Traktorvägar

mian1

Trådstartare
Vet att de ska hållas öppna så att folk ska kunna ta sig fram, men inte får väl ett hushåll använda min traktorväg som infart till sitt hus utan servitut? Har man förresten rätt att blockera vägen mot trafik med ex. hjälp av två stenar. Så att det går att gå där, men inte köra bilar eller stora 4-hjulingar. Traktorvägen är enbart till för vår egen mark och för att komma ut till en bit skog som vi äger.
 
Sv: Traktorvägar

Det är enbart markägaren som har rätt att lägga för vägar, men det får inte hindra att andra som har mark längre in att ta sig fram.

Ligger det ett hus och enda sättet att ta sig dit är eran traktorväg så får ni nog finna er i att de andvänder den. Finns det däremot en annan väg dit som det är servitut på så skall den användas. Det där med servitut är lite lurigt, det måste inte finnas papper på det, det räcker även med att man har "alltid" gjort så i vissa fall...
 
Sv: Traktorvägar

Man har rätt att blockera en väg om den är helt privat. Däremot inte om den finns inritat på de gamla kartorna (från typ stenåldern ;) )
Finns det ett servetut på en annan väg skall denna användas. I annat fall ska givetvis kostnaden för allt underhåll delas mellan de olika användarna!
 
Sv: Traktorvägar

ancan skrev:
Man har rätt att blockera en väg om den är helt privat. Däremot inte om den finns inritat på de gamla kartorna (från typ stenåldern ;) )
Finns det ett servetut på en annan väg skall denna användas. I annat fall ska givetvis kostnaden för allt underhåll delas mellan de olika användarna!

Ja du har rätt att blockera en väg om du äger den själv... Ingen annan än markägaren kan göra det utan tillåtelse. Man har även rätt att blockera små vägar som inte fyller någon funktion. Vi har en hel del på våra marker som har använts av krimenella att gömma sig och gömma stöldgods och även använda dikes kanten som tipp... Så de vägarna har numera blivit förlagda med stenar så man visserligen kan stanna med en bil för att tex plocka svamp men du syns. Polisen uppskattar att vi har gjort det då de nu har lättare att hålla lite koll på brottslingarna.
 
Sv: Traktorvägar

Kolla med Lantmäteriet på din ort. Det kan finnas servitut eller hävd att använda stigar och vägar (beträffande dem som använder vägen som väg till sitt hus). Lantmäteriet kan ge dig alla uppgifter!
/nocke/
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 434
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 298
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 728
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp