Tråkig inställning

B

**BORTTAGEN**

Måste bara få skriva av mig om en incident i vårt stall...

Pga av en skada så har 2 av stallet 6 hästar gått i en liten fålla de senaste 2 veckorna. Tjälen har börjat släppa och förra lördagen var det riktigt kladdigt i alla hagar. De övriga 4 hästarna har tidigare gått i en jättestor hage. Just förra lördagen så upptäckte vår stallansvarige mitt på dagen att den tjejen som hade haft hand om utsläppet på morgonen släppt ut de 4 friska hästarna i den hagen som de andra 2 egentligen gick i. En mycket, mycket mindre hagen än den stora hagen. Dessutom är det en ny häst bland dessa 4 och rangordningen är INTE ordningsställd, utan hästarna bråkade fortfarande rejält med varande.

Vår stallansvarige ringde upp tjejen och frågade varför hon släppt alla fyra i den lilla hagen och fick till svar att tjejen ville underlätta vid insläppet när alla skulle ut och rida. Dan innan var hon nämligen tvungen att gå ut i hagen och klafsa runt för att få in dem. Dessutom ville hon inte att hennes häst skulle bli så blöt om fötterna!!!

Stallansvarige påpekade att denna lilla hage var till för 2 andra hästar, även om de går i en fålla för tillfället och att marken nu blir totalt söndertrampad. Detta fick inte hända igen osv...

När vi sedan sammanstrålar i stallet så möts jag av de andra hästägarna som är urförbannande över att utsläpps tjejen släppt ihop deras hästar i denna lilla hage. Risken för skadador är uppenbar. När sedan tjejen kom tog de upp detta med henne på en gång och sa att hon inte får göra så.

Tjejen blir skitsur, hon vill minsann inte att hennes häst blir geggig om hovarna, hon tyckte dessutom att det var större risk för skador i den jättestora hagen :confused: men det är inte hennes häst som blir skadan eftersom det är han som är på de andra... De andra tjejerna säger då att i sådant fall får man väl göra något åt hagen, t ex dela av den så att hästarna inte går i den blötaste delen under en period.

Sedan fixar alla iordning sina hästar utom utsläpps tjejen för hon är skitsur och svarar inte på tilltal. Hon kunde inte lämna någon bra förklaring på varför hon hade tussat ihop alla i en så liten hage. Hon tyckte inte att hon hade gjort något fel. Hon sa att hon dessutom redan hade fått skäll utav stallansvarig!!

Under söndagen fixade 2 utav de andra tjejerna iordning en annan hage för att de hade tänkt dela upp de andra 4 hästarna 2 och 2 för att minska bråket i hagen.

Jag och stallansvarig fixade iordning vår nu helt söndertrampade hage.

På måndagen så kommer tjejen från lördagen så himla sent så de tjejer som fixat en hage åt sina 2 hästar sätter upp en läpp på anslagstavlan om bytet. Vår stallansvarig informerar om att våra två ska gå i sin ordinarie hage. Tjejen svara knappt på tilltal.

Vad händer på måndagen...

Tjejen har helt sonika snott åt sig den hagen som 2 andra tjejer fixat iordning och stoppar in sin häst där. :eek: Dessutom skriver hon en lapp att det blir fel hur hon än gör, men hennes häst får inte gå i den stora hagen för hon vill inte att han blir kladdig om hovarna :confused: Jag menar, vilken häst blir inte det den här årstiden?? Den hagen hon har valt kommer snart vara bottenlös, vart ska hon ha hästen då - i boxen??

Dessutom hade hon skrivit en lapp att man var välkommen att ringa och skälla på henne mellan ett visst klockslag!!

Hon har inte lyft ett finger för att försöka göra något åt situationen. Utan snor åt sig andras hagar, först våran och nu en annan. Dessutom så säger hon varken hej eller hejdå när hon är i stallet. Svara knapp på tilltal vid en direkt fråga, utan ser mest allmänt lidande ut. Hon distanserar sig fullständigt.

Vi andra i stallet tycker inte ett dugg synd om henne. Hon har gjort en sak fel och borde kunna stå för det och sedan gå vidare.

Alltså hur går man vidare med detta problem. Jag upplever det som om det handlar om sårad stolthet och att hon nu spelar martyr för att vi ska tycka synd om henne och släta över det hon gjort.

När man står i ett kollektivstall så gör man inte vad som helst med andras hästar. Hade det varit så att hästarna varit kompisar och gått ihop länge så hade det nog inte spelat någon större roll. Men i detta läget fick vi in en ny häst för en månad sedan och det är rena cirkusen i hagen. Det hade inte varit så kul om någon av hästarna stått ute i hagen med ett avsparkat ben. Sånt kan ju hända om hästarna inte kan fly undan. Rangordningen ändrar sig hela tiden, det var därför de skulle delat på gänget.

Nu har det blivit lugnare eftersom en av de kaxigaste hästarna går själv.

Jag tycker att tjejen har en tråkig inställning och vi andra i stallet trivs jättebra ihop och försöker hjälpa varandra så gått det går. Kommer man till stallet precis när det är insläpp så hjälper man till även man inte har insläppet (om man har tid naturligtvis). Martyrtjejen tar inte ens in sin egen häst även om hon råkar vara inne i stallet samtidigt som insläppet.

Vi andra i stallet tänker inte strypa henne bara för att hon gjort ett fel. Misstag man alla göra.

Är det någon som stött på ett liknande problem. Hur ska man hantera människor som inte kan ta en tillsägelse?? Jag menar JAG bestämmer över min häst, inte någon annan. Jag tar hänsyn till hur hon vill ha sin häst omhändertagen. Skall hon då kunna ta beslut och bestämma över hela stallet och sedan ta det som en personlig förolämpning när vi andra inte håller med henne :confused: :confused:

Jisses, detta inlägg blev väldigt långt... men jag behöver verkligen ventilera detta problem... Misstänker nämligen att det inte är över ännu...

/Sorina
 
Varför inte ha ett stallmöte så alla får säga sitt?? Och informera samt komma fram till en gemensam lösning!?

Jag undrar just varför hennes häst inte får bli kladdig om hovarna?? Det är ju löjligt..
 
Gissa varför jag har ensamrätt på att bestämma vilka hästar som skall gå i vilken hage.......
Ponnymamman :devil:
 
Skulle ngn med flit ha släppt ihop min/mina hästar med ngn häst de inte förut gått med i hagen, så kan jag säga att vederbörande hade fått så mkt skäll av mig att den i BÄSTA fall bara gråtit! :mad:

Förmodligen hade den flyttat sin häst så långt ifrån mig och mina hästar att den aldrig sett mig igen!

Jag hade blivit GALEN! :mad: :mad: :mad:

Om ngn gör en miss och råkar släppa ihop fel hästar är det en annan sak. Men denna människa (uppenbarligen fullkomligt slut i huvudet sådan), gjorde det ju med vilje!

Fö så verkar h*n vara en jäkla egoist också! Sno åt sig en hage ngn annan fixat, vad är det för stil?! :confused:

Vore jag stallägare så vore hennes beteende ett fullgott skäl för att kasta ut hyresgästen!
För hon äventyrar ju verkligen hästarnas säkerhet! När ett sådant resonemang som att hon och hennes häst inte får bli leriga om fötterna är det viktigaste!
 
Det bästa skulle nog vara om stallansvarig gav henne en lektion i hur man uppför sig om man står i ett kollektivstall! Att man hjälper till även om det inte är ens eget intag, att man inte släpper ut sin häst i hagen igen 5 minuter innan andras intag, att man absolut inte meckar med att flytta hästar, att man måste ta hänsyn till allas bästa samt att man inte kan sno åt sig andras arbete, d.v.s. hagar.
Ni måste på något sätt reda upp situationen så att ni sedan kan släppa den, ge henne en sportslig chans och börja umgås normalt igen.
 
Problemet är att hon inte är intresserad av vad vi tycker. Vi har haft ett stallmöte, men hon tycker inte att hon gjort något fel, och hon har minsann haft häst i hela sitt liv...
 
Hon har stått i stallet sedan i höstas, så hon är ju inte ny stallet. Men hon har den inställningen att hon vet bäst!!! Stallansvarig gick igenom allt med henne. Dock är det bara att inse att vi har att göra med en fullblodsegoist, tyvärr.

Vi försöker prata med henne, men hon ser bara oerhört sårad ut och svarar inte på tilltal. Hon tycker ju att vi andra är värsta skurkarna.

På nåt vis tycker jag att människan måste lära sig att hantera situationen. Man hittar inte på vad som helst med andras hästar. Gör man ett misstag så ber man om ursäkt och så går man vidare...

Problemet är väl att hon anser att hon handlat helt rätt och är fruktansvärt upprörd över att hon inte fick medhåll från de andra hästägarna.

Men vad ska man göra? Man kan ju inte mer än försöka vara som vanligt mot henne. Jag känner att försöka fjäska för henne för att hon ska bli glad är fel metod.

/Sorina
 
De andra hästägarna var urförbannade när de upptäckte det inträffade. Men de pratade med kvinnan ifråga med en normal ton och sa att detta inte får upprepas en gång till. Så det var absolut ingen som tappade humöre och skällde ut henne. Utan de försökte ta det sakligt med henne. Ändå så stod hon och sa att hon inte förstod varför hästarna inte skulle gå i den lilla hagen. Den var ju mindre blöt så hon tyckte inte att hon gjort något fel...

Alltså, vilken hage är inte kleggig när tjälen släpper??? Nu har vi haft en otrolig tur med vädret, så det är inte alls så blött som det skulle kunna vara. Förra året fick man spola leriga ben varje dag. Kvinnan själv tycker dessutom att det är jobbigt att gå ut och hämta hästarna i hagen, för nu när det är fint väder så står de inte och trängs vid grinden. Utan man får själv klafsa ut i hagen och hämta kusarna. Det vill inte hon eftersom det är så blött :confused: Alltså det gäller väl alla i stallet. Det finns ju gummistövlar...

Om hon inte slutar sura så får man nog be henne att flytta på sig... Vi andra 5 i stallet ska väl inte behöva må dåligt bara för att 1 person lider av sårad stolthet...

/Sorina
 
Det tråkiga med sådana här historier är att man liksom låser sig i sin inställning att den andra är trög och inte vill lyssna. Det är ju helt uppenbart att tjejen verkar lite lätt ego, minst sagt men å andra sidan lär det ju inte bli trevligare i stallet om ni fastnar där ni är.

Hur har hon varit innan? Har hon alltid varit sådan? Eller är det bara denna gång? Om man har gjort en dumhet och blivit utskälld och pratad skit om så är det ganska jobbigt att bjuda till. Tänk efter själva. Testa och prata med henne om vad som helst, fint väder, fråga om hennes häst har börjat fälla eller ngt annat ofarligt. Säg till henne att skitsak samma, nu är det som det är med hästarna och hagarna och det är över nu. Kan ni inte rida ut en sväng osv. Visa er vuxna i det här och sjunk inte till en skitsnacksnivå. SEDAN kan ni ta upp det för diskussion. LYSSNA på vad hon har att säga. BEKRÄFTA att du förstår hur hon tänkte, FÖRKLARA sedan varför ni hade blivit så arga utan att brusa upp eller käfta imot. Prata sedan igenom om vad som hänt. Hur man än vrider och vänder på det så gynnar det varken er, henne eller stallet i stort att ni blir osams eller snacka skit. Alla har en dålig dag och alla har en chans på sig att bli en bättre människa. Jag tycker visserligen att hon verkar lite lätt, vad ska jag säga...hissen verkar inte gå ända upp... men som jag skrev innan så är det svårt att be om ursäkt när man vet att hela stallet snackar skit om en och man har fått utskällningar och andra tittar konstigt och menande om man kommer. Var lite schyssta mot henne ett tag och försök reda ut det. Om hon känner att hon blir inputtad i ett hörn försök att ändra lite på er och prata mjukt och lugnt. Om ni ändå inte lyckas så skit i det. Då har hon valt att vara utanför själv. Men ge henne en chans.

Lyca till! Och jag och andra säkert med är nyfikna på hur det gick!
 
Men gud vad barnsligt jag uppfattar detta, det låter som ett stall med barn som tjabblar ihop sig och beter sig allmänt omoget.prata med varandra som vuxna människor, hjälper inte det så får man väl ignorera varandra tills nån tar första steget och börjar prata.
 
Stall och en massa tjejer, blir till en radikal hönsgård. Grupperingar, skitsnack och analysering hit och dit.

Jag säger bara en sak, tacka vet jag eget stall!
 
är väl inte hela världen??
om det nu har varit bråk mellan hästarna i en "hel" månad så kunde ni ju ha flyttat/delat på dem tidigare. är lika stor chans att en häst blir skadad i en liten hage som i en stor.
tycker ni ska va snälla mot tjejen. hon har säker förstått vad ni säger och känner sej utanför mm
gå vidare och lägg er energi på bättre och roliga saker!!
 
Det finns alltid någon med mindre sunt förnuft än andra i stallet.

I mitt stall var inte denna helg den mest lyckade för stämningen i stallet.

Det kom en ny häst på fradeagen. På lördagen släppte den ägaren ihop med två andra hästar som gått med varandra jättelänge, bara allihop på en gång. Och dessutom hade hon inte frågat den ena hästägaren. Resultatet blev att den nya hästen blev jagad runt och sedan blev ihopsläppt med ägarens andra häst och tre andra hästar, varav två av de hästarnas ägare inte heller var tillfrågad :mad:

Söndags morgon hade jag själv utsläpp och det fanns inte minsta lilla info om vart jag skulle göra av den nya hästen, så hon fick gå i en liten konvalescenthage. Skrev detta på en lapp men har ännu inte fått någon respons på om jag gjort rätt eller inte.

Som tur är så har vi en toppentjej som är stallansvarig och hon blev informerad, men jag vet inte vad som blev reaktionen. Ska bli intreessant på stallmötet på lördag. Vi har stallmöte varannan helg för att fixa schemat och ta upp allt som man stör sig på, det är jättebra!

Så jag tycker ni ska samla ihop er och prata med tjejen, något måste det ju vara som hon inte säger till er. Är hon okunnig och behöver hjälp eller har hon fått någon konstig syn på hästar?

Det är bäst att prata öppet om alla ev. problem det löser sig snabbare då!

/Madelene
 
Du verkar ju ha sunt förnuft!
Jag hade också släppt den nya hästen själv, om det inte funnits instruktioner var den skulle gå.
 
:): Lite förnuft finns det, men en del har jag lärt mig genom att göra misstag också. Jag är tillräckligt klok för att lära av mina misstag i alla fall.
Och nu har jag börjat lära mig att fråga om jag är osäker, bättre än att chansa på att det blir fel.

Men halvåtta en söndagsmorgon vill inte jag ringa och fråga någon hästägare var jag ska göra av deras häst, då tar jag det alternativ som fungerar bäst enligt mig.

/Madelene
 
Just det där med att ringa och väcka folk strax efter 7.00 en helg, är ngt jag gjort! :devil:

Jag ledsnade på att det på ett par av stallets hästar var VÄLDIGT otydliga instruktioner under lång tid.

Så när jag då gjorde morgonstall en gång, tog jag sonika och ringde upp och frågade hur det skulle vara! :devil:

Kan säga att det var slut på de luddiga instruktionerna efter det... :smirk:
 
Det där med kladdiga hovar var bland det absolut dummaste jag hört..och jag har haft hästar runt mig i hela mitt liv.. :bump:

Jag menar, brukar hon linda in hästen i bomull när det regnar då eller? Eller är det för jobbigt att ta bort lite skit på hovarna? Aldrig hört talas om vatten eller hovborste?

Människor som klagar på dylikt borde skaffa innekanin istället! Eller helst inget djur alls. Kanske i porslin.

(Vill poängtera att om det gällt MUGG orsakad av lera hade de varit en annan sak.. men hon har ändå ett lustigt beteende) /Me
 
Håller med! Kanin, hamster eller marsvin är ju ett bra alternativ om man inte kan med SÅ lite lera!

Dessutom så tycker jag att pållens hovar är bättre (jag har en häst med dåliga fötter...), så länge det är lerigt ute.
Mitt i sommaren är hans fötter knastertorra, och jag måste ha på honom hans hovfuktare varje natt!
 
En bra stallregel tycker jag är att förbjuda att skriva lappar med gnäll - ignorera dessa och riv ner dem kvickt. Jag var i ett stall där stämningen var såå bra (ironi) när vi pratade, men det dök hela tiden upp gnäll på anslagstavlan.
Vill man klaga så ska det ske muntligt. Tjejen verkar ju uppenbarligen för feg för att konfrontera någon.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp