Träningsupplägg

Midlingur

Trådstartare
Vad har ni för träningsupplägg för era hundar? Är intresserad av allt från aktivitet, tid, sträckor osv :)
 
Vad har ni för träningsupplägg för era hundar? Är intresserad av allt från aktivitet, tid, sträckor osv :)
Jag har inget specifikt träningsupplägg, utan går på vad som känns bra och försöker att variera träningen. Jag är också petig med vad hundarna äter och stretchar dem regelbundet efter indivudella stretchingscheman som fysioterapeut sett ut åt oss.

I princip varje dag går vi långpromenader. Är jag för trött pga jobb eller vädret riktigt uselt så kan de få en vilodag, men då försöker jag planera in så att de får mer rejäl motion dagen innan. (Håller koll på vädret och vet ofta på ett ungefär hur ansträngande jobbet kommer vara) Är det bara pga jobbet som jag inte riktigt orkar gå långpromenad, men att det känns som om hundarna inte borde ha vilodag, då tar vi en cykeltur istället på minst ca 5km eller går till någon lämplig inhägnad där de kan springa (när mina är lösa så springer de mycket!) så att de åtminstone gjort något.

Långpromenaderna försöker vi ta i varierande miljö. Gärna i skog, gärna i trasslig sådan och helst sådana promenader där hundarna kan vara lösa största delen av tiden. Promenaderna är minst 1 1/2 timme långa. Vi tar som sagt var cykelturer ibland också. Då blir det på grusvägar ute i naturreservaten här, hundarna travar bredvid i lite varierande tempo och ibland går vi från cykeln för att trassla runt inne i något fint skogsparti innan vi cyklar vidare.
 
Vi gör scheman innan tävlingssäsongen börjar. Typ simning, backträning, spurter, Intervaller, lite långpromenader, drag och så lite vilodagar. De flesta uppgifter är ganska korta. Tränar fyra hundar på en knapp timme. Hundarna är sprinters.

Det blir så konstig att fråga då alls tränar inför olika saker och med olika typ av hund. Ta bara @Red_Chili och jag. Båda har vinthundar men henne hundar bör springa långt och länge medan mina helst bara ska spurta. Våra cykelturer under säsong är aldrig fem km, utan kanske högst 2. Under lågsäsong kan vi träna längre sträckor förstås.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 177
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 501
Senast: Hedinn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 657
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp