Transport av nyss avvand

Corax

Trådstartare
Jag vet att jag har haft precis samma tråd uppe för flertalet månader sen.
Men nu undrar jag hur man EGENTLIGEN ska transportera "småglin".
Finns det några regler?
Har ju tänkt att "vaddera" in transporten med halm och låta henne stå lös.
Jag ska även kontakta mitt försäkringsbolag, men eftersom det finns bestämmelser ang. strö och så i transport så finns det väl säkert nått om detta?
 
Hej Corax!
Hur är det med dig! Måste Pm:a dig. I vilket fall så förstår jag att det är dax att hämta hem din skorpa, tiden går ruggigt fort...
Jag har precis sålt cactus :cry:, hon flyttade till en hoppryttare i Hälsingland vilket resulterade i en resa på 50 mil. Inte så kul...
Cactus var bunden, ganska kort, hon hade mat hela vägen upp och stod som ett ljus (7 timmar...). Men visst var det underbart när de ringde och sa att hon var framme och allt gått bra. De hade stannat flera ggr och hon hade varit så lugn så. Och jag som svettades hela julen för denna resan.
Vi höres
Nina
 
Ja, för att kanske svara på din egentliga fråga, :) Så vet jag faktiskt inte vilka regler som gäller. Hade också funderingar med att hon skulle vara lös, men för Cactus så var det helt OK att stå smalt och vara bunden. Hon är ju ganska stor oxå, 9 månader när hon åkte.
Nina
 
Har nyligen transporterat 2 avvanda föl...den ena stod ägaren inne hos fölis, som var bunden ganska kort med mellanvägg, fast det var bara en kort bit(ca 5 km)

sen åkte vi ner med 2 fölisar till djsj, då band vi upp dom bägge ganska kort(så dom kommer varken över eller under bommen)resan var ca 12 mil tur o retur...det gick jättebra med bägge och inga problem att få på dom hemvägen heller

Själv tycker jag att det skulle vara otäckt att ha dom lösa sådär....det händer lätt att dom får panik och har som ingen/t som stoppar dom så finns det nog risk för skador....så jag skulle binda med mellanvägg.
 
Hejsan,
Jag vet inte vilka regler som gäller men jag har alltid kört föl och unghästar helt lösa, det är aldrig någon som skadat sig, men om det är lagligt vet jag inte.
Lycka till med din transport!

/Linda.
 
Hej där!
Med mig är det bra. Eller allt är ju relativt, men vad gäller hästarna så knallar det!
Skorpan är ju inte så van att stå uppbunden så jag är tveksam till det. Känns som om hon skulle kunna få mer panik av det än att vara lös. Men man vet ju inte...
Tur att det gick bra med Cactus. Man ojjar sig ju så enormt. Och nu är det ju ändå jag själv som hämtar hem MIN fölunge. Huga. Jag lovar att rapportera om hur det går. Hon är förrästen svartbrun nu. Och stjärnen har krympt och strumpan har fått massa hermelinfläckar!
Ska skriva mail nån dag om allt. För det har hänt en hel del!
Kram!
 
Du vet vad jag tycker ;) Kör Skorpan lös.

Kele åkte ju ner till MK när hon var nyss avvand. Jag rensade släpet och ströade (ströade rätt normalt, inget överdriver, det är svårare för dem att hålla balansen i en massa strö). La in en hög med hösilage längst fram.

Hon stod som ett ljus hela resan och åt hösilage. Bekymrade sig inte ett smack om varken att åka, svängar, bilköer, långtradare som luftade bromsarna alldeles bredvid etc.

När min Cactus (känns så konstigt att läsa det namnet i andra sammanhang) åkte upp hit från Skåne var det hennes FÖRSTA resa whatsoever. Hon åkte lös i urplockat släp, och det var inga som helst problem, hon var helt lugn i alla långa timmarna.

Så jag tycker INTE du ska binda Skorpan, utan strippa släpet och låt henne åka lös så hon kan välja hur hon vill stå (när Kele var mindre och åkte med Kikis vände hon sig *ALLTID* och stod baklänges. När Cactus åkte upp hit (hon var 11 månader) så stod hon baklänges hela vägen.)

Det är större risk de får panik när de ska balansera och vända sig och inser att de sitter FAST och de inte är vana med det.

Men det är min åsikt. Jag sätter INTE fast dem förrän de är 1½ - 2 år.. (även om de är vana att vara bundna)
 
Så blir det!
Lillskiten får stå lös, precis som jag tänkt från början!
Men det var just det med hurvida det är lagligt.
Tänk om djurskyddsnämnden eller nån annan hemsk nämnd kommer och ger mig banning för att jag kör henne lös...
Vore inte allt för kul. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 943
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 066
Senast: Elendil
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 927
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp