Trampad av häst på stortån

Islandshästryttare

Trådstartare
Blev rätt rejält trampad av en häst idag på stortån. Har förstått att om det är just stortån och den eventuellt är bruten så kan man behöva kontakta vården. Min är blå-lila, lite svullen och lite mer deformerad böjd in mot de andra tårna om jag jämför den med min andra tå. Dunkar i den. Märker att jag helt avlastar den om jag försöker gå på den.

Men med covid nu så undviker jag gärna att gå till vårdcentralen om jag inte måste. Kan man avvakta några dagar och se hur det utvecklas eller kan det vara farligt på något sätt? Blir inte riktigt klok på exakt vad symtomen är på att tån just skulle vara bruten.
 
Det här är ju ett bra tillfälle att ringa 1177 som vet hur det ligger till med belastningen på de olika enheterna. När jag hade liknande symptom bad de mig åka till jourcentralen som skickade mig vidare till akutens väntrum då det var enda sättet att få den röntgas. Min tå var av. Jag tyckte det gick lättare att gå baklänges än framlänges just för smärtan, tips bara för att förflytta sig runt hemma 😊
 
Det här är ju ett bra tillfälle att ringa 1177 som vet hur det ligger till med belastningen på de olika enheterna. När jag hade liknande symptom bad de mig åka till jourcentralen som skickade mig vidare till akutens väntrum då det var enda sättet att få den röntgas. Min tå var av. Jag tyckte det gick lättare att gå baklänges än framlänges just för smärtan, tips bara för att förflytta sig runt hemma 😊

Tack för svar! Nu tänkte jag inte så mycket på belastningen på de olika vårdställena utan snarare riskerna med att eventutellt sitta i ett väntrum med massa olika personer då jag bor med en person som är i högriskgrupp. Men jag får väl höra med min vårdcentralen hur de har löst den biten. Idag känns faktiskt tån lite bättre dock och jag kan böja lite på den utan att det gör alltför ont så jag avvaktar dock till måndag.
 
Tack för svar! Nu tänkte jag inte så mycket på belastningen på de olika vårdställena utan snarare riskerna med att eventutellt sitta i ett väntrum med massa olika personer då jag bor med en person som är i högriskgrupp. Men jag får väl höra med min vårdcentralen hur de har löst den biten. Idag känns faktiskt tån lite bättre dock och jag kan böja lite på den utan att det gör alltför ont så jag avvaktar dock till måndag.
Jag tror den risken är rätt liten, iaf min vårdcentral hade speciell ingång för Coronamisstanke redan i mars-april.
 
Jag tror den risken är rätt liten, iaf min vårdcentral hade speciell ingång för Coronamisstanke redan i mars-april.

Ja, de gånger jag har besökt VC under våren har det inte varit tal om att bli satt i något väntrum om man söker sig dit med covidsymtom (särskild ingång). Det gick över huvud taget inte att bara traska rakt in då alla dörrar var låsta och försedda med ringklocka, och alla besökare var tvungna att intyga att de inte hade några förkylningssymtom. Går kanske att se på nätet vad som gäller för ens egen VC? Eller höra via telefon såklart, men tänker att de flesta vårdcentraler i alla fall borde ha bra rutiner.

Annars är rekommendationen att gå dit så sent som möjligt före bokad tid för att slippa onödigt lång väntetid.
 
Tack för svar! Nu tänkte jag inte så mycket på belastningen på de olika vårdställena utan snarare riskerna med att eventutellt sitta i ett väntrum med massa olika personer då jag bor med en person som är i högriskgrupp. Men jag får väl höra med min vårdcentralen hur de har löst den biten. Idag känns faktiskt tån lite bättre dock och jag kan böja lite på den utan att det gör alltför ont så jag avvaktar dock till måndag.
Det behöver du inte oroa dig för, det är samma risk som när du är i mataffären och handlar. Är det fler personer i väntrummet, välj en plats där du kan sitta enskilt och hosta/nya i armvecket.

Gör det så ont hade jag definitivt kontaktat vården.
 
Blev rätt rejält trampad av en häst idag på stortån. Har förstått att om det är just stortån och den eventuellt är bruten så kan man behöva kontakta vården. Min är blå-lila, lite svullen och lite mer deformerad böjd in mot de andra tårna om jag jämför den med min andra tå. Dunkar i den. Märker att jag helt avlastar den om jag försöker gå på den.

Men med covid nu så undviker jag gärna att gå till vårdcentralen om jag inte måste. Kan man avvakta några dagar och se hur det utvecklas eller kan det vara farligt på något sätt? Blir inte riktigt klok på exakt vad symtomen är på att tån just skulle vara bruten.
Oftast gör de inget alls med brutna tår. Men det kan vara skönt att få något mot smärtan och kanske ett par kryckor tills det går bra tt gå igen.

/tanten som gått på kryckor för allt från sticka i hälen, till hundtramp i hålfoten....
 
Oftast gör de inget alls med brutna tår. Men det kan vara skönt att få något mot smärtan och kanske ett par kryckor tills det går bra tt gå igen.

/tanten som gått på kryckor för allt från sticka i hälen, till hundtramp i hålfoten....
Just stortån är rätt viktig dock. Maken släppte en stor sten över sin stortå så den gick av och då ansåg de att det var viktigt att den röntgades för att se att den låg rätt. Övriga tår brukar vi inte kolla upp om de "bara" är blåa och gör ont, så länge de pekar åt rätt håll...
 
Stortån är ju viktig för balansen, så den är viktig att kolla upp.
För ett antal år sedan fick jag senan till stortån kapad, det blev operation.... Har nu ett snyggt Zorro-liknande ärr.

och väntrum på VC är inga problem ur ett smittoperspektiv. På min VC får man frågor om symptom osv innan man komma in i väntrummet. Har du symptom, så blir du hänvisad till annan ingång.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 342
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 935
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 278
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp