Traning och vardag med tva hundar, tappat gnistan..

ElinAgnes

Trådstartare
Hej alla!

Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5 arig hane). Den senaste manaden har varit fullt os, jag har precis blivit klar med min utbildning, sambon har jobbat mycket, och var GSD blev opererad i knaet pga slitet ACL for 5 veckor sedan.
Sa, det har varit en provande manad med mycket motgangar for alla.
De senaste tva veckorna har jag bara kant mig less pa allt, och dels pa hundarna. Tror det ar stress och tidspress etc, och detta har gjort mig grinig och otalig. Ingen bra kombo nar man har en tonars hund (hane) och en aktiv GSD som maste hallas lung och stilla i nagon vecka till..

Nu later det lite som att vi bara bara har det trakigt, men sa ar det inte. Gor en massa skoj med unghunden och spenderar sa mycket tid som mojligt med den andra och forsoker hitta pa lekar sa att hon far mental stimulans.
Men, jag har kant att jag liksom tappat gnistan, att jag tycker det ar jobbigt med tva hundar.. Jag har fatt kort stubin, och kanner att detta gar ut over (mest unghunden) i vardagen. Vastgotaspetsen som ar 1.5 har blivit ganska jobbig pa sista tiden (saklart pga alla forandringar med den aldre hunden, och sakert pga av mitt humor etc), kanske ocksa alders relaterat? Han har blivit valdigt gnallig, lite allmant orolig och liksom "glomt bort" mycket av vardags traningen.. Har aldrig haft hanhund innan, och shafern var en underbar valp och unghund sa ar lite osaker vad som kan ligga bakom! Konsmognad? (han ar inte kastrerad).

Jag hatar nar man ser hundagare som sa tydligt ar irriterade pa sina hundar, det marks sa tydligt nar relationen inte ar stabil och allt blir mest negativt. Jag vill saklart absolut inte hamna dar, och kanner att jag maste gora nagot at detta innan allt bara blir trist!
For mig kanns det som att ha tva hundar ar mycket "jobb" just nu, och jag vill komma tillbaka till positiva kanslor!!

Sa, hur gor andra agare med tva eller fler hundar? Hur ser ni till att bada hundar far tillrackligt med uppmarksamhet och karlek? Hur gor ni med traning, och for att det ska kannas roligt? Hur gor ni for att vardagen ska fungera sa bra som mojligt?

Tack alla!
 
Mina två är otroligt lika i vad de vill ha (två vuxna tikar av samma ras, närbesläktade och älskar att vara tillsammans hela tiden). Dessutom är de av en ras som gör att de mest vill ha fysisk motion, då är de nöjda bara de har en mjuk soffa att sova på inne.

Det gör att jag under jobbiga perioder kan tex gå 15 min till lämplig skog, låta dem springa av sig ordentligt, gå hem igen och sedan är de nöjda för dagen. Det är otroligt enkelt att ha sådana hundar. Sedan skippar jag all lydnadsträning m.m. under jobbiga perioder, istället leker jag med dem och gör som mest något fjantigt trick som inte kan bli fel eller dåligt, utan antingen roligt eller ingenting.

Mina hundar är dock anledningen till att jag orkar med resten av livet, så att se dem som "bara jobb" känns otroligt främmande för mig. Visst är det inte alltid så att jag har motivation att gå långpromenader, men när jag väl släpat mig utanför dörren så känns allt tokbra i 99% av fallen.

Det var däremot jobbigt i somras, när min tik precis splittrat knäskålen och hade gips upp till höften... Unghunden behövde mer av allt då, för att hon inte kunde vara aktiv med min äldre tik på samma sätt som vanligt. Samtidigt behövde ju min skadade tik massor av extra-passning... Hon behövde hjälp massor för att ta sig runt de få minuter hon fick röra sig, det var ett evigt flängande till veterinär, därefter massor av rehab osv. Och mitt i allt det höll jag unghunden i god form för att kunna tävla henne. Jag är glad att vi nu kan leva som vanligt igen, men jag är fortfarande mentalt slutkörd efter ett otroligt jobbigt år (inte bara hundgrejer som varit påfrestande).

Min plan för att hitta tillbaka nu till någon form av livsglädje är att äta bra, sova så ordenligt som möjligt, planera vardagen på ett rimligt sätt för att hinna med alla måsten men också en del vila, och sedan försöka att verkligen göra lätta och roliga saker med hundarna. De behöver inte få allt av allt hela tiden och behöver inte leva perfekta liv hela tiden, det räcker gott med att leva bra liv, få behoven tillgodosedda och sedan "bara vara".
 
Hej alla!

Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5 arig hane). Den senaste manaden har varit fullt os, jag har precis blivit klar med min utbildning, sambon har jobbat mycket, och var GSD blev opererad i knaet pga slitet ACL for 5 veckor sedan.
Sa, det har varit en provande manad med mycket motgangar for alla.
De senaste tva veckorna har jag bara kant mig less pa allt, och dels pa hundarna. Tror det ar stress och tidspress etc, och detta har gjort mig grinig och otalig. Ingen bra kombo nar man har en tonars hund (hane) och en aktiv GSD som maste hallas lung och stilla i nagon vecka till..

Nu later det lite som att vi bara bara har det trakigt, men sa ar det inte. Gor en massa skoj med unghunden och spenderar sa mycket tid som mojligt med den andra och forsoker hitta pa lekar sa att hon far mental stimulans.
Men, jag har kant att jag liksom tappat gnistan, att jag tycker det ar jobbigt med tva hundar.. Jag har fatt kort stubin, och kanner att detta gar ut over (mest unghunden) i vardagen. Vastgotaspetsen som ar 1.5 har blivit ganska jobbig pa sista tiden (saklart pga alla forandringar med den aldre hunden, och sakert pga av mitt humor etc), kanske ocksa alders relaterat? Han har blivit valdigt gnallig, lite allmant orolig och liksom "glomt bort" mycket av vardags traningen.. Har aldrig haft hanhund innan, och shafern var en underbar valp och unghund sa ar lite osaker vad som kan ligga bakom! Konsmognad? (han ar inte kastrerad).

Jag hatar nar man ser hundagare som sa tydligt ar irriterade pa sina hundar, det marks sa tydligt nar relationen inte ar stabil och allt blir mest negativt. Jag vill saklart absolut inte hamna dar, och kanner att jag maste gora nagot at detta innan allt bara blir trist!
For mig kanns det som att ha tva hundar ar mycket "jobb" just nu, och jag vill komma tillbaka till positiva kanslor!!

Sa, hur gor andra agare med tva eller fler hundar? Hur ser ni till att bada hundar far tillrackligt med uppmarksamhet och karlek? Hur gor ni med traning, och for att det ska kannas roligt? Hur gor ni for att vardagen ska fungera sa bra som mojligt?

Tack alla!
Till att börja med: Acceptera downperioden. Det är helt okej för hundar att vila ett par veckor!

Steg två: Hur kan du stimulera och aktivera hundarna utan att det krävs 100% insats från dig just nu? För att ladda batterierna så kan man behöva en paus från det kreativa tränandet. Dragträna med unghunden så den bränner av sin energitopp! Några hårda fyspass brukar dämpa värsta hormonuttrycken.

Min flock är ganska stor och kräver en hel del för att må bra och vara nöjda, men även jag har dagar då jag ser till att nyttja "enkel" underhållning som inte kräver att jag är på topp. Jag ser till att de får en-två timmar lösa i terrängen, där de både springer, busar, luktar på en massa nytt, tränar sin koordination och uthållighet. Sommartid simmar de i sjön flera dagar i veckan, vintertid låter jag dem intervallträna i snö (om det finns nån). Vi kan köra drag med cykel, eller så gömmer jag hela middagen ute i trädgården. (5 kg färskfoder i matskedsstora klickar på ca 500 m2).

Viktigast för mig är att acceptera att jag har "en sån dag" och då släppa på prestationsångesten.
 
För det första. Det är helt okej att ha lugna perioder. Och för det andra, finns det någon aktivitet som kräver lite engagemang från dig som blåser ur unghunden på ett bra vis? Cykla kanske? Kasta boll uppför en backe?
Annars hade jag även gett mycket ben inne så de är sysselsatta men lugna en stund.

Jag har tre hundar. Varav en är en schäfertik på 1 år och är själv i sämre perioder ibland. Det som funkar bäst för mig under såna här perioder är att göra saker där jag inte behöver engagera mig så jättemycket och att vi gör saker där det inte är lätt att jag känner att saker blir fel och blir grinig (på både mig själv och hundarna). Blir man irriterad så blir man dessutom irriterad för att man är irriterad :angel: Onda jäkla cirkel :p

Så skogspromenader, cykla (gjorde mycket förr innan schäfern kom och ska börja snart igen), uppletande osv.

När du blir irriterad, har du testat träna lite plats då? Tänker att om han blir stressad av din irritation så blir det lätt en ond cirkel. Lättare att träna på vad hunden ska göra och belöna det istället för att gå runt och säga till hunden vad den inte får göra. Man får påminna sig själv när irritationen kommer krypande.
 
När jag har perioder då jag inte riktigt orkar med brukar jag försöka göra grejer som kräver så lite som möjligt av mig men som ändå blir någon typ av aktivitet för hundarna.

Jag brukar släppa dom i skogen och själv stå still i princip, de roar sig själva rätt så bra då. När de tröttnat på att springa runt slänger jag ut godis och mat på marken så får de leta, efter en kvart brukar de vara ganska nöjda.

Inomhus tränar vi på såna tricks de redan kan eller om jag har lust försöker jag lära dem något nytt. Under tiden jag tränar med den ena får den andra öva passivitet genom att jag tex platsat den på ett visst ställe. Jag har en balansboll som jag använder i aktiveringen, det behövs bara ett par minuter per hund för att det ska ge något. De får revben att gnaga på inomhus när de tröttnat på att sova men jag inte orkar göra något vettigt.

I perioder hänger vi mycket i soffan också. Det gör ingenting att man tar det väldigt lugnt lite då och då, ingen har samma ork hela tiden.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 201
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 887
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Vi akte till en vingard for att provsmaka och kopa ett par flaskor vin i dag. Nar vi kom dit visade det sig att de hade en Lagotto traff...
2
Svar
20
· Visningar
3 937
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp