Transport av häst - nya bestämmelser!

Prick

Trådstartare
Hur i hela friden ska detta fungera?
saxar från http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3917

Den 5 januari 2007 träder en ny EG-förordning om djurtransporter i kraft. Samtidigt anpassar Djurskyddsmyndigheten sina föreskrifter till förordningen.

En mer genomgripande förändring av föreskrifterna kommer att slutföras under första halvåret 2007. Några ytterligare ändringar har dock gjorts redan i detta första steg. Det gäller t ex den tidigare regeln om en gräns vid 30 minuter för när föreskrifterna börjar gälla för transport av egna djur. Denna har ersatts av en gräns vid 50 km i likhet med vad som anges i förordningen. Detta kommer sannolikt att förbättra djurskyddet, då tidspressen försvinner.

Det har också införts lättnader för den som transporterar egna djur i mindre omfattning kortare sträckor än 65 km, då fordonen för dessa transporter inte behöver godkännas. Den som transporterar andras djur, liksom den som transporterar egna djur i större omfattning, t.ex. inom suggringar, korta sträckor ska dock ha sitt fordon och behållare som djuren förvaras i godkända.

Några blankettkrav har tagits bort, bl a gäller det vid tävling med hästar. Det är en onödig administrativ börda eftersom det enligt de avtal mellan de nordiska länderna som bestämmelsen bygger på inte krävs någon särskild blankett. Veterinärens signatur på ett dokument som styrker hästens deltagande i tävling räcker.

Kontroll av färdjournaler (f.d. färdplan) skärps. Tidigare har denna utförts av de officiella veterinärerna i anslutning till transporten. Systemet har inte fungerat tillfredsställande eftersom veterinärerna ofta inte har tillräckliga resurser för att göra en noggrann kontroll av planen och transportörerna i många fall inte haft en ifylld resplan när veterinären utfärdat hälsointyget. Kontrollen kommer istället att utföras av Djurskyddsmyndigheten.

*****

:eek:

Och förresten - VAD är suggringar?
 
Sv: Transport av häst - nya bestämmelser!

Suggringar har nog med svin att göra...

Observera dock att dessa regler gäller alla djur, inte bara hästar. För registrerade hästar finns undantag, dvs hästar med pass. Det är ganska många saker att sätta sig in i, men det har ju alltid funnits regler som reglerar transport av djur fast de flesta är ganska dåligt insatta i vad som är tillåtet och vad som inte är det.

Tyvärr är det ofta svårt att förstå vad som menas och det gör nog att många inte orkar sätta sig in a reglerna, sen finns det förstås många som helt enkelt struntar i det också!
 
Sv: Transport av häst - nya bestämmelser!

om jag inte mins fel så är suggringar ett begrepp på att ett antal grisbönder samsas om flera suggor som flyttas runt mellan besättningarna.lika är det med galtar som betäcker.då heter det galtring
 
Sv: Transport av häst - nya bestämmelser!

jag förstår inte texten även fast jag läser den gång på gång... ngn som kan översätta till lite lättare svenska?
 
Sv: Transport av häst - nya bestämmelser!

Hu

Och förresten - VAD är suggringar?


Suggring är ett namn på ett nav med sateliter.
Ett nav är ett ställe där man har suggor för seminering och under dräktighet. Det är denna bonde som äger grisarna.
Sen hyr bonden ut grisarna till olika 'sateliter' där kultingarna föds. Efter di perioden återvänder suggan till navet för ny seminering och dräktighet. osv.

Bonden som äger sateliten behåller kultingarna och föder upp dem till slakt.


/Linnea
 
Sv: Transport av häst - nya bestämmelser!

liite kl
Nej, jag kan inte översätta :confused: , hoppas på hjälp här på buke.

Jag har försökt läsa det som står på DSMs hemsida men blir bortkollrad av alla hänvisningar till kapitel och paragrafer....

Men verkar det inte vara så att om man transporterar sin egen häst MER ÄN 65 km så ska transporten vara godkänd? Och papper på det?!?

Jag tar tacksamt emot bevis för motsatsen!

Och tack för förklaringen till suggringar :)
 
Sv: Transport av häst - nya bestämmelser!

Med godkänd menar dom väl att det ska vara en djurtransport avsedd för aktuellt djurslag markerad med en såndär skylt som det står DJURTRANSPORT på. Men att man kan ex inte ställa en häst på en hemmabyggd kreaturskärra och åka 10 mil.


/Linnea
 

Liknande trådar

Trav Angående de nya Transporteringsbestämmelserna... Tydligen är det inte så klart som man trodde från början,. Jag vet att sådana här...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 721
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp