Tråkig inställning

Men hur gör man då om men inte vet vem som gjort fel?
Ska man gå till alla och prata?

Eller som i mitt fall så är jag inte i stallet hela dagen och träffar inte alla varje dag, en del personer träffar jag max en gång per vecka.
Då tycker jag det är enklare att skriva en lapp, givetvis med mitt namn så att de vet vem som klagar (lappar utan avsändare kastar jag alltid, vågar man inte stå för sin åsikt så ska man inte ha någon åsikt).

/Madelene
 
Var med om en liknande händelse för ett par år sedan.
Hade två nyopererade konvalecenter som skulle gå ute halvdagar var i en boxhage 3*4 m.
Skrev noga instruktioner på whiteboardtavlan innanför stalldörren och även satt upp lappar på respektive box
På N´s box - N ute från morgon IN till lunch.
på C´s box - C inne på morgonen UT vid lunchfodring.
Solklart eller?

Vad händer? Jo, h*n som fodrar morgon släpper ut båda hästarna i boxhagen tillsammans!! Tilläggas att C var hästelak, tycker efter ett tag att det kanske inte var riktigt rätt och tar in C.
Får senare på dagen höra vad som hänt & ringer till vederbörande för att fråga om h*n gjort nåt som h*n inte talat om, är då helt ovetande.
Undrar då lite fint om h*n inte kan läsa och får svaret att h*n hade missat lapparna (vita A4).

Själv var denna person väldigt noga med att A4 arket på h*ns box skulle följas till punkt & pricka! annars blev det ett djvla liv, h*ns häst skulle ha det täcket vid sånt väder,inte fick komma in sist, vem den stod bredvid (1 häst/hage) osv...

Tur i oturen så hände det inget allvarligt denna gång, men det hade kunnat göra det. H*n flyttade från stallet inte långt senare efter flera tillsägelser från stallägaren.
 
Ni verkar ha kul i era stallar runt om i Svea Rike!!!
Sen undrar folk varför jag är så "dominant" och bestämmer vilka hästar som skall gå i vilka hagar och stå i vilka boxar......ha, ha :rofl:
Ponnymamman :devil:
 
En dominant stallägare med hästerfarenhet är min dröm!
Jag hoppas jag får inackordera på ett sådant ställe ngn gång!

Och slippa smussel bakom ryggen, folk som säger "vet inte" när man frågar vad som gäller osv.

Tänk vad underbart att bara kunna fråga "vad gäller här?" och sedan få höra det och sedan att det även FÖLJS!
Är ditt stall möjligtvis beläget i Trapalanda?! :bow:
 
Till ponnymammam:
Ett bra stall måste ha en bra ledare, annars blir det massa skitsnack.

En bra ledare för mig är någon jag kan komma till när jag har problem och som vågar säga ifrån när någon gör fel, men som även säger till när man gör rätt.

Jag har ju inte träffat dig, men du verkar vara en bra ledare. Precis som hon som har ansvaret i stallet där jag har min häst nu.

Det borde finnas fler av er! :bow:

/Madelene
 
Alla hästar blir ju kladdiga om hovarna! Jag trodde hon skämtade när hon första gången klagade över att han var kladdig om hovarna. Jag tror dessutom att största problemet är att man själv är tvungen att gå ut i leran för att hämta in hästarna. Nu när det är fint väder står de nämligen inte och hänger vid grinden :D , men det är samma sak för oss alla. Ingen som gnäller över det... Det är bara att ta på sig stövlar. Hon kommer dock i tennisskor till stallet...

Hon har stått i vårt stall sedan i höstas och hon ska enbart vara glad över att vi har haft så bra vinter. Snö och kall hela tiden. Nu när tjälen släppt så har det dessutom varit soligt och blåsigt. För tillfället har vi väldigt torra och fina hagar.

Förra vintern fick man spola hästben varenda dag. Om det nu skulle börja regna, så blir ju hagarna urleriga och vad ska hon göra då. Låta hästen stå inne hela dagen??? Man kan ju inte göra så mycket åt vädret...

Jag vill poängtera att vi annars har väldigt bra stämning i vårt stall. Det är inga intriger och inget skitsnack. Var och en sköter sin häst på sitt sätt och ingen lägger sig i om man inte blir tillfrågad.

Vi andra har inte på något sätt stött ut denna kvinna pga av hennes misstag. Utan när hon är istallet så försöker vi prata om allt möjligt med henne. Det är absolut INGEN som skällt på henne.

Vi har stallmötet en gång i veckan och ventilerar saker och ting. Lappar är absolut förbjudet utom i nödfall. Om man t ex vill lämna ett meddelande till den som nästa pass om t ex något täckesbyte eller dylikt.

Vad jag menar med knepig inställning är just detta att hon nu spelar martyr trots allt och knappt svarar på tilltal.

Jag menar ska man behöva fjäska för en människa bara för att hon ska bli "glad" igen, eller?? Hur länge ska man tillåta en hästägare att gå runt i stallet och vara skitsur bara för att hon inte fick medhåll av de andra hästägarna??

Att hon gör konstiga saker med sin egen häst är hennes ensak. Dock måste det väl ändå vara OK för en annan hästägare att lämna sin åsikt när hon hittar på saker med andras hästar, utan att man hon tar det som en personlig förolämpning när de andra inte håller med...

/Sorina
 
Men jag gillar i allafall din inställning!
Utan att ha sett ditt stall, så tror jag det är ordning och redan där, och ett ställe JAG skulle trivas att ha mina hästar på!

Men Bollnäs är VÄL långt för mig att pendla, så jag frågar inte ens om du har ett par lediga boxar... :D
 
Det var det dummaste jag hört -får inte bli lerig om fötterna/hovarna! :o :crazy: Och hon ska ha varit hästägare hela livet?? :crazy:
Man måste ju kunna stå för sina misstag, be om ursäkt och sen gå vidare. Den här tjejen har en riktigt taskig inställning må jag säga.. Om inget hjälper och hon inte börjar lyssna på er och ändrar på sig borde ni ju be henne fara o flyga... :mad: Det drar ju ner stämmningen i stallet totalt!
Tyvärr har jag inga bra råd att ge då jag inte varit i samma situation men jag önskar er lycka till och att det löser sig snart!
Ha det gott! ;)
 
Självklart tycker jag att man måste få skriva lappar! Jag menar att det är en bra regel att förbjuda lappar med personangrepp och surt gnäll!
 
Tack för berömmet!
Försöker vara en bra ledare, rättvis och rättfram, men det är inte alltid så lätt. Har stallfika en gång per månad så jag säger vad jag tycker och alla andra kan säga vad de tycker.
Det här med boxplatsuthyrning är så himla svårt! Har tänkt lägga av många gånger.
Ponnymamman :smirk:
 
Leriga hovar är det sista jag oroar mig för. Suckar mest över en helt lerig häst.

Tycker tjejen verkar vara barnslig typ: Får inte jag som jag vill eller nån säger till mig så surar jag attityden.


M.v.h
Spirit som har en häst utan täcke som baaaraaa älskaaaar att rulla sig i gyttjan..
Jag vet att hon är brun m svarta ben men ibland undrar man..
 
Jag säger bara en sak.
Tack gode Gud att jag har ett eget stall med plats
för BARA mina egna hästar.
MAGDALA
 
"Vet bäst" fenomenet känner jag VÄL igen!!!!!...kan bara sucka..HÖGT!!!

Vem är ansvarig för själva stallet??

Hade det varit mitt stall hade jag gett henne ett ultimatum......följ dom regler som finns eller skaffa ny boxplats till hästen!!

/Rebecka
 
Om "muntligt" leder till att den ansvarige helt enkelt går därifrån (!!) så är ju "gnällappar" eller "gnäll" på whiteboarden enda varianten tyvärr! :(
 
Låter som en ganska dryg person tycker jag.
Hade min häst inackorderad i ett stall förut.
Funkade rätt bra ett tag, tills man började märka hur
hon skötte (??) sina egna hästar. skrot i hagen som hästarna skadade sig på (hennes häst fick in en spik i strålen) För små boxar, framförallt för små dörrar, genomsur box (nån här som hört talas om halmbädd?)
Alla fall så bestämde vi att vi skulle flytta hästen därifrån. Pratade då med hon som äger stallet. Dels att vi skulel flytta, och anledningen till det. Och att hon skulle rensa ur hagen. Hon blev skitsur, krävde oss på pengar utan anledning och var aldrig hemma så vi kunde snacka med henne. Istället skrev hon lappar och satte i stallet. Vem tror ni det var som tog hand om hennes hästar? Jag skulle ärligt talat slänga ut henne. Era hästar ska ju inte behöva bli skadade för att hon e fåfäng! (vill inte ha leriga hovar) Ha det! Lycka till, berätta gärna hur det går.
PS: Tejen som ägde stalelt jag hade Sindy i, skulle ha pengar av oss ör att åka på semester. DS :confused:
 
Människor som vet med sig att de gjort fel behöver sällan höra det från alla och envar. Visst hade hon kunnat bara be om ursäkt och gå vidare - men många reagerar PRECIS som hon. Hon känner sig jävligt påhoppad av precis ALLA för någon hon VET att hon gjort fel.

Märkligt att det skall ta EN månad att fastställa en rangordning. Vi släppte ihop två flockar förra helgen - en dag senare var allt klart.

Med detta vill jag inte säga att hon på något vis gör rätt - men ni andra är inte helt smidiga heller verkar det som.
 
Jag kan bara instämma med dej. Efter att ha varit inackorderad i många år är jag väldigt glad att ha mitt eget. Speciellt efter att ha läst denna tråd (och många andra). Ensamheten kan jag stå ut med, kan rida med någon granne om jag vill ha sällskap, i stallet pysslar jag gärna själv har ju hästarna som sällskap. :bow: :rofl: :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 921
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp