Transfer - bilstol

Dorinda

Trådstartare
Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar?

Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring.
Verkar som att de förväntar sig att babyn sitter i knäet vilket känns rätt dåligt. Hur har ni löst det?

Är det alltså busstransfern vi pratar om? Hur lång resa?

Är det buss hade jag nog tagit med babyskydd till bebisen och en bilkudde till 3,5-åringen. För att göra det så bra som möjligt för 3,5-åringen iaf.

När vi åkte med vår 3,5 åring till Grekland förra året landade vi (efter mycket dividerande) i att inte ha med oss någon bilstol alls. Hon satt på vanligt säte i bussen. Jag hade kontakt med Apollo innan men de kunde inte veta på förhand om bussen vi skulle åka med ens skulle ha bälte och de sa att sätena var för trånga för att bälta fast bilbarnstol osv.

Men till den lilla skulle jag definitivt ta med babyskydd. Bilkudde till den äldre var väl en klok idé...

Problemet med att ta med babyskydd är att bebisen antagligen inte har flygstol och därmed inte heller egen plats på bussen. Jag hade tagit med babyskydd och försökt hyra/låna en nachfolger och sen tagit taxi.

Problemet med att ta med babyskydd är att bebisen antagligen inte har flygstol och därmed inte heller egen plats på bussen. Jag hade tagit med babyskydd och försökt hyra/låna en nachfolger och sen tagit taxi.

Nej så kan det ju säkert vara. Men även om bebis en inte har plats på bussen skulle jag nog hellre ha en bebis i ett babyskydd i mitt knä eller löst på golvet jämfört med att sitta med den "löst" i famnen.

Sen kanske lite beroende på vad det är för typ av resa också, långsamt genom tätbebyggt område eller full blås på motorväg.

Nej så kan det ju säkert vara. Men även om bebis en inte har plats på bussen skulle jag nog hellre ha en bebis i ett babyskydd i mitt knä eller löst på golvet jämfört med att sitta med den "löst" i famnen.

Sen kanske lite beroende på vad det är för typ av resa också, långsamt genom tätbebyggt område eller full blås på motorväg.
Då är det bättre med bebis i sele/sjal tätt mot din kropp. Ingen risk för att den slungas iväg vid krock isf. Ett löst babyskydd blir ju en katapult.

Verkar som att de förväntar sig att babyn sitter i knäet vilket känns rätt dåligt. Hur har ni löst det?
När vi åkte för några år sedan bokade vi egen transfer (via resebolaget) och då hade de bilbarnstolar. Inget av våra barn behövde babyskydd, så det vet jag inte om de erbjöd det. Men bokar man egen tranfer är det ju inga problem att sätta i ett babyskydd man har med sig.

Då är det bättre med bebis i sele/sjal tätt mot din kropp. Ingen risk för att den slungas iväg vid krock isf. Ett löst babyskydd blir ju en katapult.

Ja kanske, förutsatt att man själv är bältad då. Finns det inga bälten alls som beskrevs ovan och en massa osurrat bagage löst i bussen så gör ju babyskyddet varken från eller till.

När vi åkte för några år sedan bokade vi egen transfer (via resebolaget) och då hade de bilbarnstolar. Inget av våra barn behövde babyskydd, så det vet jag inte om de erbjöd det. Men bokar man egen tranfer är det ju inga problem att sätta i ett babyskydd man har med sig.

Det lät ju som det rimliga alternativet! Har aldrig åkt på sådan resa med transfer så vet inte hur det brukar gå till.

Vart ska ni åka?
Både Grekland och Mallorca är det tex ofta nästan samma peng att boka taxi privat och bilstol/ babyskydd.

Vart ska ni åka?
Både Grekland och Mallorca är det tex ofta nästan samma peng att boka taxi privat och bilstol/ babyskydd.
Vi har inte bokat ännu, men tänker att det vore skönt med lite värme i början av februari. Så hoppas på att boka nu under black week

Vi brukar ha hyrbil och har därmed släpat med babyskydd alternativt britax twoway beroende på ongens ålder.

Tycker det är svårt sånt här men just att barnet åker säkert känns så sjukt viktigt.

När ni reste med bebis bokade vi privat transfer och tog med babyskydd.

Någon gång bokade vi taxi med bilbarnstol. Det var ju en framåtvänd men kändes som det var det bästa vi kunde få till. Valde då resmål med kort transfer. Tror barnet var 2 år då.

Senast åkte vi charterbolagets transferbuss. Vi hade med Boostapack som är en form av bilkudde man kan ha som ryggsäck, men det var tvåpunktsbälten i bussen så det hjälpte ju inget.
Men vi fick nytta av dem vid taxifärd under resan. Nu är barnen dock större, 7 och 5, så framåtvända åkande är ju inget problem längre.
Men värt att tänka på att det kan vara tvåpunktsbälten i bussen om man tänker ta med någon form av bilstol/kudde.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 415
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 276
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
574
Senast: Badger
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 934
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17