Transport av Shettis

C

caysie

Har en del funderingar om hur man gör med en liten häst ( Shettis )
i en hästtransport. De är ju anpassade för stora hästar och bomen
sitter inte alls i boghöjd då. Så hur gör man bäst ? :confused:
 
Sv: Transport av Shettis

Om man vill köra shettisen fastspänd, så rekommenderar jag höbalar framför bommen. Då kan inte shettisen ta sig under!
 
Sv: Transport av Shettis

Våran gamla shettis kördes med bommen i men då var den ganska högt upphöjd samt madrasserad. Detta för att ha ngn stans att binda henne tror jag (jag var liten då, minns inte så väl). Hon åkte dessutom smalt.
 
Sv: Transport av Shettis

Provad första gången att ha bildäck framför men ingen hit och inte höbalar heller!
Då hon klättrade genom allt!
Så min dam har stått lös!

På min transport kan jag sänka bommen rätt lågt, så till en annan shettis jag brukar låna är den perfekt.
 
Sv: Transport av Shettis

på vissa transporter brukar man väl kunna sänka bommen? :confused:
 
Sv: Transport av Shettis

Om man har eget släp och ska köra sin shettis lite då och då beställer man en extra bom att sätta i shettishöjd.:idea:
 
Sv: Transport av Shettis

Tackar för alla råd och tipps !!

Bomen går inte att sänka i våran transport, men det får bli en test
med lite halmbalar framför till första transporten. Sedan tror jag nog att vi försöker modifiera kärran med en lägre bom senare.
Helt lös vet jag inte om det är så bra ? Transporten är ju som ett ridhus för en shettis ;) , så då går han nog omkring där inne......
 
Sv: Transport av Shettis

Men... det gör väl inte så mycket? Då kan han stå och parera som han vill. Tror nog han stannar tillslut, är nog inte så roligt att knata runt när det rör sig :idea:
 
Sv: Transport av Shettis

Tycker att det är mkt underligt att flertalet transportmodeller inte går att sänka bomen ens så att det passar liten ponny :devil: Visst kan man köra lös, men det är ju inte så bra om man måste göra en kraftig inbromsning, sånt kan ju hända, då finns det ju inget som tar emot.
 
Sv: Transport av Shettis

Jag kör min shettis och storhäst (170 +) samtidigt. Shettisen är snäll och står på sin plats, sätter fast honom vid bommen men den är för hög för honom, men den går inte att ha på olika nivåer då storhästen behöver höjden.

Ingen höbal framför, men han står stilla och det går jättebra än så länge och jag har kört flera gånger i veckan senaste halvåret.
 
Sv: Transport av Shettis

Vi kör våran shettis bak och fram. Alltså binder honom så han står med huvudet mot baklämmen.
 
Sv: Transport av Shettis

Jag har kört med hästen lös när jag kört shettis. Bommarna går att sänka, men inte så mycket som krävs för en så liten häst.
Med en boggi spelar det ingen roll om hästen går omkring.
 
Sv: Transport av Shettis

Jag kör väldigt ogärna shettis utan riktig bom framför. Bommen är ju det enda hållbara som bromsar upp vid ett tvärstopp. Väggarna håller inte för några krafter alls. Jag har ett vanligt Star-släp, och där går det att sänka tillräckligt för min 89 cm höga shettis.

Att köra bak och fram och binda i frambommen är ingen bra lösning. Då är det nacken som får ta smällen vid ett tvärstopp. Det räcker med ett mindre stopp för att nacken ska råka illa ut.

Om man har eget släp och har shettis så tycker jag att man ska se till att installera en frambom som passar till shettisen. Säkerhet måste få kosta lite pengar även för små hästar.
 
Gammal tråd, men jag hade tänkt ställa samma fråga...

Behöver köra shettisen på 95 cm och funderar på hur jag ska göra. Alternativen jag ser är lös eller att jag fixar någon lägre bom/vägg/halmbal-lösning fram. Det jag funderar på är om det är tillräckligt säkert om jag fixar en bom (eller liknande) fram? Jag har tidigare kört en B-ponny i transporten. Då var bomhöjden fram inget problem (sänkbar), men däremot kändes det lite olustigt att han hade så långt till bakbommen. Typ om han skulle kasta sig bakåt eller så. Och det blir ju ännu längre med shettisen... Vi bor backigt och ponnyn är gammal och jag är lite nervös att han ska stappla till och ramla och bli hängande/få nåt ryck i nacken. Å andra sidan kanske han står lite stadigare om han är uppbunden?
 
Gammal tråd, men jag hade tänkt ställa samma fråga...

Behöver köra shettisen på 95 cm och funderar på hur jag ska göra. Alternativen jag ser är lös eller att jag fixar någon lägre bom/vägg/halmbal-lösning fram. Det jag funderar på är om det är tillräckligt säkert om jag fixar en bom (eller liknande) fram? Jag har tidigare kört en B-ponny i transporten. Då var bomhöjden fram inget problem (sänkbar), men däremot kändes det lite olustigt att han hade så långt till bakbommen. Typ om han skulle kasta sig bakåt eller så. Och det blir ju ännu längre med shettisen... Vi bor backigt och ponnyn är gammal och jag är lite nervös att han ska stappla till och ramla och bli hängande/få nåt ryck i nacken. Å andra sidan kanske han står lite stadigare om han är uppbunden?

Hade hellre kört lös utan mellanvägg och med spärrad frontdörr.
 
Gammal tråd, men jag hade tänkt ställa samma fråga...

Behöver köra shettisen på 95 cm och funderar på hur jag ska göra. Alternativen jag ser är lös eller att jag fixar någon lägre bom/vägg/halmbal-lösning fram. Det jag funderar på är om det är tillräckligt säkert om jag fixar en bom (eller liknande) fram? Jag har tidigare kört en B-ponny i transporten. Då var bomhöjden fram inget problem (sänkbar), men däremot kändes det lite olustigt att han hade så långt till bakbommen. Typ om han skulle kasta sig bakåt eller så. Och det blir ju ännu längre med shettisen... Vi bor backigt och ponnyn är gammal och jag är lite nervös att han ska stappla till och ramla och bli hängande/få nåt ryck i nacken. Å andra sidan kanske han står lite stadigare om han är uppbunden?
Går ju att sätta in shettisanpassad bom lite mer mitt i spiltan så att den har rampen bak att stödja sig emot. Eller sätta in 2 bommar med avstånd att ponnyn kan åka baklänges :).
Dvs Om ni planerar att åka mycket och inte behöver använda den spiltan för storhäst. annars är lös häst och extra försiktig körning smidigare.
 
Hade hellre kört lös utan mellanvägg och med spärrad frontdörr.
Ja, det kanske vore bättre. Är dock inte säker på att det går att ta bort mellanväggen helt - kan det vara så att det bara går att bredda bak? Har försökt tidigare, men inte fattat hur man gör iaf. Men det kan jag ju kolla upp! (Är ett Böckmann-släp, om någon skulle råka veta.)
 
Går ju att sätta in shettisanpassad bom lite mer mitt i spiltan så att den har rampen bak att stödja sig emot. Eller sätta in 2 bommar med avstånd att ponnyn kan åka baklänges :).
Dvs Om ni planerar att åka mycket och inte behöver använda den spiltan för storhäst. annars är lös häst och extra försiktig körning smidigare.
Sant, det vore en möjlighet. Detta är mer en engångsföreteelse (till kliniken), men det kanske blir fler ponnyer i framtiden. Dock lite större antagligen, så svårt att veta den optimala placeringen för extra-bommen på mitten. Har dessutom större häst som också åker ibland, så kanske trist med en bomhållare på mitten att skada sig på.
 

Liknande trådar

Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
7
· Visningar
568
Senast: LadySara
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
512
Senast: Loma
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 841
Senast: MiniLi
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
913
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp