Bukefalos 28 år!

Trampat in sidotåkappa i yttre kanten av sulan

Exit

Trådstartare
Suck och stön. Hur ska jag bäst lösa denna situation?

Har ett halvblodssto som med jämna mellanrum trampar av sig skor. Kan hända några dagar efter skoning eller några dagar före skoning och allt där emellan. Har en hovslagare som jag tycker mycket bra om som skor var sjätte vecka. Han har provat olika lösningar för att fixa våra problem och det har blivit mycket bättre. Tyvärr bor jag på sådan ort att det är sjukt svårt att få tag i duktiga välutbildade hovslagare. Vi är därför ett gäng som tillsammans använder oss av denna hovslagare som kommer ca 250 km enkel resa för att sko och stannar då 3-4 dagar. P.g.a. det så kan hovis inte heller komma när som helst för att slå på en tappsko..

Igår kväll så var det då dax igen. Kom ut till hästarna för att ta in dem för natten och stoet var jättehalt på höger bak. Ser då att skon har lossnat på utsidan (hur nu det gått till, kanske någon av de andra trampat på den?) och vridit sig in ca 2-3 cm under hoven. Sidotåkappan hade då trampats rakt in i sulan, eller i princip på gränsen mellan bärranden och själva "sulan". Jag fick till slut bort återstående sömmar och kunde få av skon.

Jag spolade med koksaltlösning in i själva hålet och satte sedan ett omslag med jodopax över natten. Idag har hon stått inne.

Frågan är nu hur jag ska fortsätta?

- Vågar man lägga på en sko och stänga in all skit som kommer att ta sig in i hålet? Kan man sko direkt eller bör man vänta ett tag?

- Hur skall man få skon att hållas? Kommer att bli svårt att sömma utan att använda samma hål.

- OM det går att lägga på en sko, skall man fylla hålet med något?

- Är detta tro lika med hovböld som ett brev på posten eller?

Tills jag vet hur jag skall sköta detta bäst så står hon på box, utan sko kan hon inte gå ut. Marken här är ännu halvfrusen och hennes hovkvalitet är i mjukare laget så hov utan sko slits fort.

Suck, har såhär många frågor just för att min egen hovslagare inte kommer förrän om tre veckor och jag känner att jag inte kan lita på kunskapen hos de hovslagare som jag kan få tag på för en tappsko..
 
Sv: Trampat in sidotåkappa i yttre kanten av sulan

Har du ringt din hovslagare? Jag råkade ut för samma sak men min hovis bor nära, är riktigt duktig (jobbar deltid på djursjukhus med sjukbeslag) och är dessutom superserviceminded. Jag ringde honom, gjorde ärligt talat inget mer än att dra av skon,och dagen efter kom han och slog på en ny. Jag väntade mig en hovböld men det gick fint.
 
Sv: Trampat in sidotåkappa i yttre kanten av sulan

Det låter ju bra iaf, kanske det finns hopp för att slippa hovböld:D

Försökte ringa min hovis men han var utomlands och går inte att få tag på före nån gång nästa vecka. Någon annan hovslagare som kan komma har jag inte heller fått tag på nu över påsk så fröken står inne i box och ser lite missnöjd ut.
 
Sv: Trampat in sidotåkappa i yttre kanten av sulan

Jag har varit med om det där två gånger.
En gång på en häst i stallet, han blev tvärhalt och fick tas in på kliniken samma dag där de skar upp och rensade ut skiten som kommit in. Sedan skulle gipset tas av varannan dag och vi spolade rent och om jag inte minns fel så sprutade vi på väteperoxid på skadan innan vi lade på gipset på nytt. Boxvila i tre veckor, så länge han hade gipset. Blev bra, ingen hovböld.

Någon vecka senare gjorde min samma sak, tåkappan in i sulan. Hon var inte halt så då kom hovslagaren ut och lade tjärdrev under hoven och slog sedan på en sula. Var bara att rida som vanligt. Inga problem och det läkte fint.

Lycka till med pållan!
 
Sv: Trampat in sidotåkappa i yttre kanten av sulan

kl.

Nu äntligen, en vecka efter att skon tappades fick jag tag i en hovslagare som kunde tänka sig att komma för en tappsko. Har ringt till alla jag vet om och den som kunde tänka sig att komma tidigast hade tid nästa veckas torsdag. :cry:

Denna är pensionerad hovslagare som slutat pga en skada och orkar inte längre jobba med att sko. Han verkade duktig, var lugn och trevlig och diskuterade och funderade med mig en bra stund innan han fixade skon. Dessutom lovade han att jag fick ringa igen när/om det kommer fler tappskor. Hålet i sulan ser fint ut och hoven är varken varm eller öm.

Jag är så lättad över att ha fått tag i en DUKTIG reservhovis att jag skulle kunna dansa på bordet!!! Dessutom bodde han nära och pållan uppförde sig exemplariskt:bump:

Haha, dagens "intresseklubben antecknar" för alla er som läser:cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 630
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: moster_punk
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 908
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 065
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp