Träna med inspelat trafikljud...!?

Rosie

Trådstartare
Jag har fått en säkert tokig idé och vill kolla med er om ni tänkt likadant, eller kanske t o m testat detta. Min valack är, efter en liten händelse förra året, inte helt säker i trafiken vid ridning vilket innebär att jag får gå med honom rätt långa sträckor för att komma till och från lämpligare ridvägar än vår 70-väg. Vi har i och för sig gjort stora framsteg men jag känner att jag hade behövt träna mer intensivt för att gå från nuvarande 95% säker till 100% igen. Har tyvärr inte någon hage nära vägen på icke betessäsong så det blir nu att jag kanske bara går ut till vägen och står vid/nära kanten en stund. När han hör en bil komma bakifrån gör han sig "beredd" genom att höja huvudet ocg bli spänd, och han vill ibland vända sig mot bilen för att se den. Funderar nu på att spela in återkommande, och olika typer av billjud, från asfalt och grusväg, för att sedan spela upp det när jag grejar med honom eller rider och tömkör. Han får ju då inget synintryck av någon bil, men kanske han lär sig koppla ljudet till andra saker än just bilar, eller förhoppningsvis helt nonchalera dem. Vad tror ni?
 
Jag tänker lite spontant att det är bra att öva, men hur reagerar du själv när han gör sig "beredd" gör du dig också "beredd"? Om det skulle vara så förstärks bilden att det är något man ska göra sig "beredd" på.
Det kan vara att man spänner sig lite omedvetet, bästa är att försöka slappna av och inte göra det till en stor grej, har märkt det med min egen häst, om jag bara är avslappnad och inte bryr mig så blir lite "jaha, det var inget farligt okej då".

Jag har märkt att det är något man behöver underhålla för att hålla vid liv, så bara att träna och träna.
Har du någon med hästvett som kan göra bil, i så fall kan den personen agera "testbil" och köra på vägen och öva på att hästen ska få positiva upplevelser ihop med bilar. :)
 
Ja, det är så att jag också "förbereder" mig lite ska erkännas, men har blivit bättre på att låta bli. Har haft de som kört förbi fram och tillbaka gång på gång, men känner att det behöver vidareutvecklas lite.
 
Oftast hamnar man i en ond cirkel, hästen spänner sig, ryttaren spänner sig. Jag tror att det enda att göra för att komma ifrån cirkeln är att öva och aktivt tänka på vad man gör och slappna av, våga släppa kontrollen och lita på att det kommer gå bra. Det kommer vara läskigt i början, men jag tror det kommer va värt det sen.
Det har tagit tid för mig att nå det stadiet där jag befinner mig just nu, men varje framgång räknas, även om det är ett litet steg i rätt riktning. :)
 
Oftast hamnar man i en ond cirkel, hästen spänner sig, ryttaren spänner sig. Jag tror att det enda att göra för att komma ifrån cirkeln är att öva och aktivt tänka på vad man gör och slappna av, våga släppa kontrollen och lita på att det kommer gå bra. Det kommer vara läskigt i början, men jag tror det kommer va värt det sen.
Det har tagit tid för mig att nå det stadiet där jag befinner mig just nu, men varje framgång räknas, även om det är ett litet steg i rätt riktning. :)
Håller med om det! Vi har tagit oss från skräcken med händelsen när vi ramlade ner till noll till nästan i mål nu så jag skall prova att hålla ut :)!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 681
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
5 902
Senast: Sonic76
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 894
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp