Transport av häst

LinnJ

Trådstartare
Hejsan!
Jag funderar på att importera en häst från Irland. Men då vill jag först ha lite koll på vad det kan komma att kosta m.m. Är det någon som har tips på en bra transportfirma och vad det brukar kosta? Jag bor i Stockholms området. :)
 
Hejsan!
Jag funderar på att importera en häst från Irland. Men då vill jag först ha lite koll på vad det kan komma att kosta m.m. Är det någon som har tips på en bra transportfirma och vad det brukar kosta? Jag bor i Stockholms området. :)
Kostnad är okej att diskutera, men inte tips om transportfirmor. /moderatorn
 
Vi betalade 950 € för transport Irland --> Sverige. Utöver det tillkom veterinärbesiktning på Irland för 2500:-, id-kontroll av veterinär i Sverige 300:-, tilläggsregistrering i Sverige 800:- och slutmätning för ponny i Sverige 1000:-. Vi fick även börja om med vaccineringen i Sverige, så lägg till 3x vaccineringskostnad.
 
Priset på transporten kan variera väldigt mycket beroende på var på Irland hästen lastas, vart den ska i Sverige och om man har flera hästar som kan samåka på samma sträckor.
 
Jag har tagit in en mängd hästar från Irland och även skickat från Irland när jag bodde där. Har aldrig betalat mer än €700 oavsett vart i Sverige den ska lastas av. Numer kör inte transportbolagen upp över sträckan Göteborg-Stockholm, så ska hästen över det behöver ett annat transportbolag anlitas.
 
Inte helt ovanligt att man inte vaccinerar på Irland. Köper man en häst utomlands i de lägre prisklasserna så bör den isoleras i fall den bär på någon typ av smitta.
 
Nej, inte enligt uppgifter vi fick. Så då började vi om enligt veterinärens råd.
Uppgifter ni fick? Det stod väl i passet??
Jag blir alltid så irriterad när folk köpt en häst/ponny som inte är vaccinerad från Irland. Det är så korkat på alla plan. Först och främst ska den inte ställas på lastbilen med andra hästar och eventuellt bära in smitta. Men rent ekonomiskt är det ju helgalet att vaccinera en häst i Sverige jämfört med Irland. Vilken veterinär som helst hade inte ens tagit betalt för vaccineringen eller möjligtvis tagit typ €10 för att vaccinera i samband med en veterinärbesiktning.
 
Uppgifter ni fick? Det stod väl i passet??
Jag blir alltid så irriterad när folk köpt en häst/ponny som inte är vaccinerad från Irland. Det är så korkat på alla plan. Först och främst ska den inte ställas på lastbilen med andra hästar och eventuellt bära in smitta. Men rent ekonomiskt är det ju helgalet att vaccinera en häst i Sverige jämfört med Irland. Vilken veterinär som helst hade inte ens tagit betalt för vaccineringen eller möjligtvis tagit typ €10 för att vaccinera i samband med en veterinärbesiktning.

Eh....
Är du färdig? Kom plötslig ihåg varför jag har undvikit Buke i många år.... :angel:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
910
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 883
Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
712
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp