Transport av föl på säkrast sätt, någon som vet?

S

solitza

Hej på er alla, jag skall hämta en fölis i okt/nov. Har fått rådet att plocka bort mellanvägg och bomm samt lasta halm längst fram och ha fölet löst. Andra har sagt att man absolut inte skall ta bort bommen. Har någon av er varit med om att hämta föl och hur gjorde ni?Tacksam för alla råd. :banana:
 
Jag tar ALLTID bort bommen fram. För att fölet inte skall hoppa/fastna under bommen. Strö halm i hela transporten. Lycka till.
 
Hej igen tack för rådet, vill bara tillägga(tror att du missförstod mig ang halmen)Fick rådet att stapla balar fram samt som vanligt ha halm i transporten. mvh S :rofl:
 
Transporterade ett föl för ett par veckor sedan.
Tog bort mellanvägg och bom.
Hade hö längst fram som han kunde äta av och det gick jättebra.
Han stod jättelungt och kollade ut genom fönstret medan han tog någon tugga då och då!
 
är fölet under 6 månader får man inte enligt lagen binda fast dom. jag tog alltid bort mellan väggen och halmade upp och hade hö på golvet. han låg oftast när man åkte när han var under 6 månader med mamma i transporten=)
 
Håller med alla ovanstående inlägg.
Lycka till med transporten och se till att lilla dörren är låst.
Kontrollera ofta att allt är ok.

AM
 
Självkart ska du ta det väldigt lugnt. Jag tror säkert att det är bra att ta bort mellanvägg men risken finns att fölet vänder sig och om du måste bromsa så kan den gå omkull. Jag har åkt mycket med mitt föl ( nu ett år) och vi tog inte bort mellanväggen. Han stod snällt med stöd mot väggen. Jag satt med honom en liten stund innan vi åkte, matade med lite kraftfoder och sånt som han gillar. Pratade mycket, ruskade lite på "inredningen" för visst låter det mycket i transporten över gropar. Låt fölet ta tid på sig att gå in, locka in den och låt den vara nyfiken. Kör försiktigt första biten. Det brukar vara så att de är fullt upptagna med att hålla balansen. Som du säger, lasta halm i fram så att den lille inte kan ta sig över bom.
I fredags fick jag köra min rackare till Strömsholm. han hade blivit sparkad eller något och distriksvet trodde att den lilla rackaren hade en fraktur. Tio mil till Strömsholm. Tur att han är så mycket tränad att lasta, så han gick ( haltade)raka vägen in och stod som ett ljus. Vet körde efter oss en liten stund och var mkt imponerad! Det fanns ingen fraktur men om det är sprickor vet vi inte ännu. Skallbasfraktur förra året, och nu detta - hur lyckas han??? Som sagt lastträna era hästar ordentligt! Jag har i allafall haft nytta av det!!
 
Jag har kört föl ett flertal gånger, både 50 och 60 mil ibland.

Helt klart är en strippad transport bäst. Töm den på all inredning. Halm och lite hö. Fölet ställer sig själv i bra åkposition. Oftast baklänges på diagonalen. Så Desert_Wind, "risken" som du skriver att fölet vänder sig är väldigt stor - då står denne nämligen mycket bättre och stadigare i transporten ;) än att åka framlänges i spiltan.

Glöm inte att knyta fast skötardörren om det inte finns ordentligt lås.

På en del äldre transporter går det inte att ta bort stolpen som frambommarna sitter i. Då kan man fylla utrymmet framför bommen med balar så inte fölis kan krypa under och fastna där fram.
 
Så här gör jag och har alltid gjort utan problem....
Mellanväggen bort.
Bommen kvar där framme, men fylla upp med halblara/höbalar så att det täcker upp till bommen....
Halm att stå på.
Lös förståss (goes without saying!).
Kolla ofta!
Lycka till
 
Beror väl lite på storleken.
När jag köpte min shettis som föl så hade vi mellanväggen kvar, hon kunde ju gå runt ändå och vända som hon ville. Hon stod baklänges och åkte och det gick jättebra. Har hittills aldrig fått tag i ent ransport med så låg bom så hon åker fortfarande alltid löst om hon åker själv. Åker jag med två hästar så ser jag till att ha en transport med bindring långt ner eller någon form av galler längst fram för fönstret som går att binda i.
Sen får man köra jätteförsiktigt.

/Hippo
 
Plocka ur mellanvägg och alla bommar. Ströa. Lägg in lite hö längst fram.

Färdigt =)

Endera ligger de och åker, eller så vänder de sig och åker baklänges. 99.9% av alla föl och unghästar vänder sig, det är lättare att balansera så, så försöker man hindra det är risken de fastnar.

Min förra unghäst åker 60 mil upp till mig så, inga problem, hon låg ner eller stod baklänges.

Fölis har bara åkt med mamma än, men efter MAX en kilometer så vänder hon sig.

Så, försök inte hindra att de vänder sig, de kommer göra det och det är bra att de gör det, det BLIR stadigare då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 438
Senast: moster
·
Hästhantering Jag ska hämta en shettisföl i oktober och vet inte riktigt hur jag ska tänka. Det är bestämt att vi ska hämta en 6 månader gammal hingst...
Svar
19
· Visningar
1 773
Senast: Buck
·
Hästhantering hej har en häst på snart 8år som jag har kört transport med sen hon va 5. hon har ALDRIG haft problem med transport, alltid gått in...
2
Svar
20
· Visningar
3 296
Senast: Novalisa
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 104
Senast: Lyraolissy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp