B

Birke

Såg juniorklassen CNC* i helgen och reagerade på att flera ryttare red alldeles för fort i terrängen. Mest synd tyckte jag om den 6-åriga hästen i startfältet, efter terrängen kunde den knappt lyfta sina fötter. Den såg ut som en urvriden disktrasa! Vart går gränsen för att man ska förstöra en fin unghäst, är det bara att få placeringar som räknas? Ska man kanske införa en åldersgräns på ryttarna att få rida unghästar? Ryttaren i det här fallet representerar ju även en klubb från en av våra bästa utbildningsplatser!! Man kan ju undra om horsemanship är något som över huvudtaget existerar!
 
Håller med!!! Det finns tyvärr inte så många juniorer som överhuvudtaget har något omdöme i terrängen, bristen på träning och horsemanship är en av orsakerna.
Tyvärr brukar ju dessa hästar få senskador redan som 7 åringar när dom hetsas upp i klasserna och pensioneras som 9 åringar när dom fått sin andra senskada, och det gäller även seniorerna!!!!!
Finns dom som typ haft 7 senskadade hästar på raken och då börjar man ju undra....

Okunskapen är skrämmande stor bland dom unga ft ryttarna men när man kommer med i juniorlandslaget bara genom att fullfölja en * klass förstår man ju hur lågt ridkunskapen ligger bland dessa.

Det finns ju dom (ingen nämnd ingen glömd) som knappt fullföljde en tävling förra året och vägrade ut sig gång på gång i ** som går med landslagsjackorna på och det är ju helt absurt!!

Skulle vilja se den junior i hoppningen som vägrar ut sig i 140 varje gång som fortfarande är medlem i hopplandslaget!!
 
det är väl för f-n int4e nebart juniorer som inte kan kontrollera sina hästar och hur man rider en fälttävlan, flängryttarna finns i alla åldrar och rider både gamla och unga hästar..... och på de två största utbildningsanstalterna är horsemanship snart ett minne blott.. kolla alla så kallade hippologers upträdande på tävlingar så förstår ni snart varför :devil:
 
ehh, jag skrev faktiskt seniorer oxå, men det som är det värsta är väl att dessa juniorer ingår i landslagstruppen och rider på det viset. Dom representerar ju faktiskt Sverige. Lite skillnad på hippologerna kanske.....
 
Det var likadant i Tågarp för ett par veckor sedan. En del for fram i terrängen som om de var jagade av F*N själv. Och detta var i debutant och lätt klass. Tycker det är skrämmande att se. En del hade ingen kontroll på sina hästar utan hängde i tyglarna och försökte bromsa sig igenom hela banan mer eller mindre, medan ett par stycken verkligen drev allt vad de kunde och VILLE att det skulle gå ÄNNU fortare. :crazy:
 
Och det som är så lustigt är att jag hela tiden får höra av Janne att jag skall ta det lungt och inte rida på tid på min **/*** häst. Speciellt när jag ska rida *** så säger han till mig att ta det lungt tills den fått tillräcklig rutin. Så förbundskaptenen jagar inte på i alla fall.

Håller med om att det finns många som har fina hästar som pressar "skiten" ur dem för tidigt.

Jag rider iof mitt fullblod på tid men det är i debutant och då han är storgal. så har han inga problem. Skulle aldrig jaga på honom, vet att han kan springa fort ändå.

2s för långsamt i Tågarp :o
 
Fast det är Bosse som är Kapten för juniorerna och ponnyryttarna, det kanske har betydelse :angel:

Fast det ser ju inte slängigt ut när du rider på tiden, du rider ju iallafall i balans och kontroll.

Som Peder , han kan ju rida hur fort som helst utan att det ser fort och slarvigt ut.
hästen är alltid i perfekt balans även i 700m tempo!!
 
Ja, det har nog viss betydelse :angel: I tranemo i fjor så missade en av ponnyryttarna sin terrängstart med några sekunder och då skrek han bara : Nu får du rida ännu fortare! :crazy: Konstigt att en del flänger runt som dårar :confused:
 

Liknande trådar

Träning Min 4-årige B-ponny är under inridning och fram tills igår har allt gått som på räls. Hon är helt lugn med ryttaren. Vi har skrittat i...
Svar
18
· Visningar
2 835
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp