Bukefalos 28 år!

Tranar du folet eller tranar folet dig?

Jillybean

Trådstartare
En bekant till mig kopte nyligen ett 5-manaders fol som hittills gatt i en flock pa hundratalet hastar, hon har alltsa inte hanterats alls. Pga av kvarka i omradet hon kommer fran sa maste hon hallas isolerad fran min bekants andra hastar sa hon gar i en rundhage med vindskydd. Hon ar 1/4 belgisk ardenner, 1/4 percheron och 2/4 canadien. Hingsten ar 182 cm och nu vid 5 manaders alder ar den har "lilla" tosen redan 135 cm hog, hon kommer alltsa att bli ganska sa maffig. Hon anlande for snart tre veckor sedan och just haromdagen kunde de klappa henne pa mulen, inte sa att hon ar aggressiv eller sa, hon ar valdigt lugn och fin men skygg och lite osaker pa vad manniskorna vill gora med henne. Min bekant anser att man maste lata hasten soka kontakt, att man inte kan skynda pa dom utan att traningen och hanteringen maste fa ske i deras egen takt. Jag anser daremot att med tt fol som sa uppenbarligen kommer att bli rejalt stor och stadig ar det jatteviktigt att man redan fran borjan gor klart for henne att det ar manniskan som bestammer. Nu menar jag inte att de ska tranga in henne i ett horn (lite svart i en rundhage kanske :D) och ga pa henne stenhart, utan att de vanligen men bestamt borjar hantera henne omedelbart, vanjer henne vid att ledas, ryktas osv. Helt enkelt att de gor klart for henne vem som bestammer annars tror jag att de kommer att fa problem med henne nar hon blir storre.

Vem har ratt, o visa bukefalister? ;)
 
Jag "tränar fölen", och fölen lär av mig att människor är "ledare och trygghet" :d!!!!
De får inte växa upp i tro att "de är starkast", då går det illa en dag, om det så är en liten ponny :o!!!!
 
Visst kan man låta hästen ta kontakt, men man får ju se till att vara aktiv och vara med hästen väldigt mycket då. SAMT se till att hästen tar kontakt på ett sätt som är accepterad bland människor... Hästen behöver ju nu lära sig hur man beter sig bland människor, även om människan såklart får ta hjälp av att använda "hästarnas språk".
 
de erfarenheter jag har av föl är bara av dem som fötts på gården och som man hanterat dagligen från första början. Då är det ju lättare att få dem trygga än om man efter 5 månader ska tämja en nästan vild fölunge...

JAG tror det är lättare att få en häst trygg om den får vara med i övriga hästflocken och stå på stall och lära sig att människor inte är farliga genom daglig kontakt, än att bli jagad ensam ute i en hage till den mer eller mindre ger sig. hoppas i vilket fall att det får bra!
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 339
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: Rosett
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
2 945
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp