Transport - Budget 40 000kr

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vi har bestämt oss för att uppdatera Råttan till något bättre och modernare.
Men vi vet inte riktigt vad vi vill ha för släp, eller vilka märken av tänkta årsmodeller som är bra.
Det vi vill ha:
- Boggie.
- Totalvikt max 1 500 kg.
- Lastvikt minst 600 kg.
- Möjlighet att köra brett alt. 1-1½ hästarsmodell.
- Pris max 40 000 kr.
- Tänkt årsmodell-spann 2005-2010.

Det som verkar finnas mycket ute på marknaden är div. svenska märken. Star Trailer och Thule finns det mycket av, sedan en del Ifor W, Trane och VV. Men vilka av dessa är bäst, om vi pratar årsmodell 2005-10 och en budget på 40k? Vilka har bäst åkcomfort? Mest släp för pengarna?
 
Glömde skriva: Inte Cheval.
Synd, det är mycket bättre släp än vad ryktena säger. De tidiga modellerna hade en del kvalitetsproblem, men med en budget på 30-40 tusen kan man få ett relativt nytt. Jag har ett från 2012 som rullar ca 1000 mil om året. Helt problemfritt och hästarna gillar det. Och ute på tävlingar ser man att Cheval tillhör de mest populära märkena. Hade de varit så dåliga som en del tror hade det inte funnits så många....
 
Synd, det är mycket bättre släp än vad ryktena säger. De tidiga modellerna hade en del kvalitetsproblem, men med en budget på 30-40 tusen kan man få ett relativt nytt. Jag har ett från 2012 som rullar ca 1000 mil om året. Helt problemfritt och hästarna gillar det. Och ute på tävlingar ser man att Cheval tillhör de mest populära märkena. Hade de varit så dåliga som en del tror hade det inte funnits så många....

Såpass nytt?! :eek:
Ja, då skulle det kanske vara en idé! :up: Trodde nämligen att man bara kanske kunde få årsmodell 08-09 på de också med den budgeten, och de är ju såpass gamla att de kanske inte var jätteroliga släp...
 
Såpass nytt?! :eek:
Ja, då skulle det kanske vara en idé! :up: Trodde nämligen att man bara kanske kunde få årsmodell 08-09 på de också med den budgeten, och de är ju såpass gamla att de kanske inte var jätteroliga släp...
Snabb googling visar på att det borde gå att hitta ett kring 2009-2011 för din budget. När man pratar om gamla Cheval med tveksam kvalitet är det snarare 2000-2005 man menar Åk och titta på några, tror du blir positivt överraskad!
 
Ang cheval hade min kompis j ä t t e problem med att det ibland inte gick att stänga baklämmen. Alls. Helt galet!

Vilket senare kunde härledas till att det saknades ’stag’ i fram, vilket gjorde att släpet blev instabilt eller snett liksom.

Det var inget gammalt släp, utan rätt nytt, det var pedantskött och omhändertaget.

Kanske värt att ha koll på även hos andra släpmärken.
 
Åh nej @Dressyrtjejen_97 Inte Cheval :nailbiting: Håll dig till din grundplan och kika på andra (gärna svensktillverkade) släp.

Jag har haft både Boj och Thule. Sålde min Thule star safir 2009 igår för 37k. Nybesiktigad och med UA på golv och bromsar (kollade på släpfirma innan försäljning) totalt pedantskött.
Bäst ventilation enligt tester och med både panik- och easy-lock bommar. :)
(Köpte det för 3 år sedan för 40k så värdet talar för sig själv, precis som med UME som håller kvalitet och värde genom många år)

Köpte en nyare Thule XT nu, 2014. Har aldrig varit så nöjd med ett släp som jag varit med Thule. Och har inte hört något negativt om Thule. Finns flera ute på marknaden just nu. Tycker tex att Prestigen ser trevlig och prisvärd ut, eller en Royal (ej XT) om man hittar en sådan inom budget.

Bild på det jag sålde nu. Mycket släp för pengarna.
IMG_4937.jpg
 
Senast ändrad:
Innan jag köpte Umesläp hade jag cheval i typ 6-7 år, ett 2002xl. Jättenöjd, bytte för att jag ville ha alugolv. Så jag tycker att det är ett helt okej släpmärke. :)
 
Åk ut och kika så ser du skillnader.

Jag har en Thule Excellent -08(lite för stor för dig kanske) och åkkomfort och ventilation är mycket bra. Säkerheten är också hög, panikbommar, easylock bak, inget skramlar och den håller ljud ute på ett bra sätt.
Min gamla Kylinge (årsmodell 98, Kylinge köptes ju upp av Thule) hade jag i 10 år och aldrig nån anmärkning på besiktningen, så för mig blev det självklart att fortsätta med Thule när jag bytte.
 
Åh nej @Dressyrtjejen_97 Inte Cheval :nailbiting: Håll dig till din grundplan och kika på andra (gärna svensktillverkade) släp.

Jag har haft både Boj och Thule. Sålde min Thule star safir 2009 igår för 37k. Nybesiktigad och med UA på golv och bromsar (kollade på släpfirma innan försäljning) totalt pedantskött.
Bäst ventilation enligt tester och med både panik- och easy-lock bommar. :)
(Köpte det för 3 år sedan för 40k så värdet talar för sig själv, precis som med UME som håller kvalitet och värde genom många år)

Köpte en nyare Thule XT nu, 2014. Har aldrig varit så nöjd med ett släp som jag varit med Thule. Och har inte hört något negativt om Thule. Finns flera ute på marknaden just nu. Tycker tex att Prestigen ser trevlig och prisvärd ut, eller en Royal (ej XT) om man hittar en sådan inom budget.

Bild på det jag sålde nu. Mycket släp för pengarna.
Visa bifogad fil 12049

Jag är lite inne på samma spår. Råttan (som förövrigt kallas så pga. reg.nr RTT och inte pga. skabbighet) är ju ett Tranesläpet 130T -00/01. Hade det inte varit för att det är rätt trångt och med lite smårisig åkcomfort för H.H vid "längre" (1h+) turer, samt att det ju bara är enaxligt, hade vi gärna haft det kvar. Det är 17-18 år gammalt och det skulle tydligen ha gått typ 15 000 mil innan vi köpte det 2016, men trots det så håller det fortfarande! Thule tittar vi rätt mycket på :)
 
Rent allmänt:
Högst upp på önskelistan står ett Star Industrier XR 3000, nedtypat till 1 500 kg. Tyvärr är ju dessa alldeles för dyra. Även de äldre från kring millenieskiftet kostar ju nästan dubbelt av våran budget. :down: Men det är absoluta drömmen!
Mer realistiskt så är Trane/Thule 140B (?) "drömsläpet". Typ som Råttan, men boggie, 1 400 kg i grunden och tillverkat i mitten av 00-talet. Verkar inte finnas så många ute dock....
 
Rent allmänt:
Högst upp på önskelistan står ett Star Industrier XR 3000, nedtypat till 1 500 kg. Tyvärr är ju dessa alldeles för dyra. Även de äldre från kring millenieskiftet kostar ju nästan dubbelt av våran budget. :down: Men det är absoluta drömmen!
Mer realistiskt så är Trane/Thule 140B (?) "drömsläpet". Typ som Råttan, men boggie, 1 400 kg i grunden och tillverkat i mitten av 00-talet. Verkar inte finnas så många ute dock....
Fast jag betalade 45’ för mitt Thule Excellent för ett år sen, så jag tror du får ge dig ut på prutrunda.
Och stämmer inte vikten så kostar B96-uppkörningen inte så många kronor.
 
Fast jag betalade 45’ för mitt Thule Excellent för ett år sen, så jag tror du får ge dig ut på prutrunda.
Och stämmer inte vikten så kostar B96-uppkörningen inte så många kronor.

Möjligen! :D
Här uppe i huvudstaden är dock B96 lika (snor)dyrt som BE, så det är ovärt.
 

Liknande trådar

Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 636
Senast: Buck
·
Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 952
Senast: ElAmir
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 616
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 739
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp