Trail at hand?

Fibusen

Trådstartare
Är lite sugen på att åka ut med min lilla pålle nästa år,då han blir två,på lite tävlingar.

Vad krävs för att kunna starta i tex trail at hand? Blir bara klubbtävlingar,är ett halvblod jag har.

Vad finns det mer för tävlingar vi kan åka på som inte går ut på att rida?

Jag antar att både jag och hästen behöver licens? Grönt kort är inget som förekommer inom western va? Sen måste jag väll vara med i en klubb antar jag också? :D

Hur ofta lär man lösa licens? En gång om året? Eller har hästen sin licens "för alltid" och jag får lösa en gång om året? Pass och vacc intyg är såklart självklart.

Hur blir det om jag tex om nått år vill starta en dressyrtävling? Kan man vara med i två olika klubbar? Tex en westernklubb och en vanlig klubb? Är det samma häst och ryttarlicens på westerntävlingar och vanliga? Eller lär jag lösa nån annan licens för mig/hästen om vi ska starta i tex en dresyrtävling?

Massa massa "dumma" frågor,men efter att bara ha haft skogsmullar hela livet så börjar jag faktist bli lite sugen på att testa på att ta oss utanför gården,efter 14 år! :p

MEN,jag blir 25 år nu i år,känns nästan som om man är för gammal för en tävlingsdebut...?

Hjälp mig lösa lite frågor!!! (Men dumförklara mig inte är ni snälla!!!:o)
 
Sv: Trail at hand?

Hej. Du kan även ställa upp i Showmanship at halter då du bedöms hur du visar upp din häst. Lätt klass att delta i - svår att vinna!

Du kan börja vara med på en e-tävling. Då behöver du varken medlemskap eller licenser. Vill du vara med på en d-tävling och uppåt måste du vara medlem i en westernklubb och ha licens. Din licens löser du varje år och hästens är på livstid. Mer info om licenser hittar du på wras.se

Det går jättebra att vara med i en annan klubb om du ska tävla dressyr. Man får ju vara med i hur många klubbar man vill men bara tävla för en. Detta väljer man när man löser licens. Det är inte samma licens för western och engelsk tävling. på ridsportsförbundet löser du licenser för hoppning, dressyr etc. och westernlicens hos wras.

Det är aldrig för sent att ge sig ut på tävlingsbanan! Lycka till!:D
 
Sv: Trail at hand?

Min bästa vän rider och tävlar för full i western,så jag kommer att få mycket hjälp av henne med träningen! :D

Har varit med henne på tävling flera gånger,men finns det e-tävlingar alltså? Har för mig att jag bara sett d och uppåt?

Usch,nu är jag nervös!!! :D (Fast jag bara är i planeringsstadiet,du ser,inte undra på att jag jämt hållt mig hemma på gården! :D)

Du skriver att man bara får tävla för en klubb,gäller det även om man är med i en westernklubb,och en vanlig klubb? Dvs att jag är med i tex Dala westernriders och i Leksands ridklubb,kan jag då starta en dressyrtävling på Fredag,och en western på Söndag? Eller lär man bestämma sig vad man ska tävla inom?
 
Senast ändrad:
Sv: Trail at hand?

Du får bara tävla för en westernklubb och en klubb som är ansluten till sv.ridsportsförbundet. Det jag menar är att du inte kan tävla för två westernklubbar eller vice versa. När du tävlar western tävlar du för din westernklubb som då är Dala western riders och när du tävlar dressyr tävlar du för leksands ridklubb. Så självklart får du både tävla dressyr och western:)

Det finns E-tävlingar men det är inte säkert att alla klubbar har det. Du får kolla i tävlingskalendern på WRAS hemsida, där ser du vilken nivå tävlingen är på. Jag tävlade en trail at hand och en showmanship at halter i juli i år och det var en E-tävling. Skitkul var det!!!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: zarmino
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 307
Senast: Enya
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 096
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp