tråkiga hagar?

evevol

Trådstartare
hur ser ni på att hästar går i paddockliknande hagar? vissa utan någon anna häst pga ”skaderisk” för att de leker med varandra. helt platt hage förutom höhäck och ens det.
 
Djurplågeri för ett strövande flockdjur med födosöksbehov.

Enda undantagen jag moraliskt kan tänka mig är kortare perioder av utbildning i annat stall eller olika typer av skador/sjukdom.
känner likadant. själv har jag mina hästar(6st) på lösdrift blandat valacker och ston och de mår bättre än aldrig förr! tycker det är väldigt tråkigt att se hästar stå i små tråkiga hagar i 8 h för att sedan stå på box resten av dygnet:(
 
hur ser ni på att hästar går i paddockliknande hagar? vissa utan någon anna häst pga ”skaderisk” för att de leker med varandra. helt platt hage förutom höhäck och ens det.

Pest och pina. Ett fåtal hästar mår bättre av att gå själva men de flesta funkar att gå med andra hästkompisar. Jag gillar när hästarna kan rasta sig själva i ordentliga hagar om och när de vill. En paddock hage är bara en jäkla slags förvaring 👎👎👎

Ps matchar man hästarna bra så blir det sällan skador. Har varit med om 2-3 st på typ 25-30 år.
 
Jag skulle inte kalla det djurplågeri men det är en del av hästnäringen som jag tycker är alldeles för utbredd.

Min häst går med två kompisar på 6 hektar skog, utanför Stockholm, så det går att lösa.

Jag kan titta på dem långa stunder när de strövar runt, putsar på varandra eller drar en repa i full galopp.

Jag var på besök i ett dressyrstall där hästarna går en och en. Jag såg två hästar försöka leka med varandra i den 20 cm glipa som är mellan gallret och taket. Så sorgligt.
 
Tillfälligt är det nyttigt om hästen, när den är frisk, vänjer sig vid att ibland är den ensam i hagen utan speciellt stor yta att röra sig på men som permanent hästhållning tycker jag att det är förkastligt. Varken trevligt för hästarna som oftast tycker det är urtråkigt eller ryttarna som får understimulerade hästar som börjar hitta på dumheter.
 
Jag ser det som två olika saker.

Platt hage är inte så lätt att göra något åt. Det är däremot sällskap, och det tycker jag hästar ska ha.

Har dock själv haft en häst ensam i en hage i ett halvår. Sedan fick han återförenas med sin gamle kompis och en ny. Gick inte att lösa på annat sätt. Tycker inte det var djurplågeri.
 
Alltså. Det här med kompisar är ju självklart i teorin - men det är ju inte så enkelt i verkligheten.
Vissa hästar är ju väldigt svåra att matcha ihop med andra och ska man dessutom hitta stall inom rimlig tid och med rimligt pris så kan det ju bli väldigt svårt att få ihop det. Får man ihop det ska man ju dessutom hoppas att den hästen aldrig flyttar eller blir skadad liksom..
 
Jag tror inte vi talar om undantagsfall eller kortare perioder. Jag tror att vi alla förstår att sjukhage, häst med svårigheter socialt, behöver enskilda platta hagar. Men hästar som får gå i hagar utan kompisar i långa perioder av sitt liv, pga skaderisken är ren och skär förvaring som någon skrev ovan.
Förskräckligt.
 
Platta hagar har jag inget emot om det inte är unga hästar som behöver stärka sig och bygga upp en bra balans i unga år.
Själv eller inte tyckt jag beror på häst då alla inte går så bra ihop med andra men tycker även det är onödig att ha tillfälliga ihopsläp på bara några månader.
 
Alltså. Det här med kompisar är ju självklart i teorin - men det är ju inte så enkelt i verkligheten.
Vissa hästar är ju väldigt svåra att matcha ihop med andra och ska man dessutom hitta stall inom rimlig tid och med rimligt pris så kan det ju bli väldigt svårt att få ihop det. Får man ihop det ska man ju dessutom hoppas att den hästen aldrig flyttar eller blir skadad liksom..

Det hör dock till undantagen om man ser till helhetsbilden att hästar ”är väldigt svåra att matcha ihop med andra”.
 
Det blir ju lite magstarkt att kalla det för "djurplågeri" eller "förvaring". Det känns dessutom som att man ser ner på de med sämre förutsättningar stallmässigt. Många har inte möjlghet att ha häst på annat sätt än i platta, mindre hagar. Bor du t ex i Sthlm så är dte liksom ofta så det ser ut här. Eller menar ni att man inte ska ha häst då?
 
Det blir ju lite magstarkt att kalla det för "djurplågeri" eller "förvaring". Det känns dessutom som att man ser ner på de med sämre förutsättningar stallmässigt. Många har inte möjlghet att ha häst på annat sätt än i platta, mindre hagar. Bor du t ex i Sthlm så är dte liksom ofta så det ser ut här. Eller menar ni att man inte ska ha häst då?
Kan man inte erbjuda hästen ett drägligt liv så borde man inte ha häst, nej.
Samma som med andra djur.
 
Det hör dock till undantagen om man ser till helhetsbilden att hästar ”är väldigt svåra att matcha ihop med andra”.
Ptja. Beror ju på hur man ser det.
De flesta hästar brukar ju fungera på större beten med flock och så, men det är ju kanske inte dessa hagmöjligheter som man brukar ha till vardags - och då är det i min erfarenhet rätt många som kan vara svårmatchade med andra.
 
Ptja. Beror ju på hur man ser det.
De flesta hästar brukar ju fungera på större beten med flock och så, men det är ju kanske inte dessa hagmöjligheter som man brukar ha till vardags - och då är det i min erfarenhet rätt många som kan vara svårmatchade med andra.

Varför då? Utifrån att vi som sagt enligt dig själv inklusive inte pratar om att någon skulle komma på att släppa ihop i frimärkshagar ?

Var finns alla dessa hästar som är så svåra att matcha med sällskap i hagen ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Funderarn
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 460
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 253
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp