Träningsinspiration till skadad förare (lydnad, trix m.m.)

Rumpnissen

Trådstartare
Efter en vurpa i skidbacken är min mobilitet kraftigt nedsatt. Jag kan sitta och stå, men inte gå några längre sträckor. Jag har en dvärghund, så vanligtvis när jag tränar trix eller detaljer så sitter jag mycket på marken. Det tror jag blir svårt nu.

Jag tänker att jag ska utnyttja detta tillfälle att träna på helt andra sätt än jag brukar. Nöta lite grunder. Ex: skiften mellan sitt/ligg/stå och hoppligg är ett projekt vi påbörjat och vi kan fortsätta med mig sittandes på stol. Men sen då. Vad tusan mer kan jag göra? Det står lixom helt stilla. Och helst ska ju en ganska svårmotiverad hund tycka att träningen är rolig också. Vanligtvis är fart och bus en stor del av träningen för att hålla energin och motivationen uppe.

Det jag kommit på är:
Skiften mellan sitt/ligg/stå
Fortsätta befästa hoppligg
Konskick

Igår tänkte jag att apporteringsträning kan jag ju göra och sitta på en stol istället. Men det blir ju jättestökigt när det är själva överlämnandet som är svårt och hunden från och till får för sig att behålla apporten för sig själv istället för att komma till mig :rofl:.

Vi tränar mest rallylydnad (alla klasser) och lydnad (startklass).

Hit me. Det måste ju finnas hur mycket som helst. Men det är som sagt helt blankt.

Träna in säkra positioner sittande på stol, att hunden kan skilja på vilken sida den ska välja när man säger fot respektive höger fot (som jag döpt till knä). Du kan ju då ha hunden framför i frontposition och visa in på rätt sida men allteftersom ta bort hjälper så den går på rent röstkommando. Överväg dock att hunden hamnar vid skenbenen tänker jag med en liten hund och inte där du sitter så att säga.
Du kan ju också träna inåtsnurr och utåt snurr på bägge sidor sittande på stol tänker jag.
Sen kan du ju köra lite trickträning så som hoppa över din fot om du sträcker ut den, snurra runt dina ben och stolsben. Apportavslut, där du bara tränar att hunden håller i föremål tills du tar det och belönar upp hållandet och överlämnandet.

Lägger till backa framför, alltså att hunden står I frontposition och backar bort från dig. Ett sätt att göra det är att börja från bädden eller plattform som hunden står på, du lockar fram den så framtassarna är av targeten, sen rätar du upp dig och väntar in att hunden tänker bakåt till bädden/plattform igen. Belöna minsta tecken bakåt först, därefter steg och till slut hela vägen upp. Gör svårare genom att förlänga sträckan från bädden till där backandet börjar, alla tassar av, en hundlängd från, tre hundlängder osv.

Träna in säkra positioner sittande på stol, att hunden kan skilja på vilken sida den ska välja när man säger fot respektive höger fot (som jag döpt till knä). Du kan ju då ha hunden framför i frontposition och visa in på rätt sida men allteftersom ta bort hjälper så den går på rent röstkommando. Överväg dock att hunden hamnar vid skenbenen tänker jag med en liten hund och inte där du sitter så att säga.
Du kan ju också träna inåtsnurr och utåt snurr på bägge sidor sittande på stol tänker jag.
Sen kan du ju köra lite trickträning så som hoppa över din fot om du sträcker ut den, snurra runt dina ben och stolsben. Apportavslut, där du bara tränar att hunden håller i föremål tills du tar det och belönar upp hållandet och överlämnandet.
Tack för tips @Bulldoozer . Tränade positioner sittande på stol igår, funkade bra! Vid sidbyten la hunden in ett extra trix med att springa under mitt utsträckta ben istället för framför, men den kreativiten får han gärna bjuda på.
Snurrar tar vi med till helgen!

Just hållandet och överlämnandet är det som strular med apporteringen och det är verkligen en nöt som är seg att knäcka. Vi har börjat i andra änden med att bara hämta och lämna i låda. Jag gör inget nytt med apporteringen utan coachning från min tränare, men ska se om vi kan komma vidare när vi har träning inbokad nästa vecka :).

Tack @farin mycket bra tips med backa. Har glömt av att jag kan använda en plattform. Har påbörjat det tidigare så det kan vi nog arbeta vidare med, ev. även med mig sittande!

Kanske tar mig an vittring i lydnaden, får se. Men det är så långt bort, tror aldrig vi kommer starta högre än startklass, så är inte super motiverande :).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka