Träning och hälsa del 13

pepp

Trådstartare
Ny tråd! 💪

Jag fnular på mitt nya schema, men behöver lite hjälp på traven.
Vill ha 3 dagar, en av dagarna ska vara mest fokus på ben.
Kommit såhär långt, vill ha max 5 olika övningar per dag, vill inte att passen ska vara för långa.
1000110536.webp

Ny tråd! 💪

Kommit såhär långt, vill ha max 5 olika övningar per dag, vill inte att passen ska vara för långa.
Visa bifogad fil 170035
Jag hade tagit chatgpt till hjälp haha.
Ska det vara i princip helkropp varje gång eller ska de andra passen ha något annat fokus?
Jag hade dött av att ha utfall i Smith och bss i samma pass 🤣 starkt!!

Edit. Ser nu att det står ett litet el. mellan så då kanske du menar en av de övningarna??

Jag hade tagit chatgpt till hjälp haha.
Ska det vara i princip helkropp varje gång eller ska de andra passen ha något annat fokus?
Jag hade dött av att ha utfall i Smith och bss i samma pass 🤣 starkt!!

Edit. Ser nu att det står ett litet el. mellan så då kanske du menar en av de övningarna??

Jag tänker nog helkropp tror jag, fast en kompis skickade pull push pass, så kanske kör på det 🤔
Är så omotiverad att jag knappt vill göra ett nytt schema, hahahh.

Det är antingen bss eller utfall i smith, inte båda i samma pass 😁

Dagens pass, ben. Var inte alls motiverad att gå imorse, så jag sa till mig själv att jag fick köra benpress istället för benböjen, och värma upp på crosstrainern. Men så kom jag till gymmet soch kände att om jag ändå är här så kör jag det jag planerat. Så så blev det. Svettigt idag 🥵

Rowing (Machine): 1km 5:12
Squat: 8 x 0, 8 x 20, 8 x 30, 6 x 40, 6 x 40, 6 x 40, 6 x 40
Romanian Deadlift: 8 x 30, 8 x 30, 8 x 30, 8 x 30
Deadlift: 8 x 30, 8 x 30, 8 x 30
Superset:
Hip Adduction Machine: 8 x 36, 8 x 36, 8 x 36, 8 x 41
Hip Abduction Machine: 8 x 36, 8 x 36, 8 x 36, 8 x 41

@pepp Jag tränar ju ganska ostrukturerat, så vet inte om jag har några goda råd att ge🙈

Men någon form av rodd kanske?
Tycker att ben/push/pull låter som en intressant uppdelning av pass. :)

Jag tränade idag igen, mest för min mentala hälsas skull. Har en strulig grej på jobbet som jag stressar upp mig alldeles för mycket för så jag behövde komma ut och få upp pulsen och sluta tänka en stund. Därav ett Vibes-pass med tabata, fyra övningar på totalt 20 minuter. Nån slags sidohopp, knäböj, burpees och utfall bakåt. Lite lagom trötta ben och ett lugnare sinne efteråt :up:

Ny tråd! 💪

Visa bifogad fil 170035
Hade jag haft just 3 pass per vecka som plan så hade jag nog delat upp dem på överkropp, underkropp och helkropp där du under helkroppspasset kan lägga lite fokus på övningar/muskelgrupper du inte fått med under de andra två passen.

Rent generellt är det här några favoritövningar som inte finns med ovan:

- Hantelrodd
- Arnold press
- Pull ups/chins med gummiband och/eller negativa
- Squeeze press (tar skitbra i rygg & bröstmuskler)
- Shoulder flyes
- Knäböj/frontböj
- Goblet squats

Planen var att springa med min Hyroxpartner i morse men hon blev tvungen att ställa in i sista stund så jag fick öva på att springa ensam istället. Det var... inte kul. Jag kände redan från första stegen att jag var stel i rygg, knän och fötter efter att ha gått lite för mycket i lite för obekväma skor igår och de första fem minuterna var riktigt obekväma innan det släppte lite. Mycket mjölksyra i benen redan från början dock, oklart varför, och överlag var det en ganska obekväm runda där jag verkligen fick jobba mycket med mig själv för att inte ge upp och gå hem. Svettades som bara tusan och maken summerade läget som "you look like someone who has exercised really hard" när jag kom hem :p

Men jag lyckades, jag sprang lika länge som jag planerat och ytterligare 2 minuter utöver det. Jag avslutade absolut inte med känslan "det här gör jag om!" som jag gjort de andra två rundorna jag sprungit på senaste, vilket känns lite tråkigt, men alla rundor kan inte vara bra! Försöker inte göra en stor grej av det utan fokusera framåt och hoppas att nästa runda blir lättare :)

@pepp Jag tränar ju ganska ostrukturerat, så vet inte om jag har några goda råd att ge🙈

Men någon form av rodd kanske?
Tycker att ben/push/pull låter som en intressant uppdelning av pass. :)

Jo, rodd skrev jag upp först, brukar köra enarmsrodd nu när jag kör mina vanliga pass!
Tyckte också det lät bra, måste bara skala ner dom, det var rätt många övningar på pull 😬

Hade jag haft just 3 pass per vecka som plan så hade jag nog delat upp dem på överkropp, underkropp och helkropp där du under helkroppspasset kan lägga lite fokus på övningar/muskelgrupper du inte fått med under de andra två passen.

Rent generellt är det här några favoritövningar som inte finns med ovan:

- Hantelrodd
- Arnold press
- Pull ups/chins med gummiband och/eller negativa
- Squeeze press (tar skitbra i rygg & bröstmuskler)
- Shoulder flyes
- Knäböj/frontböj
- Goblet squats

Tack för tips.
Kan inte köra för mkt press pga armbågen tyvärr, men axelflyes kan jag absolut ha med :) Knäböj kör jag aldrig eftersom jag inte får till rörelsen/djupet med vikt, gobletsquat funkar bättre då, eller kanske benpress.

Ny tråd! 💪

Visa bifogad fil 170035
Hyper extensions med glutes fokus!! Bara för det är min favoritövning haha 😄 eller snarare var...
Jag körde helkropp 3 gånger i veckan innan men med fokus på ben/röv varje gång, gillade det sättet! Bret Contreras har bra tips tycker jag! Fast det är ju lite rövigt 😁

Hyper extensions med glutes fokus!! Bara för det är min favoritövning haha 😄 eller snarare var...
Jag körde helkropp 3 gånger i veckan innan men med fokus på ben/röv varje gång, gillade det sättet! Bret Contreras har bra tips tycker jag! Fast det är ju lite rövigt 😁

Jag älskar rövigt 😁🍑 ska kolla in!!
Den övningen är riktigt bra!

Bara för att jag funderar på byta schema så blev det ett skitbra pass idag 😂
Funderar om min motivation beror på att det varit mer folk på gymmet än vanligt (har fått byta tid pga jobbar övertid en månad...) och att jag känner mig obekväm?
1000110559.webp

Försökte mig på att springa med hundarna igår kväll när det hade svalnat av lite. Men det lilla energiknippet vet inte vad lagom är, så var tvungen att bryta och gå i stället för att undvika värmeslag på hunden... så tråkigt, jag har ju börjat springa för att det är något hon tycker är kul, men är det varmare än 18 grader typ så funkar det inte.

Antar att jag skulle kunna springa på morgonen, men det är endast teoretiskt. I praktiken har jag svårt att komma upp ur sängen för att ta mig i tid till jobbet utan att lägga på mer att göra på morgonen.

Jaja, det är inte den varmaste sommaren i år så några rundor ska vi nog få till 💪 och snart nog är det höst igen 😁

Är på väg ner för att tillbringa kommande vecka i Cornwall och hade storslagna planer på all löpning jag skulle pyssla med nu när det blir en vilovecka från gymmet och jag kommer att ha massor av vackra nya miljöer att springa i. Gissa vem som glömde packa sina löparskor?! 😩 Fick inte ens med mig ett par gympaskor som jag kan använda som back up, det är flip flops och sandaler för hela slanten 🙄 Får se om jag köper ett billigt par på nån stormarknad eller så, annars har jag letat upp ett gym i närheten av där vi ska bo så jag får väl gå dit och köra ett styrkepass eller två barfota om inte annat 🤷🏼‍♀️

Är på väg ner för att tillbringa kommande vecka i Cornwall och hade storslagna planer på all löpning jag skulle pyssla med nu när det blir en vilovecka från gymmet och jag kommer att ha massor av vackra nya miljöer att springa i. Gissa vem som glömde packa sina löparskor?! 😩 Fick inte ens med mig ett par gympaskor som jag kan använda som back up, det är flip flops och sandaler för hela slanten 🙄 Får se om jag köper ett billigt par på nån stormarknad eller så, annars har jag letat upp ett gym i närheten av där vi ska bo så jag får väl gå dit och köra ett styrkepass eller två barfota om inte annat 🤷🏼‍♀️
Barfotalöpning here we go :nailbiting: :up:

Mobilitetsövningar extra fokus på höfter/anklar (vrister?)

Side lunges 5kg 4x8
Hantelpress 12/14/14kg 8/8/8
Hack squat 0/10/20/30kg 8/8/8/8
Biceps curls 8/8/7kg 12/14/15
Omvända hantelflyes 3/4/4kg 15/12/10

Vågade mig på hack squat 🥳 nästa gång börjar jag på 20kg och ser hur mycket jag vågar sätta på under passet.
Lite obekväm att osäkra den då man ska vara ett par decimeter längre än mig, men det är nog mycket en vanesak.
Så har bytt ut liggande benpress mot hack squat.
Jag insåg också att mina nya tights som rullar i midjan har jag råkat beställa i en för stor storlek, så istället för att ha de i midjan som brukligt så når de nästan upp till bhn när de sitter som de ska. 😄

Liknande trådar

Kropp & Själ Fortsättning på påbörjad diskussion om smärta/smärtskala osv, från nyhetstråd. Lägger in citat på tidigare kommentarer, så kan vi... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 997
Senast: dobbis
·
Träning Hej, Jag har en 27 år gammal ponny som jag mest har hobby-ridit de senaste åren. Jag brukar rida dressyr på ridbanan, bara några korta... 2
Svar
28
· Visningar
1 448
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 622
Senast: Twihard
·
Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: Blyger
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈