Träning och hälsa del 14

Jag har sneglat i den här tråden ett tag. Jag har haft problem med hälsan i flera år och äntligen börjat må lite bättre. I början av året började jag lite smått med styrketräning hemma. Blev så glad över att det funkade (tidigare har jag fått feberskov när jag försökt börja träna). Började till och med med lite lätt jogging. Sen blev jag sjuk, influensa med feber. Och efter det kommer jag bara inte igång igen 😭. Jag saknar energi och har verkligen ingen lust. Tror att mina hormoner ställer till det också (förklimaktietiet). Hur kommer man igång igen? Ni verkar så duktiga här i tråden och bara gör. Jag saknar nog det där pannbenet som andra verkar ha 😅🙈😒
Vad härligt att du kommit igång med träning innan du blev sjuk!
Svårt att tipsa hur du ska komma igång igen för man funkar så olika. Men kanske det kan hjälpa att försöka tänka att du ÄR en tränande person och det är bara att komma igång lite smått igen! Jättebra med korta lugna pass till en början. Som någon skrev, sikta på ett pass nu denna veckan tex. Planera något lagom med övningar du tycker om och bara gör.
Du är snart igång igen 💪

Det blev två löppass förra veckan i slutet av förra veckan, 5 km x 2, den ena gången lite snabbare och ett pass i lugnt och fint prattempo tillsammans med en vän 👍

Denna veckan är planen som vanligt två styrkepass och två löppass. Jobbar bara tis-tors så kanske blir ett överkropp och ett underkroppspass denna veckan med typ tis-ons och sen två löppass någon gång Tors-sön.

Men hörni något väldigt spännande är att min man fått en idé och tänker göra ett litet minigym i hans kontor i källaren. Kommer börja med ett bra golv, hantlar i olika storlekar upp till 20 kg cirka och en bänk.
Har sen innan mattor, maghjul, ett par kb 10/16 kg. Men med bänk och hantlar kan man ju ändå göra mycket! Kanske kan träna en gång i veckan på jobb gymet och sen köra ett par pass hemma.
Väldigt spännande som sagt..!
Vad kul! Det kommer man ju ändå ganska långt på. 😊

Här blev det ett överkroppspass
Rowing (Machine): 500m 3min
Bench Press: 5 x 20, 5 x 20, 5 x 30, 5 x 32.5 (PR!), 5 x 32.5, 5 x 32.5, 5 x 32.5, 5 x 32.5, 5 x 32.5
Superset:
Cable Close-Grip Seated Row: 5 x 32, 5 x 32, 5 x 32, 5 x 39, 5 x 39, 5 x 39
Lat Pulldown: 5 x 32, 5 x 32, 5 x 32, 5 x 39, 5 x 39, 5 x 39
Superset:
Machine Crunch: 8 x 36, 8 x 36, 8 x 36, 5 x 50
Machine Back Extension: 8 x 36, 8 x 36, 8 x 36, 5 x 50

Började med nästa pass på bänkpress-programmet, och la sedan till rygg och mage efteråt.
PR i bänkpressen, då det var dags att öka reps.🥳
Kändes stabilt, tog ordentlig setvila och pillade inte in några superset som jag annars gärna gör.

Ni som lyssnar på musik, vad använder ni för hörlurar?

Kör med mina älskade bose. Nackdelen är väl att dom blir rätt svettiga, men byter ut kuddarna då och då.
24429.webp

Mina in-ear skulle inte sitta kvar vid träning så funderade på såna over-ear (on-ear?), ibland vore det skönt med såna för att signalera att man inte vill prata 😅 men känner mig lite fånig med såna. Tant med lurar liksom.

Folk kommer dock och pratar med en ändå kan jag säga 😂😂
Förstör nu inte min bild av att jag tycker jag ser cool ut i dom!!

Ni som lyssnar på musik, vad använder ni för hörlurar?
Förr körde jag in ear, men jag föredrar numer over ear. Mycket bekvämare + sitter kvar. Oftast. Har ett litet huvud så de glider vid bänkpress, får sätta dem typ i pannan istället just då :D Det blir varmare vid t.ex. löpning men inte så det stör.

On ear funkar inte alls för mig pga tryckkänslig (on ear på örat, over ear så är örat i håligheten, eller vad man ska säga).

On ear funkar inte alls för mig pga tryckkänslig (on ear på örat, over ear så är örat i håligheten, eller vad man ska säga).
Exakt detta tänkte jag på och tror jag ska satsa på over-ear i så fall. Men är orolig att jag tycker over-ear också trycker för mycket för jag är superkänslig (hjämlar trycker, glasögon trycker, linser skaver, strumpor trycker osv osv).

Exakt detta tänkte jag på och tror jag ska satsa på over-ear i så fall. Men är orolig att jag tycker over-ear också trycker för mycket för jag är superkänslig (hjämlar trycker, glasögon trycker, linser skaver, strumpor trycker osv osv).
You me both! Men se om du kan prova i butik. Mina Sony har jag aldrig upplevt ett sånt problem med 🤞 (kanske pga lite stora? 😄)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka