Bukefalos 28 år!

Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Dreamer

Trådstartare
av min garderob. och jag behöver tips om hur jag ska dra kablaget. Det handlar om en 3-4 datorer som ska få plats därinne, plus en och annan switch, ett grenuttag och nätverk till alla enheter).
Och naturligtvis finns det inget eluttag i garderoben :smirk: utan jag måste dessvärre borra - om jag inte vill dra kablaget längs väggarna från hallen som är precis bredvid..? fast nätverkssladdarna måste i så fall ändå gå runt hela lgh om jag ska dra dem där...

Nu är lägenheten planerad så att sovalkoven och hallen ligger vägg i vägg, och mellan dom finns lite skåp, och så den här garderoben då, som är ett litet rum på ca 2 kvm. Men tyvärr så ligger inte garderoben vägg i vägg med sovalkoven, utan den ligger liksom bara snett mitt emot, jag måste alltså borra diagonalt genom väggen mellan sovalkov/garderober om jag ska ha hålet där. Alternativt borra från garderober till skåpen, och från skåpen till sovalkoven.

Grejen är att det finns ett eluttag precis utanför garderoben också, i hallen. Och där skulle jag ju kunna dra elen, så att den går genom dörren - iofs inte så snyggt, det skulle inte gå att stänga den :crazy: . Eller borra genom den lilla väggen, fast det skulle synas! Och då har jag ändå inte dragit några nätverkssladdar....

Hur ska jag göra..? Jag har inte råd att uppgradera till trådlöst just nu så det är tyvärr inte ett alternativ...
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Jag hade köpt sån där ihålig list (ser ut som vanlig golvlist, men lite djupare) och dragit kablarna i den. Har man den som täcker för är det ju inte fult att borra (så länge det hamnar under listen) om man vill ha hål till ett annat rum t.ex.
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Har du tänkt på ventilationen i rummet? Och kanske till och med kyla?

Jag har hand om klimatet i fastigheter och just i serverrum är kraven oftast väldigt höga. Så ägna det här en tanke annars kanske du får över 30 grader i ditt lilla serverrum och då kan datorerna gå ner.
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Med 3 - 4 datorer borde det inte vara så stort problem.
Viktigaste är nog att inte ställa dem jättetätt, utan ha lite "luft" emellan. Öppen dörr till förrådet så mycket man kan är också bra.

Har bilder från mitt serverrum i min gamla lägenhet om ni vill se. ;)
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Jag har ett inblås vid golvet som gör att det är ok temperatur därinne. Sen är detta bara en hobbygrej så det är ingen megakatastrof OM något sådant skulle inträffa.
Jag har varit i flertalet serverrum där det varit riktigt varmt, på företag!! Det är naturligtvis inte jättebra men dom klarar lite mer än vad tillverkarna säger.
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Hm, jo det kanske är en idé? Men borra får jag ju göra då i vilket fall som helst, och frågan är då HUR jag ska ta mig igenom väggen: DIagonalt (fast då behöver jag en jääääätelång borr) eller som ett L. Dvs först från garderob till skåp, sen från skåpen till sovalkoven.
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Oja! men det är ju i det långa loppet t.ex. hårddiskar tar stryk av värmen.
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Kan du inte dra kabeln lite snyggt under dörren då?
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Äsch, nu hittar jag ju ingenting! :(
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Om jag skall vara riktigt tråkig ,så måste jag tala om att det finns väldigt klara regler och föreskrifter om starkströmsanläggningar och kabeldragning.
Bor du dessutom i en hyreslägenhet,och borrat genom vägg draget och kabel kan det bli kostsamt för dig.
Prata med hyresvärden ,och be att få ett nytt utag i "serverrumet"
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Pelle_P skrev:
Om jag skall vara riktigt tråkig ,så måste jag tala om att det finns väldigt klara regler och föreskrifter om starkströmsanläggningar och kabeldragning.
Bor du dessutom i en hyreslägenhet,och borrat genom vägg draget och kabel kan det bli kostsamt för dig.
Prata med hyresvärden ,och be att få ett nytt utag i "serverrumet"

Hm, intressant. Kan du förklara närmare hur dessa föreskrifter är utformade? Är det på antalet datorer?
För att generellt ha datorer hemma räknas knappast till starkströmsanläggning på det sättet, snarare hushållsmaskiner? ;)
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Nätverkskabel får man dra som man vill.
Får man inte dra förlängningssladd som man vill i sin egen lägenhet?
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Att förklara och reda ut elföreskrifterna brukar vara en kurs på tre dagar för behöriga elektriker,och då fattar inte alla ändå.
Men du kan gå in på Elektriska nämndens hemsida,och få lite hum om vad som gäller
Elektriska nämnden
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Okay, där hittade jag inget av intresse för just frågeställningen om datorer hemma.
Men eftersom du inte säger emot så tar jag det som att det är okay att dra skarvsladd i sin lägenhet, och det är också ok att ha datorer i sin garderob (finns ju ingen lag som berättar var i lägenheten man ska ha dem).
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

quila skrev:
Okay, där hittade jag inget av intresse för just frågeställningen om datorer hemma.
Men eftersom du inte säger emot så tar jag det som att det är okay att dra skarvsladd i sin lägenhet, och det är också ok att ha datorer i sin garderob (finns ju ingen lag som berättar var i lägenheten man ska ha dem).
Alla föreskrifter finns hos elsäkerhetsverket,datorer räknas som elektriska apparater.
Elsäkerhetsverket
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Pelle_P skrev:
Alla föreskrifter finns hos elsäkerhetsverket,datorer räknas som elektriska apparater.
Elsäkerhetsverket

Vad envis du är! Att inte ens kommentera om påståendet är korrekt är lite trist tycker jag. :smirk:
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Det beror på att det inte finns ett ja eller nej,utan svaret är, beror på.
Förlängnings sladd är ok,men inte över trösklar om de inte skyddas,och det finns massor med varianter.
Elektriska apparater får inte placeras så brand uppkommer eller risk föreligger,bara ett exempel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Okay, tack.
Får man ha "fasta" installationer försörjda med förlängningssladd då? Alltså apparater som alltid står på samma plats.
 
Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Under dörren går inte, det är en vanlig innedörr, tröskel och trädörr med någon millimeters springa bara...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 668
Senast: machafuko
·
Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 973
Senast: Kilauea
·
Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite...
2
Svar
20
· Visningar
5 162
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 590
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp