Trakehner?

malinsky

Trådstartare
Jag fick ett mycket bra råd som jag tror jag kommer att följa av GiG, nämligen att använda en högställd trakehner till mitt "gammelmodiga" halvblodssto. Det behövs förädling där nämligen!!

Jag har varit på ngr fölchampionat, treårstest och kvalitets här uppe i Sundsvall och ser inga inblandningar eller rena trakehner? Varför är det så? Är de inga bra dressyr/hopphästar eller vad beror detta på. (dressyr för mig) Vad tycker ni den rasens styrkor/svagheter är och varför väljer ni att använda/inte använda trakehnern?
 
Sv: Trakehner?

Jag har inga egna erfarenheter av trakhener, men har en vän som jobbat hos dressyrryttare (svår klass) i Tyskland som enbart red på trakhenerhästar. Ryttaren ifråga upplyste min vän om att Trakhenarna ofta är känsliga och lite skarpa i temperamentet. Inget för orutinerade kanske, men kan man lära sig att hålla dem på mattan så är det fina hästar...

Det finns väl inte så mkt trakhenerblod här i landet, eller? I vilket fall som helst så skulle jag nog undvika sånt blod om det fanns, då mitt hbl-sto är av det mkt skarpare slaget... :crazy: Det finns så mkt annat att välja på.
 
Sv: Trakehner?

malinsky skrev:
Jag har varit på ngr fölchampionat, treårstest och kvalitets här uppe i Sundsvall och ser inga inblandningar eller rena trakehner? Varför är det så? Är de inga bra dressyr/hopphästar eller vad beror detta på. (dressyr för mig) Vad tycker ni den rasens styrkor/svagheter är och varför väljer ni att använda/inte använda trakehnern?

Jag har haft en trakehner, trevligare häst finns inte :love: . I det ländet jag kommer ifrån är det mest trakehner man använder i ridsporten.

Och jo, de är suveräna dressyr- och hopphästar. Man kan kanske säga att trakehnare är ett förbättrat fullblod. De brukar vara rätt pigga och framåt, men inte hysteriska eller allmänt nervösa. Lynnet är definitivt inget fel på, enligt min mening (träffat mååånga trakehnare i mitt liv ;) ).
Visst finns det skillnader mellan olika individer, men det är ju oavsett ras. De är vanligen sunda, har jättebra hovar, högresta, kompakta i kroppen, man ser att de är influerade av arabhästar, men det vet du redan, antar jag.

Vet inte vilka svagheter har denna ras, jag är förmodligen blind som inte kan se uppenbara fel hos trakehner :crazy: . Köper jag en häst, blir det en importerad trakehner, definitivt!
 
Sv: Trakehner?

Vad finns det för trakehnerhingstar i avel att tillgå i Sverige?
 
Sv: Trakehner?

Francess skrev:
Vad finns det för trakehnerhingstar i avel att tillgå i Sverige?

Vet inte, tyvärr. Kan nästan inget om avel :( , är bara intresserad.
Jag har en känsla att det inte finns många trakehnerhingstar att välja på här, eftersom rasen inte är populär i Sverige. Vill också gärna veta om/var/vilka trakehnerston och hingstar finns här, någon som vet?
 
Sv: Trakehner?

ameo skrev:
I vilket fall som helst så skulle jag nog undvika sånt blod om det fanns, då mitt hbl-sto är av det mkt skarpare slaget... :crazy: Det finns så mkt annat att välja på.

Mja, visst, trakehnare är pigg (skulle inte säga skarp), men psykiskt stabil. Vill man ha en trakehnare som förädlare, kanske skulle man titta vilken temperament hingsten nedärver? Kan vara såväl skarp som hur lugn som helst.

Här har jag hittat nåt, som enligt min uppfattning stämmer på trakehnare:

The breed is characterized by great substance and bone, yet displays surprising refinement, perhaps more so than any other European warmblood breed. It is a superb performance horse with natural elegance and balance. It excels in dressage because of its elegant way of moving-the light, springy,"floating trot," and soft, balanced canter, made possible by a deep, sloping shoulder and a correct, moderately long back and pasterns. With its characteristic, powerful hindquarters and strong joints and muscles, the breed also produces outstanding jumpers. However, perhaps the most outstanding attribute of the Trakehner is its temperament. It is keen, alert and intelligent, yet very stable and accepting and anxious to please.
 
Sv: Trakehner?

Annars har jag hört att just våra svenska halvblod passar bra att sätta trakehner på och att lynnet ofta blir bra trots att våra halvblod åtminstone förr har varit kända för att ha varit heta i skallen (kanske de fortfarande är?). Men man hör ju mycket...Det vore nog intressant att testa och se hur det skulle bli. Men det är ju naturligtvis också fråga om individen i sig, och man vet ju aldrig hur saker nedärvs.
 
Sv: Trakehner?

Hej!

Vad tråkigt att läsa att du har hört negativt om rasen. En fundering jag har är vad du menar när en häst är skarp? Jag har inte riktigt fått grepp om hur en skarp häst är.. dock hur skarpa hundar.. men det är väl kanske inte riktigt samma sak
 
Sv: Trakehner?

Jag har ridit en valack, som är om man ska vara noga, drygt 60 % trakehner, e. Induc - Manstein. Han är det ljuvligaste, vänligaste häst man kan drömma om. Han har även ett utseende som de flesta faller för och mjuk som en katt. Helt underbar. Och ja, han är känslig, man får inte dunsa ned i sadeln på honom, då åker man av snabbare än man kom upp, han är som sagt som en katt i rörelserna.

Åsa
 
Sv: Trakehner?

Szkopul är trakhener med bl a 10 på typ, kolsvart och med trevligt temperament. :love: Står i Knivsta.
 
Sv: Trakehner?

Till tjänst i Sverige står även Caprimond, K2 och så kanske det finns något fryst kvar på Schwadroneur (som lämnat väldigt fina avkommor). Don Frederico har trakehnerfar men förädlar inte utan behöver ston av lättare modell för ett bra resultat.
 
Sv: Trakehner?

Det menar du inte!!! Szkopul som är en av mina absoluta favoriter och så har jag inte ens koll på att han räknas som Trakehner! I hingstkalendern står ju bara att han är från Polen, typ polskt hbl. Nu steg han ännu mer i mina ögon!
 
Sv: Trakehner?

Jag har en häst som är ganska mycket trakehnare.
Han är 7år e. Guinness (vars farfar är trakhenare, Donauwind) och u. en mamma som är hel trakhenare (e. Caprimond ue. Präfectus)

Min häst rör sig otroligt bra, är 168-170 cm, bra exteriör, superba hovar. Han är dock skarp i skallen men det tror jag mer kommer från Guinness sida då mamman har formidabelt temprament och hans syskon är väldigt bra i huvudet. Med skarp menar jag att han hela tiden ifrågasätter saker och ting och är en extremt stark ledarhäst, han är inte konflikträdd om vi säger så. Oj nu lät det som om han är galen vilket han absolut inte är :D Jag använder honom som dressyrhäst men han hoppar med väldigt bra teknik.

Bilder finns här

När jag var 15 år tävlade jag en trakehner hingst i hoppning och fälttävlan och snällare häst får man leta efter.

Om jag skulle köpa en till häst så skulle det nog bli en till trakehnare då jag gillar den typen av häst, lite lättare.

Ängagården har väl kanske någon mer trakehnare än Caprimond, förut hade de Caprimond sonen Hohenstein, Schwadroneur fanns också förut,dock inte på Ängagården, men sen finns ju som sagt Szkopul som är toksnygg
 
Sv: Trakehner?

Trakhenare/ostpreussare har använts väldigt mycket inom den svenska halvblodsaveln tidigare, just som förädlare. Hur många svensk halvblod av den "gamla" stammen har inte Humanist en bit bak i sin stamtalva. Han var trakhenare. Sonnesängen är en ostpreussare som också finns i många svenska halvblod. Ytterligare trakhenerhingstar som användes i 1900-talet början är: Trautropfen, Gaumen, Troeste Dich och Polarfischer. Finns säkert fler, men dess finns i min pållas stamtavla.

/Lizzie
 
Sv: Trakehner?

Humanist var Ostpresussare! Det står fel på Del Mar :)

I och för sig är ostpresussare och trakhenare samma hästras, men Humanist var inte född på Trakhenen.
 
Sv: Trakehner?

Görel skrev:
Humanist var Ostpresussare! Det står fel på Del Mar :)

I och för sig är ostpresussare och trakhenare samma hästras, men Humanist var inte född på Trakhenen.

Oki! :D Har någon gång för 100 år sedan lärt mig att trakhenare och Ostpreussare är samma hästras. Är det någon skillnad?? Varför står det ostpreussare på vissa hingstar och trakhener på andra??

/Lizzie
 
Sv: Trakehner?

Trakhenare är hästar av rasen ostpreussare som föddes på Trakhenerstuteriet som var ett tyskt, kejserligt stuteri som fanns från omkring 1800 till andra världskriget. Stuteriet upphörde då Sovjet invaderade ostpresuusen, och stuteribyggnaden hamnade sedan på polsk mark. Många av avelshästarna försvann och återfanns aldrig. En del återfanns dock. Vet att bl a så hittades en mycket framstående hingst framför en plog! Till Sverige köptes bl a Heristal, Heinfred och Anno. En del hästar som hittades förstod man var trakhenare för att de hade brännmärket, men en del blev aldrig identifierade. I svenska stamboken finns Bernsteins stammoder Capri 5653 införd utan känd härstamning, men med brännmärket.

Dock har jag ingen aning om varför ostpreussaren idag kallas för trakhenare. Tycker att det borde vara tvärtom!
 
Sv: Trakehner?

Inte för det spelar så sto roll men Trakehnen ligger i Kaliningrad på Rysk mark
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Senast: Fetaost
·
Avel Jag har aldrig avlat men länge velat göra det. Nu har jag äntligen köpt ett sto som jag så småningom tänker betäcka. "Så småningom" är...
Svar
5
· Visningar
1 013
Senast: kopparberg
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 008
Senast: Lilahnee
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 668
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp