tycker att de behöver komma fram före alla andra.
Som att de är så mycket viktigare.
Det sitter ju människor i de andra bilarna som också vill komma fram så fort som möjligt.
De sitter ju inte där och proppar igen för att de vill vara i vägen för dem som har bråttom.
Ja, en del verkar vara så viktiga att de till och med glömmer bort att de har en blinkers. Råkade ut för det med bilar som inte blinkar och sen svänger de, hade de blinkat hade jag kunnat köra och inte stoppa upp trafiken bakom mig så, men men.
Vinnaren den här veckan var den bilen i en rondell som blinka vänster och jag stanna och sen åkte den rakt fram ut ur rondellen... eller den andra bilen som skulle in i rondellen varav jag såg minst 4 luckor där jag hade hunnit in med lastbil och släp i lugn och ro, utan att personbilen vågade åka in i rondellen...

I trafiken måste man våga ta för sig, det går inte att fega, ska man fega för mycket så kanske man inte ska ha körkort. Visst är det väl bra att ta det säkra före det osäkra, men det finns gränser för hur långt man ska dra det, vissa drar det lite längre tyvärr. :/
 
Det körd hej vilt i trafiken tycker jag. Ingen hänsyn till heldragen linje, spärrområde, fartgränser, medtrafikanter osv. Vad beror det på?

Min teori är att det beror på laga skifte men det kanske är långsökt. Vad tror du?


Folk tänker sig inte för, saknar framförhållning, och största boven tror jag man åker minst 15 min för sent.
Sen har man nog inte längre koll på att vi inte har 10 liv och får inte nya liv som i tv spelandet. Kunskap saknas helt om vad som händer om ex möter någon för att man kör åt fel håll i en rondell som exempel. Kör om lastbil med släp fast man får möte med en buss och likande. Upplever att trafik klimatet på Västkusten där jag kör mest har hårdnat kraftigt de senaste åren. Sen åker de med nytt körkort inte gamla standard Volvo 240,740 som exempel utan trimmade turbo bilar innan de lärt sig hantera bilen. Det är inte alltid en lysande kombination. Får hoppas att de bara lär sig själva på sina misstag att ingen annan trafikant kommer i vägen.

Mvh
Pudlan
 
eller den andra bilen som skulle in i rondellen varav jag såg minst 4 luckor där jag hade hunnit in med lastbil och släp i lugn och ro, utan att personbilen vågade åka in i rondellen...
I Nyköping så blir det trafikstockning om 2 bilar kommer till en rondell samtidigt.
De väntar på att rondellen skall bli helt tom innan de åker in i den.
Det höll på att göra mig galen när jag körde buss där.
 
I Nyköping så blir det trafikstockning om 2 bilar kommer till en rondell samtidigt.
De väntar på att rondellen skall bli helt tom innan de åker in i den.
Det höll på att göra mig galen när jag körde buss där.
Förstår det, verkar vara likadant i Borås. De vågar inte åka trots att det är en hel fil som är ledig... du har inte sett den varianten när de släpper bilar från höger (trots att det är tvärtom i en rondell att bilarna från vänster har företräde)? De är också rätt spännande..
 
Var kommer egoismen från? Innan laga skifte arbetade vi mer kollektivt och efter mer enskilt. Det är därför jag funderar på om dagens trafiksituation har sin grund i laga skifte.
Jadu, bra fråga. Kommer säkert av att fler och fler kör bil och tänker "jag ska fram först till varje pris". Såg några sådana stjärnor idag, blir lite trött, då de inte ville gasa så jag också hann förbi bilen som körde långsamt innan vägen gick från två filer till en...
 
Jag kör bil främst i två städer, Göteborg och Kungsbacka. I Göteborg uppfattar jag trafiken som helt rimligt artig och liksom social, även om det är mycket trafik och kan bli trångt och köer därför.

I Kungsbacka tar varje bil ungefär tre gånger så mycket plats som en bil i Göteborg, i princip oavsett om de åker eller står stilla (jag ägnade sommaren åt att göra ett litet bildcollage benämnt "Så här parkerar man i Kungsbacka). Oartig och osocial körstil. Det är bara tack vare att det är så förhållandevis lite trafik som det funkar överhuvudtaget.
 
Jadu, bra fråga. Kommer säkert av att fler och fler kör bil och tänker "jag ska fram först till varje pris".
Deras körsätt riskerar inte bara deras eget liv utan även medtrafikanterna. Jag tycker det är ok om de vill ta livet av sig men de borde köpa sig en revolver och köra rysk roulette istället. Det är ungefär vad de gör när de gör omkörningar vid heldragen linje över backkrön. Fast med andras liv i potten!
 
Var kommer egoismen från? Innan laga skifte arbetade vi mer kollektivt och efter mer enskilt. Det är därför jag funderar på om dagens trafiksituation har sin grund i laga skifte.
jösses vilka långtdragna slutsatser.

Vad skulle laga skiftet gjort för skillnad? I väldigt många byar fortsatte samarbetet med gemensamhetsanläggingar som diken,. vägar, sandtag, dytag, linsänken, - whatever. Man hade gemensamma maskiner osv.

Var är dina vetenskapliga belägg för en sån genomgående inverkan på människors personlighet??

Jag tror du måste ta fram lite belägg. Faktiskt.
 
jösses vilka långtdragna slutsatser.

Vad skulle laga skiftet gjort för skillnad? I väldigt många byar fortsatte samarbetet med gemensamhetsanläggingar som diken,. vägar, sandtag, dytag, linsänken, - whatever. Man hade gemensamma maskiner osv.

Var är dina vetenskapliga belägg för en sån genomgående inverkan på människors personlighet??

Jag tror du måste ta fram lite belägg. Faktiskt.
Det är bara en teori och jag har inga belägg. Kom med en annan teori om varför vi kör så egoistiskt när det får konsekvenser för många andra.
 
Deras körsätt riskerar inte bara deras eget liv utan även medtrafikanterna. Jag tycker det är ok om de vill ta livet av sig men de borde köpa sig en revolver och köra rysk roulette istället. Det är ungefär vad de gör när de gör omkörningar vid heldragen linje över backkrön. Fast med andras liv i potten!
Självklart är det så, jag vill inte ha en självmordskandidat i fronten på lastbilen när jag jobbar eller för den delen i fronten på personbilen, bara för att folk inte kan planera att vara ute i god tid.
Oftast när jag sett idiotomkörningar så har det oftast varit fler i bilen än den som kör, har själv suttit som passagerare vid en idiotomkörning, skällde ut chauffören efter noter då jag var livrädd under hela omkörningen och frågade om mitt liv inte var värt nått? Nä chauffören hade inte tänkt så just under det ögonblicket, jag minns jag var så arg.
Jag gillar inte idiotomkörningar och jag ser sådana minst en om dagen när jag jobbar, för när jag kör lastbilen så känns det som om det sitter en osynlig skylt längst bak som säger något i stil med "detta är en lastbil, du MÅSTE köra om till varje pris". Det är många som ligger precis i röven och där ser de inget och då ligger de med halva bilen ute i mötande fil för att kunna se. Bättre att ligga lite bakom och se, sen använda gasen och köra om riskfritt.

Ogillar även när de ligger för nära, måste jag bromsa plötsligt kommer de sitta där, lite synd bara att det blir färre och färre trafikpoliser ute på vägarna. Det är egentligen böter på att ligga närmare än 3-sekunder. Att hålla avståndet till framförvarande är A och O, det är superviktigt speciellt för mig som alltid kör omkring på minst 23 ton och max 60 ton och desto viktigare nu när vintern är på ingång också. Det är inte många som tänker på detta, vilket är rent ut sagt skrämmande. :/
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 482
Senast: Myrten
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 861
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 432
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp