Träning och hälsa del 13

Ny träningsvecka! Startade med ett styrketräningspass tidigt i morse vilket kändes bra 👍

IMG_4192.webp

Kändes stabilt! Kul med ett reps-pb på 85 kg. Och kändes som jag kanske hade haft något till rep i kroppen egentligen.
Axelpress med 15 kg hantlar var ett kul pb med, aldrig tagit mer än 12,5 kg hantlar 💪

Denna icke-morgonträningsmänniska, som ändå försöker lajva morgonträningsmänniska ibland, kan meddela att det är betydligt lättare att ta sig upp och träna på fredagsmorgnar än på tisdagsmorgnar. Idag satt det långt inne vill jag lova, och lite halvkass sömn hjälpte inte direkt, men det blev gjort! Tunga bänkpress, negativa chins med 12-15 sekunder på väg ner, upprätt rodd, bänkpress med hantlar på uppåtlutande bänk, batwing rows, tricep dips och slutligen bicep curls sittandes på en bänk med stöd för ryggen. Får mjölksyra i bröst & arm-muskler av att skriva detta inlägg :angel:

Yoga idag också, men gick dit tidigare och klämde in dagens lucka från strengthlogs kalender.

Squat: 5 x 20, 5 x 30, 5 x 35, 5 x 37.5, 3 x 40, 3 x 45, 3 x 50
"Find your three rep max for the day. Don't forget to add warm-up sets first."
1000009238.webp

Var ett tag sedan jag körde squats, men det kändes riktigt bra idag. 😊

Tror inte jag! Tänker mindre reps på övriga vikter innan du går på 100 😁
Hade kört:
50x5
50x5
70x2
70x2
90x1 eller 2
Sen 100!
Kanske får testa, eller rättare sagt, det kommer att bli ett måste att testa innan nyår :D . Igår när jag tränade körde jag upp till 95 bara för att 80x5x3 och 75x5x2 sedan skulle kännas lättare. (Tror förresten att Styrkelabbet har någon kalkylator för hur man ska lyfta inför ett maxningsförsök, man ska bara skriva in önskad maxvikt så sköter den resten.) Får se hur det ser ut när jag fyller i 100!

Kanske får testa, eller rättare sagt, det kommer att bli ett måste att testa innan nyår :D . Igår när jag tränade körde jag upp till 95 bara för att 80x5x3 och 75x5x2 sedan skulle kännas lättare. (Tror förresten att Styrkelabbet har någon kalkylator för hur man ska lyfta inför ett maxningsförsök, man ska bara skriva in önskad maxvikt så sköter den resten.) Får se hur det ser ut när jag fyller i 100!

Jaa, dela gärna med dig av Styrkelabbets resultat sen!

Haha jag vet! Men tror att jag faller på målsnöret :angel:.

Tror inte jag! Tänker mindre reps på övriga vikter innan du går på 100 😁
Hade kört:
50x5
50x5
70x2
70x2
90x1 eller 2
Sen 100!

Exakt! Du har den. Tillräcklig återhämtning från tidigare pass först försök att faktiskt ha en vecka mellan (spec om du kört minst 80% av ditt kända max) och sen ett riktigt upplägg för ett maxlyft. Du kan ju köra fler set och reps EFTER ditt max, eftersom jag vet att du vill ta ut dig 😄

Exempel från ditt pass, om det varit maxtest, så hade jag gått på 70x2, 80x1, 90x1 och sedan 100. Ordentlig setvila mellan.

Jag drar alltid av lite från Styrkelabbets kalkylator pga fungerar bättre för mig, men den är riktigt vettig som den är :)

Exakt! Du har den. Tillräcklig återhämtning från tidigare pass först försök att faktiskt ha en vecka mellan (spec om du kört minst 80% av ditt kända max) och sen ett riktigt upplägg för ett maxlyft. Du kan ju köra fler set och reps EFTER ditt max, eftersom jag vet att du vill ta ut dig 😄

Exempel från ditt pass, om det varit maxtest, så hade jag gått på 70x2, 80x1, 90x1 och sedan 100. Ordentlig setvila mellan.

Jag drar alltid av lite från Styrkelabbets kalkylator pga fungerar bättre för mig, men den är riktigt vettig som den är :)
Det är tur att setvila är med i kalkylatorn för det har jag verkligen inte svart bälte i! Brukar liksom vila lite på en höft och det faller inte alltid väl ut. Ibland blir det som att jag pajar tyngre lyft pga för kort vila, onödigt och lite dumt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hur parkerar ni?
Tillbaka